ایسنا نوشت:وزیر آموزش و پرورش از تخصیص 100 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و انجام رتبه‌بندی معلمان تا پایان شهریور ماه خبر داد.

علی اصغر فانی با حضور در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که با حضور مدیران مدارس شهر تهران، برگزیدگان المپیادهای جهانی دانش‌آموزی و رتبه‌های تک رقمی کنکور همراه بود، گفت: تعاریف مختلفی از رهبری در کتابهای مدیریت ذکر شده اما آنچه که در همه تعاریف مشترک است این است که رهبری یک سازمان قدرت نفوذ در اعضای سازمان را دارد. رهبری آموزشی صرفا یک مدیر اداری نیست بلکه یک شخصیتی است که در دانش آموزان، اولیای آنها و همکاران فرهنگی قدرت نفوذ دارد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان مدیران آموزش و پرورش وقتی موفق خواهیم بود که بتوانیم در دانش آموزان، همکاران فرهنگی و اولیای دانش آموزان نفوذ داشته باشیم، اظهار کرد: برای اینکه از کار خودمان در مدرسه ارزیابی صحیحی داشته باشیم باید ببینیم تا چه قدرت نفوذ داریم و تا چه حدی می توانیم در ارباب رجوع نفوذ داشته باشیم. دوران مدیریت آموزشی سپری شده، باید وارد مسیر جدیدی به نام رهبری آموزشی شویم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در کتابهای مدیریت و تعلیم و تربیت تعریفهای متعدد و متنوعی از تربیت ارائه شده اما یک تعریف که همه پذیرفته‌اند این است که تربیت یعنی ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار، گفت: باید بتوانیم تربیت را در مدارس شکل دهیم. لازمه نهادینه کردن تربیت، قدرت نفوذ مدیران است و لازمه قدرت نفوذ، جلب اعتماد دانش آموزان، همکاران فرهنگی و اولیا است که این کار، کار بسیار سختی است و شاید بعد از سال ها فعالیت در یک مدرسه بتوانیم این اعتماد را جلب کنیم.

فانی با بیان اینکه مخاطبان بر حسب ادراکاتشان نه بر حسب واقعیات با ما رفتار می کنند، گفت: همیشه بین ادراک و واقعیت فاصله وجود دارد ولی رهبران آموزشی باید تلاش کنند این فاصله را کم کنند، اعتماد زمانی ایجاد می شود که ادراکات اصلاح شود.

وزیر آموزش و پرورش با نقد اینکه مدیران مدارس تبدیل به کارمندان اداری شده‌اند و مدام در حال پر کردن فرم و پاسخگویی به بخشنامه‌ها هستند، گفت: باید مدیران را به سمت جلب اعتماد و نفوذ به دانش آموزان، اولیا و همکاران فرهنگی ببریم چه بسا اگر در اولیای دانش آموز نفوذ کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. گرفتن پول از مردم با هر روش که گاه توسط برخی مدیران مدارس اتفاق می افتد در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. اگر اعتماد اولیا را جلب کنیم بیش از آنچه انتظار داریم به مدارس کمک خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه پیام من این است که رهبری آموزشی جایگزین مدیریت آموزشی شود، افزود: نقش اصلی رهبران آموزشی، تربیت است. لازمه تربیت، نفوذ است و لازمه نفوذ، جلب اعتماد است که این امر کاری وقت گیر و زمان بر است و نیاز به حوصله مدیران مدارس دارد.

فانی در ادامه با اشاره به ضرورت مدرسه محوری گفت: جایی که تربیت در آن شکل می گیرد مدرسه است و اداره منطقه، اداره استان و وزارتخانه آموزش و پرورش نیست. برای همین در سال 76 برای اولین بار در یک سخنرانی گفتم که مدرسه، محور است. از دل آن اصطلاح مدرسه محوری استخراج شد و تا قبل آن در ادبیات آموزش و پرورش این اصطلاح وجود نداشت. اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید محور کار را مدرسه قرار دهیم برای همین مدرسه محوری به معنای تمرکززدایی، تفویض اختیار، مشارکت پذیری و مشارکت جویی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه محیط تعلیم و تربیت محیط دستوری نیست، گفت: سیاست‌های پنچ گانه آموزش و پرورش دستور نیست بلکه از دل مطالعات این وزارتخانه استخراج شده و به هنگام اعلام آن با مخالفتی مواجه نشد. در مدرسه هم باید بگوییم دانش آموز باید بپذیرد و اگر پذیرفت اجرا می کند. روشهای غیرمستقیم در تعلیم و تربیت همواره موثرتر است بنابراین باید به سمت مدرسه محوری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید اختیارات مدارس افزایش یابد و به مدیران مدارس اعتماد بیشتری شود و آنها در مسیر توانمندسازی خود قرار گیرند، گفت: برای تفویض اختیار به مدارس و مدیران توانمندسازی آنها امری لازم است. مدیران مدارس برای توانمندسازی، خود باید پیش قدم باشند و در راس توانمندی ها تقوای الهی قرار دارد.

فانی با بیان اینکه مدیران باید سنگ زیرین آسیاب باشند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه است. ما نیز با علم و آگاهی بر محدودیتها و مشکلات این سازمان وارد کار شدیم. همه مدیران باید در حد خود سنگ زیرآسیاب باشند و بیشترین فشار را تحمل کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه وزارتخانه غایت آموزش و پرورش نیست، گفت: مدرسه نباید تابع اداره باشد بلکه اداره کل باید تابع منطقه باشد و وزارتخانه تابع منطقه و در نهایت تابع مدرسه باشد زیرا غایت، مدرسه است. این اشتباهی است که از بدو تاسیس سازمان آموزش و پرورش دچار آن شده‌ایم که غایت را وزارتخانه آموزش و پرورش فرض می کنیم بنابراین روسای مناطق باید در خدمت مدارس باشند.

وی همچنین به ویژگیهای مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: مخاطب محوری ویژگی مدرسه است. مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی باید مخاطب یعنی دانش آموز را بشناسد و بداند که دانش آموز امروز دانش آموز 30 سال پیش نیست. باید اغراق کنیم خیلی اوقات مدیران با مترهای قبلی دانش آموزان را اندازه می گیرند بنابراین آنها باید متر اندازه گیری دانش آموزان را عوض کنند. مخاطب محوری یک بحث جدی در امر تربیت است.

فانی در ادامه با اشاره به پژوهش محوری مدرسه به عنوان یکی از ویژگیهای مدرسه اظهار کرد: امروزه وقتی به دانشجوی مقطع دکترا می‌گویم یک تحقیق انجام بده ابراز بی‌علاقگی می‌کند. مدرسه‌ای که بخواهد کانون تربیت قرار بگیرد باید پژوهش محور باشد. سعی داریم در برنامه ششم توسعه که سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت به عنوان مبنای برنامه آموزش و پرورش در این برنامه است، پژوهش محوری را نیز به عنوان یکی از برنامه ها قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سایر ویژگی‌های لازم برای مدرسه گفت: مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری جمعی امروز خلاء است که در سبک زندگی دانش آموزان ایجاد شده و روحیه مسئولیت پذیری جمعی در دانش آموزان کم رنگ شده است.

وی توجه متعادل و متوازن به تربیت را ویژگی مهم مدرسه دانست و گفت: از مدارس انتظار تربیت همه جانبه دانش آموزان را داریم و در سند تحول نیز شش ساحت تربیتی برای دانش آموزان پیش بینی شده است بنابراین توجه به همه ساحتها باید مورد توجه رهبران آموزشی قرار گیرد زیرا این دانش آموزان در آینده در جامعه نقش آفرین خواهند بود.

فانی افزود: ویژگی دیگر مدرسه، فرآیندمحوری و پیامدگرایی است. اگر تعلیم و تربیت را یک سیستم فرض کنیم این سیستم دارای ورودی، خروجی، فرآیند و بازخورد است. اگر مدیران روی پیامدها تاکید کنند و پیامدمحور باشند به نتایج کار تمرکز کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت شورای معلمان در مدارس، گفت: شوراهای معلمان مدارس تقریبا جانی ندارد و معلمان رغبتی برای حضور در آن ندارند چون آنها احساس می کنند این شوراها تاثیر و نتیجه‌ای برای آنها ندارد. مدیر باید به جلسات شورای معلمان محتوابخشی کند. آنها می توانند مهمان و متخصص برای حضور در این شوراها دعوت کنند یا موضوعی را در جلسات به بحث بگذارند.

وی با بیان اینکه باید از امکانات غیررسمی از جمله اولیاهای متخصص، شهرداریها و ... برای رشد مدارس نیز استفاده کنیم، گفت: رتبه بندی معلمان تا آخر شهریور انجام می شود. بعد از گذشت دو سال از عمر دولت، بودجه آموزش و پرورش 50 درصد افزایش یافته است. در سال اول شاهد افزایش 26 درصدی و در سال 94 شاهد افزایش 24 درصدی بودجه در آموزش و پرورش بودیم.

فانی افزود: سال 84 سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدودا 15 درصد بوده است که در ابتدای دولت یازدهم سهم بودجه آموزش و پرورش 9.1 درصد بوده است. در هشت سال دولت نهم و دهم هر سال این سهم کمتر شده است اما طی دو سال اخیر سهم آموزش و پرورش از کل بودجه دولت از 9.1 به 11.2 درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومانی بودجه برای تجهیز هنرستانها، گفت: این امر در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی‌سابقه است. همچنین با وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه‌ای به منظور تجهیز هنرستانها امضا کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه هنرستانها سه ساله می‌شوند، بازمهندسی هنرستانها در زمینه آیین نامه اجرایی، تشکیلات، پرداختها و غیر.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    51 1
    یه 100 هزار تومن نهایتش می خوان حقوقا رو اضافه کنن یه ساله آبرومونو بردن واسه همین
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      10 0
      والا
  • بازنشسته فرهنگی RO ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    6 2
    با رتبه بندی فرهنگیان شاغل به طور نسبی شاید مشکل آنها بر طرف شود آن هم شاید ولی شما تصور نمی کنید که ما هر روز داریم شاهد فاصله گرفتن حقوق دریافتی شاغلین فرهنگی با بازنشستگان فرهنگی بالاخص سال هشتادو هفت و قبل از آن می باشیم ؟ آلان بازنشستگان فرهنگی حدوداٌ شصت درصد شاغلین فرهنگی حقوق می گیرند که این دور از انصاف و تحقیر و توهین آمیز می باشد بازنشستگان فرهنگی از شاغلین فرهنگی چیزی کمتر ندارند چه از نظر تحصیلات مقالات تشویقات و سنوات خدمت و ... حتی از نظر سنوات خدمت و تجربه حتی پر بار تر نیز هستند نباید به بازنشستگان فرهنگی در مقایسه با شاغلین فرهنگی این طور کم لطفی نمود لذا در فکر ترمیم عاجل حقوق بازنشستگان فرهنگی بالاخص بازنشستگان فرهنگی سال هشتاد و هفت و قبل از آن باشید .
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    15 4
    تکلیف معلمان باز نشسته در رتبه بندی چگونه است .
  • جلیل A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    15 3
    ایشان عنوان می کنه الیته تو مجلس در جلسه رای اعتماد هم گفت و فقط همین یه کلمه رو بلده که بودجه اموزش و پرورش دو برابر شده اما نمی گه اگه دو برابر شده پس چرا حقوق معلمان فقط 14 درصد اضافه شده؟ چرا اضافه تدریس از فروردین پرداخت نشده ؟ اینا هم تقصیر دولت قبله ؟ دولت قبل که 25 درصد با اون بودجه کم به حقوق اضافه شد اما با بودجه دو برابری شما فقط 14 درصد
  • فرهنگی شاغل IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    6 0
    اکثرفرهنگیان شهرستان پارس اباد ازاعمال رابطه بازی ،باندبازی وتبعیض وناعدالتی دراموزش وپرورش این شهر ناراضی هستند برخی افراد صرفا ازروی رابطه بازی ازبدواستخدام تادوران بازنشستگی درسمت مدیریامعاون مدرسه کارمی کنند درمقابل برخی افرادهم درطول 30سال خدمت حتی 1ماه طعم مدیریت مدارس را نمی چشند به نظرحضرت عالی این کارعادلانه است که اموزش وپرورش پارس اباد پیش گرفته؟
  • دبیر A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    7 0
    وقتی بانک مرکزی خط فقر را حدود سه میلیون اعلام می کنه دولت باید یک تصمیم کلی برای حقوق بگیران بگیره به خصوص قشر تحصیل کرده این میلغ افزایش دردی دوا نمی کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 2
    لطفا معلمانی که در شهریور 94 باز نشسته می شوند درطرح رتبه بندی قرار دهید
  • دبیر A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    4 0
    همکار گرامی شاغل در پارس آباد نگران نباش در شهر ما و همه شهر های ایران این قانون حکم فرما است این امر عادی است همه پیشرفت های آموزشی نتیجه این قوانین است ای کاش همین مدیران و معاونین حداقل لیسانس یا ارشد بودند.
  • دانشجویان ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    1 0
    دانشجویان ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور از خبرآنلاین تمنا دارند که مشکل حل نشده استخدمشان را از شخص وزیر ،جناب دکتر فانی و شخص ریاست سازمان مدیریت، جناب دکتر نوبخت پیگیر باشند و به این پاسخ که در حال پیگیری هستیم یا عن قریب مشکل حل خواهد شد نیز اکتفا نکند و زمان دقیقی را برای حل مشکل تقاضا کند.
  • سارا IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    2 1
    هنوز پاداش مارو ندادید دارید حکم رتبه بندی میزنید میخوام خودمو دار بزنم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام اگه میشه پیگیر احکام دانشجو معلمان ورودی 93 هم باشید
  • دبیر IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    2 0
    همکار گرامی شاغل در پارس اباد مطمئن باش که این بی قانونی در اموزش وپرورشورزقان همه گیر شده وعادی ، این دلسردی ها وبی کیفیت بودن اموزش نتیجه موروثی شدن همین معاونت ومدیریت هاست .خانم ایکس دیروز استخدام شده ،نه کلاس دیده ،نه لیسانس داره ،نه تجربه داره ؛ درکل دیر اومده وبه حول وقوه پارتیش زود جا گرفته ،من وامثال من هم با24 /به بالا سابقه کار زیر دستیم .خدا اخر عاقبتمان رابه خیر کند .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    4 0
    شما چه فکری راجع به معلم ها کردید که با وعده و وعید سر کارش می گذارید روزی ما دست خداست نه شما ها
  • جانبازان وفرزندان شهید بازنشسته ی استان کردستان IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    باسلام.آقای فانی به فکر بازنشستگان و بدهی آن وزارتخانه به سازمان بازنشستگی باشید خیلی بهتره.