جواد لاریجانی: تحولات دولت روحانی به شناخت بهتر غرب از ایران منجر می شود/ در سیستم غرب حل نمی شویم

جواد لاریجانی در یک نشست تخصصی دو جانبه ایران و ایتالیا گفت: تحولات سیاسی دولت اقای روحانی قابل تقدیر است و کمک می کند به اینکه دنیای غرب تجربه ما در همه زمینه ها را بهتر بشناسد.

دبیر ستاد حقوق بشر در دومین نشست تخصصی صیانت از حقوق بشر در نظام عدالت کیفری» ایران و ایتالیا، تجربه ملت ایران در تشکیل یک نظام سیاسی، اجتماعی برپایه عقلانیت اسلامی را تجربه ای نو و قابل تامل در دنیای مدرن امروز دانست. 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی در سخنرانی افتتاحیه این نشست تخصصی دو روزه با اشاره به جنایاتی که توسط افراطیون تکفیری در منطقه رخ می دهد گفت: اسلام اهل بیت و اسلامی که در ایران حاکم است بر پایه عقلانیت و تعالیم مکتب اهل بیت است و تصویری که متاسفانه از اسلام توسط گروه های تکفیری و تروریستی مثل داعش در منطقه و جهان ارائه شده جعلی و دروغین است و ارتباطی با اسلام ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر در تبیین جربه تاریخی ملت ایران در تشکیل یک حکومت اسلامی برپایه عقلانیت اسلامی گفت: این تجربه یعنی ما با محیط اطرافمان در تعامل هستیم و این تجربه هیچ ربط و شباهتی به کاریکاتور اسلام که داعش و گروه های تروریستی ترسیم کرده اند ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه تجربه ما بر سه اصل عقلانیت اسلامی، مصلحت و واقع بینی استوار شده است. گفت: محور همه امور ما برپایه عقلی است که در اندیشه اسلامی رشد کرده است. پس از آن اصل مصحلت است، یعنی ما مثل ادم های عاقل می خواهیم امورمان را تنسیق کنیم. نفع و ضررمان را اندازه گیری می کنیم و جهتی را که برای ما نفع بیشتری دارد انتخاب می کنیم. عقل در ادبیات اسلامی یعنی همین یعنی انسان نفع و ضررش را بفهمد و بتواند اندازه گیری کند و جنبه نفع بیشتر را پیش بگیرد. این مفهوم عقل عملی در اسلام است.

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص اصل واقع بینی گفت: این بدین معنی است که ما در خلاء پیش نمی رویم. ما یک نظام دموکراتیک داریم و تمام تصمیمات کشور و مسئولیت ها طبق قانون اساسی کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم براساس رأی مردم گرفته می شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه ما کشور مدرنی هستیم و دلیل آن پیشرفت های قابل توجهی است که در همه زمینه ها از جمله فناوری هسته ای به دست آورده ایم گفت: ما به استقبال مدرنیته می رویم و مدرنیته را بومی کرده ایم و شما می بینید که از همه کشورهای اطراف خود در به کار گیری علم و فناوری پیش هستیم و یکی از عوامل اصلی فشارهای آمریکا و متحدانش به جمهوری اسلامی ایران همین پیشرفت ها و دستاوردهای عظیم است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت جدید در ایران فرصت های تعاملی بیشتری با دنیا و از جمله کشورهای غربی فراهم شده است گفت: تحولات سیاسی دولت اقای روحانی قابل تقدیر است و کمک می کند به اینکه دنیای غرب تجربه ما در همه زمینه ها را بهتر بشناسد، با این همه غرب نباید انتظار داشته باشد که ما تابع آنها شده و در سیستم آنها حل بشویم.

لاریجانی با تبیین وجوه مثبت تعاملات و نشست های تخصصی از این دست با کشورهای دنیا از پروفسور شریف بسیونی رئیس موسسه بین المللی مطالعات عالی علوم جزایی تقدیر کرد و گفت: یکی از نکات مثبت اقدام ایشان در برگزاری این نشست این است که دو کشور ایران و ایتالیا هم ضمن اینکه اختلافاتی در برخی زمینه ها با یکدیگر دارند اما از تجربیات و معلومات یکدیگر در بخش های قضایی، جزایی و حقوق بشری بهره مند می شوند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =