ایسنا نوشت: وزیر خارجه سوریه ضمن تاکید بر اینکه مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش و جبهه النصره مساله اساسی است، گفت: مشارکت روسیه معادلات کسانی را که علیه سوریه توطئه‌چینی می‌کنند، بر هم خواهد زد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری روسیا الیوم تاکید کرد: مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش و جبهه النصره مساله‌ای اساسی است. همچنین مساله‌ای جدیدی فراتر از تجهیز سوریه به سلاح است.

وی تاکید کرد: مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش طرح و نقشه کسانی را که علیه سوریه توطئه‌چینی می‌کنند برهم خواهد زد و همه چیز را دگرگون خواهد کرد. این مساله نشان می‌دهد که آمریکا و هم‌پیمانانش استراتژی واضحی در جنگ علیه داعش ندارند. به این دلیل که آنها پیام روسیه را دریافت کرده‌اند و می‌خواهند با روسیه به همکاری و هماهنگی بپردازند.

وزیر خارجه سوریه درخصوص دیدار اخیر استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و اخبار منتشر شده درخصوص اینکه وی از اظهارات مقامات دمشق ناراضی بوده است، گفت: این اخبار دقیق نیست. من حدود دو ساعت با دی‌میستورا درخصوص سوالاتی که درباره طرح وی مطرح کرده بودیم صحبت کرده بودیم. ما به دی‌میستورا اعلام کردیم که موضع خود را بررسی کرده و بعدا تصمیم مناسب را برای مشارکت یا عدم مشارکت در این طرح اعلام خواهیم کرد. من دلیل این را که می‌گویند دی‌میستورا از صحبت کردن با مقامات دمشق ناراضی بوده نمی‌دانم اما طی این صحبت‌ها اینگونه برداشت کردم که دی میستورا از گفت‌وگوها خرسند است.

 

وی درخصوص تاخیر در پاسخ سوریه به طرح جدید دی‌میستورا گفت: ما نمی‌خواهیم وارد تونل تاریکی شویم بلکه خواهان این هستیم که مسیر واضحی را در پیش بگیریم. امروز کاملا آشکار شده که مبارزه با تروریسم اولویت است. البته این مساله به معنای این نیست که ما وارد مذاکرات سیاسی نمی‌شویم بلکه اولویت ما مبارزه با تروریسم است. از نظر عملی امکان دارد که بر سر راهکار سیاسی مذاکره یا توافقی حاصل شود اما ما باید این سوال را مطرح کنیم که آیا می‌توان تمامی آنچه را که بر سر آن توافق شده اجرایی کرد. این مساله‌ای دشوار است چراکه شهروندان سوری پیش از هر چیزی خواهان امنیت هستند. ما باید امنیت و خواسته‌های مردم سوریه را برآورده سازیم. آنچه که ما خواهان آن هستیم توضیحات بیشتر درخصوص طرح دی‌میستورا است تا بتوانیم در مسیر مناسبی که به شکست نینجامد، گام برداریم.

معلم ادامه داد: ما محافظه‌کاری خاصی درباره طرح دی‌میستورا نداریم بلکه فقط خواهان توضیحات بیشتر هستیم. می‌خواهیم بدانیم که کمیته‌هایی که براساس طرح وی تشکیل خواهد شد چه اقداماتی انجام خواهند داد و کار آنها چه نتایجی خواهد داشت. طرح دی میستورا یک طرح جدید است و در نتیجه باید توضیحاتی در خصوص آن داده شود. من باید بگویم که این موضوع فعلا نیاز به بررسی دارد تا بتوانیم موضع مناسبی را اتخاذ کنیم.

وی درخصوص اینکه چرا دمشق نگران است و یا با راهکاری سیاسی که همزمان با مبارزه با تروریسم اجرایی شود، موافقت نمی‌کند، گفت: آنچه که دمشق می‌خواهد مساله اجرایی کردن است. ما هیچ مشکلی با آغاز مذاکرات همزمان با مبارزه با تروریسم نداریم اما گفتم که اجرای این مساله بر روی خاک سوریه به دلیل نبود امنیت دشوار است. مبارزه با تروریسم همان چیزی است که در را به روی راهکار سیاسی باز خواهد کرد. مساله دومی که درخصوص مبارزه با تروریسم وجود دارد این است که ائتلاف ضدداعش حملات هوایی را انجام می‌دهد اما هیچ تاثیری ندارد به این دلیل که هیچ‌گونه هماهنگی میان ائتلاف و دولت سوریه نیست. باید این سوال را نیز مطرح کنیم که آیا کشورهای همجوار قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم را اجرایی کرده‌اند یا خیر؟ اما ما می‌بینیم که هیچ کدام از این قطعنامه‌ها اجرایی نشده است و تروریست‌ها همچنان در مرزهای ترکیه و اردن هستند. همچنان برخی کشورها تروریست‌ها را به سلاح مجهز می‌کنند و کشورهایی مثل آمریکا وجود دارند که اعتراف کرده‌اند تروریست‌ها را آموزش داده‌اند اما شکست خورده‌اند. مبارزه با تروریسم تنها مقابله نظامی نیست بلکه پایبندی اخلاقی و فکری و عمل به قوانین بین‌المللی است. این مساله است که در را به روی راهکار سیاسی باز خواهد کرد.

