۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

صدای اقتصاد در گزارشی درباره بررسی جایگاه ایران از نظر آمادگی محیطی کسب و کار در جهان:

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در ایران، محیط کسب و کار ایران برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مناسب نیست. مجمع جهانی اقتصاد ۱۴۱ کشور جهان را در ۱۴ رکن مورد بررسی قرار داده، که اولین رکن آن مربوط به آمادگی محیط کسب و کار بوده است.  این رکن به بررسی این موضوع که تا چه حد کشور با اخذ سیاست‌های صحیح منجر به ایجاد فضای مطلوب برای فعالیت شرکتها شده است، می‌پردازد.

ایران از این نظر در رتبه ۱۱۹ جهان قرار دارد. با گذشت دو ماه از توافق هسته‌ای، هنوز بحث‌ها از شرایط پساتحریم داغ است و روزی نیست که درباره حضور سرمایه‌گذارهای خارجی در ایران خبری روی رسانه‌ها قرار نگیرد. اما گزارش‌ مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد ایران کشور مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. قوانین ایران، برای سرمایه‌گذاران خارجی دافعه ایجاد می‌کنند. چرا که رتبه ایران از نظر تاثیر قوانین بر سرمایه‌گذاری خارجی، ۱۳۲ است. یعنی تنها ۹ کشور در جهان وجود دارند که قوانین‌شان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بدتر از ایران است. نمره ایران در این زمینه ۳ است که ضعیف‌تر از حد معمول به حساب می‌آید.

با توجه به بحران بی‌کاری در کشور و شرایط نابسامان اقتصادی، مدتی است بحث کارآفرینی و خوداشتغالی بیش از پیش در کشور مطرح شده است. برنامه‌های مختلف صدا و سیما نیز مکررا به این موضوع می‌پردازند. آمارهای جهانی نشان می‌دهد بعضی زیرساخت‌های قانونی و دولتی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران نامساعد و بعضی نسبتا مساعد است. ایران از نظر زمان لازم برای راه‌اندازی کسب و کار در رتبه ۶۸ ام جهان قرار دارد، در حالی که دو سال پیش، در رتبه ۶۱ام قرار داشت. نمره ایران در این شاخص ۱۲ است، یعنی برای راه‌اندازی کسب و کار ۱۲ روز زمان نیاز است. بدترین شرایط مربوط به زمان لازم برای صدور مجوز ساخت است که ۳۱۹ روز، نزدیک به یک سال، طول می‌کشد و باعث شده ایران از این نظر در رتبه ۱۱۹ام جهان قرار گیرد.

اما تضعیف ارزش ریال، ایران را از نظر موقعیت‌ سنجی‌های جهانی در جایگاه‌های نسبتا مناسبی قرار داده است. ایران با رتبه یک، ارزان‌ترین مقصد دنیا برای سفر است. از نظر هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب و کار نیز، در رتبه ۴۴ام قرار دارد.

جدول زیر وضعیت ایران را در شاخص‌های مختلف رکن آمادگی محیطی نشان می‌دهد. نمره‌های مالیات به درصد، و زمان لازم برای راه‌اندازی کسب و کار و صدور مجوز ساخت به روز است. بقیه نمره‌ها در طیفی از ۱ (سخت‌ترین و ضعیف‌ترین) تا ۷ (آسان‌ترین و قوی‌ترین) قرار دارد.

 

 

   3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =