مراسم سی امین سالگرد کنوانسیون وین و بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون روز 29 شهریور با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاون نماینده مقیم سازمان ملل، نماینده برنامه توسعه صنعتی سازمان ملل، مدیر پروژه حفاظت از لایه اوزن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: براساس برنامه زمانبندی شده تحت پروتکل مونترال مواد مخرب محیط زیست از چرخه مصرف بربخش های مختلف صنعت و خدمات حذف شدند.

وی اظهار کرد: دراین راستا 10 درصد از واردات هیدرو کلرو فلورو کربن ها تا اول ژانویه 2015 طبق برنامه زمانبندی پروتکل مونترال کاهش یافته و میزان واردات این مواد از چهار هزار 4945 تن در سال 2013 به چهار هزار و 4443 تن با اعمال قوانین و مقررات کنترلی و اجرای برنامه های مرتبط درچارچوب پروژه های مصوب کاهش یافته است.

متصدی افزود:امروز 26 سال از تاریخ تصویب کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در مجلس شورای اسلامی می گذرد که دراین مدت اقدامات ارزنده ای انجام شده است؛ تلاش کارگروهی برای حذف بخش عمده ای از مواد مخرب لایه ازون منجر به حذف9500 تن از گازهای مخرب لایه ازون شده است.

وی گفت:درادامه این تلاش ها حذف حدود 1270 تن از مواد مخرب لایه ازون در فاز اول و حذف آخرین سری از این مواد مخرب تا سال 2030 ، گام موفقی در این زمینه است.

به گفته متصدی، سند مرحله دوم برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها درحال تدوین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سطح جهانی با اجرای پروتکل مونترال توسط اعضای آن تخمین زده شده که حدود 98 درصد از مواد مخرب لایه ازون حذف شده که این مقدار حدود 5/2 میلیون تن است. بنابراین باقیمانده آن یعنی حدود 2 درصد از مواد مخرب لایه ازون عمدتا هیدرو کلرو فلورو کربن ها هستند که باید طبق برنامه زمانبندی حذف شوند و این مقدار معادل 649 هزار تن تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظرمی آید مقدار موادی که باید حذف شود در قیاس مقادیر حذف شده ناچیز است اما این امر همچنان به عنوان چالشی بزرگ برای کشورها محسوب می شود از این رو باید اقدامات کنترلی برای حذف تسریع شود.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی چالش دیگر کشورها در این مسیر است که ضروری است از تجربیات اجرای پروتکل مونترال با یک همگرایی،همسویی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیم وگرمایش جهانی اقدام شود.

متصدی گفت: از دیگر چالش های موجود کنترل تجارت مواد مخرب لایه ازون و کالاهای حاوی آن است که چیره شدن بر این موضوع لزوم همکاری های نزدیک تر سازمان ها ونهادهای مرتبط را می طلبد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا سال 2030 به حذف کامل گازهای مخرب لایه ازون برسیم که با توجه به فناوری موجود در کشور این هدف دور از ذهن نیست لذا انتظار داریم فناوری های نوین و دوستدار محیط زیست وارد کشور شود.

متصدی گفت: نکته اساسی در این زمینه فعالیت صنعتگران و بخش های صنعتی در استفاده از فناوری های سازگار با محیط زیست است که قطعا با حمایت آژانس های بین المللی این مسیر زودتر طی می شود.

وی افزود: نکته دیگر که شعار اساسی در دنیا است کاهش مصرف است. البته، تکنولوژی های جدید استفاده شده در ایران، مصرف سوخت را بطور قابل توجه ای کاهش داده است. اگر بخواهیم محیط زیست حفظ شود باید مصرف سوخت و مواد مخرب در لایه ازون را کاهش دهیم زیرا کاهش مصرف موجب کاهش آلودگی، کاهش اثرات ناشی از آلودگی و در نتیجه حفظ منابع ومحیط زیست می شود.

حذف 1358 واحد صنعتی و خدماتی تولید کننده مواد مخرب لایه اوزن

ابراهیم حاجی زاده مدیر پروژه حفاظت از لایه ازون در مراسم سی امین سالگرد کنوانسیون وین و بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزن با تشریح دستاوردها و برنامه های اجرایی طرح ملی حفاظت از لایه اوزن، گفت: پس از اینکه 21 کشور جهان برای مدیریت فعالیت های انسانی در تولید مواد مخرب لایه اوزون، کنوانسون وین و اصلاحیه های مرتبط با آن را تصویب کردند، این معاهدات بین المللی توسط مجلس شورای اسلامی نیز در ایران مورد پذیرش قرار گرفت. بین

حاجی زاده گفت: در راستای حفاظت از لایه اوزن، با دریافت حمایت های فنی و مالی از صندوق چند جانبه پروتکل مونترال، اقدامات ارزشمندی در ایران انجام شد که از ان جمله می توان به حذف فیزیکی مواد مخرب لایه اوزن، ، اعمال قوانین و مقررات برای کنترل واردات و صادرات مواد مخرب لایه اوزن، پایش عملکرد اجرای برنامه های پروتکل مونترال و تعهدات، ظرفیت سازی، آموزش و اطلاع رسانی به کمک سازمان فنی حرفه ای، اشاره کرد.


حذف مواد مخرب لایه ازون از 1358 واحد صنعتی کشور

حاجی زاده به حذف حدود 1358 واحد صنعتی و خدماتی در کشور که در تولید مواد مخرب لایه اوزن نقش داشتند، اشاره کرد و افزود: قطعا تغییر کارکرد برخی واحدهای صنعتی و تجهیز آنها به فناوری روز کار دشواری است اما با استفاده از قوانین مقررات موجود و حمایت های مجلس، دولت و برخی سازمان های بین المللی موفق به انجام این کار شدیم.

وی ادامه داد: هم اکنون فعالیت این واحد ها در 31 استان کشور به صورت آنلاین پایش و گزارش آن به سازمان محیط زیست ارسال می شود.

جاجی زاده تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف، تاکنون 60 میلیون دلار از سازمان ملل دریافت کرده ایم و طبق مصوبه مجلس از بودجه دولت نیز می توانیم استفاد کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر فعالیت جهت حذف مواد مخرب لایه ازون در داخل کشور، سعی کرده ایم در منطقه نیز تاثیر گذار باشیم زیرا این توان و فناوری درکشور وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون پنج هزار تن مواد مخرب از 25 واحد کارخانه ای حذف شده است؛ قرار بود این میزان تا اول دسامبر به پایان برسد که خوشبختانه از این زمانبندی عقب نیستیم.

حاجی زاده گفت:در مرحله اول حذف گازهای مخرب لایه ازون قرار بود 500 تن از این مواد حذف شود، اما موفق به حذف هزار و 270 تن شدیم و اکنون نیز مرحله دوم حذف گازهای مخرب درحال تدوین است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    به غير از 21 كشور ، بقيه كنوانسيون ژنو رو امضا نكردند?