 

 

معلم درخصوص تحول هماهنگی امنیتی، نظامی و لجستیکی میان دمشق و مسکو گفت: اقداماتی که ما با دوستانمان در روسیه انجام می‌دهیم کاملا آشکار است. هیچ چیز مخفی میان ما وجود ندارد. ما روسیه را یک دوست و هم‌پیمان استراتژیک و راستگو می‌دانیم که خواهان مبارزه با تروریسم در چارچوب قوانین بین‌المللی و در راستای هماهنگی با دولت سوریه است. ما از این مساله خجالت نمی‌کشیم چراکه تروریسم دیگر یک مساله مختص سوریه نیست بلکه مساله‌ای جهانی است. زمانی که روسیه به صراحت اقدامات خود را اعلام می‌کند نشان می‌دهد که در پی مخفی‌کاری درباره شرکت در مبارزه با تروریسم نیست. ما به روسیه و عزم و اراده این کشور برای مشارکت در جنگ علیه تروریسم اعتماد و اطمینان داریم. این مساله‌ای است که آن را مخفی نمی‌کنیم بلکه مایه افتخار ما خواهد بود. آنچه که رسانه‌ها می‌گویند برای ما مهم نیست. اقدامات ما برای همگان آشکار است.

وی افزود: ما از طرح ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای ایجاد ائتلاف مبارزه با تروریسم و همکاری با دولت سوریه استقبال کردیم و همچنان می‌گوییم که آماده همکاری و هماهنگی با تمامی کشورهایی هستیم که صادقانه و به طور عملی خواهان مبارزه با تروریسم باشد. روسیه و پوتین در طرح خود صداقت به خرج داده‌اند برای همین ما از آن استقبال کرده‌ایم. چیزی که ما خواهان آن هستیم این است که این کشورها حسن‌نیت خود را نشان داده و برای توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها تلاش کنند.

معلم درباره نتایج همکاری میان سوریه و روسیه گفت: مسکو در چارچوب قوانین بین‌المللی احترام به حاکمیت سوریه و هماهنگی با دولت این کشور دست به اقدامات خود می‌زند اما آمریکا چنین کاری نمی‌کند برای همین حملات ائتلاف ضدداعش هیچ‌گونه نتیجه‌ای نمی‌دهد. به عقیده ما برای کارآمدتر شدن عملیات علیه داعش باید با ارتش سوریه همکاری کنند.

 

وزیر خارجه سوریه درباره عملیات ارتش این کشور و اینکه تنها نیروی اصلی‌ای است که به مبارزه با داعش می‌پردازد، گفت: ارتش سوریه از حدود چهار سال و نیم گذشته تاکنون در مناطق مختلف به مبارزه با داعش می‌پردازد اما هرگز اراده آن برای ادامه جنگ سست نشده است. مردم ما از محاصره اقتصادی و تحریم‌ها از سوی غرب رنج می‌برند با این حال پایدار هستند و به ارتش کمک می‌کنند. دولت سوریه نیز همچنان مقاوم است و خدمات لازم را برای شهروندان فراهم می‌کند. ارتش سوریه می‌داند که قادر است همچنان ادامه بدهد، در نتیجه جامعه جهانی باید از این ارتش حمایت کنند. ارتش سوریه پیروزی‌های بزرگی را به دست آورده و همچنین پیروزی‌های بیشتری را رقم خواهد زد.

وی درباره آتش‌بس اخیر در شهر زبدانی و مشارکت ایران در مذاکره برای آتش‌بس در این شهر گفت: اخبار زیادی در خصوص این مساله منتشر شده که در آن اغراق شده است. ما و ایران دو کشور دوست هستیم. ما و حزب‌الله نیز مقاومت ملی‌ای هستیم که در زبدانی با تروریست‌ها می‌جنگند. هیچ رابطه‌ای با ترکیه که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، نداریم. ما نمی‌توانیم بر آنها فشار بیاوریم تا آتش‌بس را قبول کنند. تاکنون چهار آتش‌بس در این شهر برقرار شده است و تلاش دیگری نیز برای برقراری آتش‌بس پنجم وجود دارد. ارتش سوریه در حال نهایی کردن جنگ در زبدانی است و شروط خود را برای آتش‌بس تغییر نخواهد داد.

معلم درخصوص رفتن به مجمع عمومی سازمان ملل و پیامی که در این مجمع به جهانیان می‌دهد، گفت: پیام ما کاملا واضح است. من می‌خواهم از جامعه جهانی سوال کنم قطعنامه‌هایی که شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم صادر کرده را اجرا کرده‌اند یا خیر؟ ما با خون خود بهای توطئه آمریکا و غرب علیه سوریه را می‌دهیم. سازمان ملل باید قطعنامه‌های را که درباره مبارزه با تروریسم است اجرا کند و تحریم‌های مناسب را علیه کشورهایی که این قطعنامه‌ها را زیر پا می‌گذارند، اعمال کند.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =