۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱
از مردانگی ژرمن های نژادپرست تا......

چنان که انتظار می رفت عکس آیلان کودک غرق شده سوری نقطه عطفی در وجدان عمومی جهان شد و بسیاری از سیاست ها را به نفع انسانیت متحول کرده و یا در حال متحول کردن است .

اما هدف ما پرداختن به این موضوع نیست. سالهای سال است که ما ایرانی ها نسبت به خودمان، قومیتها و ملتهای دیگر دچارپیش داوری و دراصطلاح جامعه شناسی در بند استریو تایپ ها و کلیشه ها هستیم به عنوان مثال همواره می پنداریم آلمانی ها واصولا نژاد ژرمن در اروپا شامل کشورهای آلمانی زبان و اسکاندیناوی مردمی سرد ، نژاد پرست و بی عاطفه هستند در این میان خودمان را البته اشرف مخلوقات دانسته و می پنداریم اگر ما نبودیم چه می شد و چه می شد....
اما در قصه مهاجرت آوارگان سوری ، در منش مردم و دولت آلمان و اتریش در برخورد با این پناهجویان حقایقی نهفته است که ما را برآن میدارد تا نسبت به قضاوتهایمان درباره ی خود و دیگر ملتها تجدید نظر کنیم.

پناهجویان
حدودا یکماه قبل بود که در شبکه های اجتماعی فیلم کوتاهی از آنگلا مرکل منتشر شد که در جواب دختری نوجوان از فلسطین در یکی از مدارس آلمان که خواستار سخت گیری کمتر در پذیرش تابعیت پدر و مادرش شده بود گفته بود بر طبق قانون آلمان کسانی که غیر قانونی وارد شده اند نمی توانند بمانند ...گریه این دختر تا روزها دستمایه منتقدان مرکل شده بود در صورتی که او می توانست با یک حرکت پوپولیستی دختر را در آغوش بگیرد و جلوی دوربین ها به معاون همراهش بگوید : "هی یوهان کار این دختر خانوم و خانواده اش را درست کن" اما او این کار را نکرد اما همین آنگلا مرکل کسی بود که با تصویب کمک 6 میلیاردیوروئی گام قانونی دیگری برای کمک به مهاجران سوری برداشت .
علاوه براین کمک های مالی، رهبران احزاب ائتلافی به توافق رسیدند که روند بررسی تقاضای اقامت پناهجویان را نیزسرعت بخشند.
بر طبق گزارش رسانه های آلمان ،این تصمیم دولت ائتلافی، انتقاد مخالفان صدراعظم آلمان را در پی داشت و آنها این را اقدامی خطرناک توصیف کرده اند.
مرکل ضمن اعلام این تصمیم گفت: «آنچه اکنون در حال تجربه آن هستیم، چیزی است که در آینده کشورمان تغییراتی ایجاد می کند. ما این تغییر مثبت را می پذیریم و باور داریم که می توانیم آن را به انجام برسانیم.»
طی هفته گذشته و با تصمیم دولت آلمان برای بازگشایی مرزهایش به روی پناهجویان، بیش از ۲۰ هزار پناهجو وارد خاک این کشور شده اند.
دولت آلمان تعداد پناهجویانی را که طی سال ۲۰۱۵ در خاک خود می پذیرد، حدود ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرده که بسیار بیشتر از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چهار برابر بیشتر از پناهجویان پذیرفته شده در این کشور طی سال گذشته است.
علاوه بر این اقدام دولتی تصاویر مردمی که با پلاکاردها و حضور در مبادی ورودی به کمک خودجوش به پناهندگان پرداختند بسیار زاید الوصف بود مردمی که با اتومبیلهایشان پناهجویان را سوار کرده و به خانه های خود حتی بردند.

پناهجویان
این پذیرندگی نه تنها در آلمان بلکه در بین ملتهای دیگر شمال اروپا که به نظر ما خشک و نژاد پرست هستند نیز دیده می شود
سئوال اینجاست که این ژرمن های نژاد پرست بر اساس چه قاعده ای به ناگهان دیگر دوست شده اند و رسم مسلمانی را از ما مسلمانان بهتر به جا می آورند.
این در حالی است که در کشورهای همسایه با سوریه مانند ترکیه برخوردها بسیار غیر انسانی است.
مردم آلمان خود زخم خورده جنگ و تعصب و خشونت نژادی بوده اند اما آنان با گذار از نفرت و پیش داوری نسبت به متفقین که تا چند طبقه زیر زمین برلین و کلن و.... را شخم زدند با چسبیدن به تولید و فرهنگ تولید کنندگی الان به منجیانی بدل شده اند که نیمی از مردم اروپا و حتی جهان چشم امیدشان را به آنها بسته اند این موضوع درس مهمی برای مردم و دولتمردان کشورهای در حال توسعه است تا به جای بها دادن به تعصبات و اختلاف عقیده های موسمی و جنگ قدرت، سر به راه توسعه و اهداف انسانی آن بگذارند تا بتوانند درعمل منجی ملت خود و دیگران باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    رفتار آلمانیها با پناهنده ها رو مقایسه کنید با رفتار ما ایرانی ها با افغان ها.
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      83 11
      در حالي كه افغانها از نظر دين، زبان، تاريخ و آداب و رسوم بسيار مشابه ما هستند. نميدونم، شايد اگه منابع نفتي ما در كشور اونها وجود داشت، اونها هم همين رفتار رو با ما مي‌كردند و بخاطر پول نفت خودشون رو با تمدن‌تر، انسان تر و با كلاس تر از ما مي‌ديدند.
    • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      93 7
      چند وقت پيش در صف نونوايي بودم، يك بنده خداي افغاني 4 يا پنج تا نون بربري خريد كه ظاهرا براي دو تا خانواده خريد مي‌كرد. فورا چندين نفر تو صف شروع كردند به غرغر كردن كه : تنور تموم شد، كي از دست اينا راحت مي‌شيم، ديگه اين تنور نوبت من نميشه و . . . من واقعا از ايراني بودن خودم خجالت كشيدم
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      38 72
      دوستان دچار اشتباه نشید لطفا. آلمان مدتها هست که دنبال نیروی کار ارزون برای انجام کارهای پیش پا افتاده میگرده که هیچ آلمانی دنبالش نمیره و انجام نمیده. این بهترین و راحتترین و ارزانترین کاری بود که آلمان می‌تونست بکنه برای رفع این نیازش. البته این نظر من هست با تجربهٔ ۸ سال زندگی‌ در آلمان. اون چیزی که تو اخبار و رسانه‌ها منتشر می‌شه با اون چیزی که در واقعیت افکار عمومی‌ هست خیلی‌ متفاوت هست.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      76 4
      دوست عزیز شما انتظار داری یه مهاجر پابرهنه که از سومالی شنا کرده اومده تا آلمان بدون دونستن زبان و قواعد شهروندی بکننش رییس کمپانی بی ام و ؟؟؟؟ در کشورهای غربی تلاش و تحصیلات حرف اول رو می زنه ضمن اینکه این نابرابری ها رو نمیشه انکار کرد اما زیادن کسانی که در همین آلمان از یه مهاجر تا سطح یه شهروند درجه یک قابل احترام خودشون رو بالا کشیدن حق رو زیر پا نزارین
    • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      58 4
      دوست بي‌نام چهارم، مگه ما به افغانيها مشاغل مديريت و وكالت و وزارت داده‌ايم؟پ
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      23 2
      ان عزیزی که گفته المان بدنبال نیروی کار ارزان هست 90 درصد این افراد مردان جوان تنومند هستند برو عکساشون رو نگاه کن بعد این حرفها رو بزن اگر کودک یا زن بودند یک چیزی ولی اکثرا مرد هستند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      16 9
      شما درست میفرمایید. من با این که این افراد سختی کشیده اند تا به اینجا رسیدن مخالف نیستم و بحثی‌ با این که هر فردی با توجه به امکاناتی که در اختیار داره و با تلاش خودش می‌تونه به بالاترین سطح از زندگی‌ برسه ندارم. بحث من رفتار دولت آلمان بود که با اجرای یک امر خیر و انسان دوستان داره یه جورایی هم سؤ استفاده می‌کنه و از آب گل آلود ماهی‌ میگیره. اگر شما هم رفتاری که در کمپ‌ها بعد از مدتی‌ با این پناهنده‌ها می‌شه رو می‌دیدید شاید نظرتون نسبت به مردانگی آلمانی‌ها عوض میشد.
    • مح IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
      10 11
      زاد و ولد درآلمانیکی از قطبهای بزرگ صنعت دنیا روبه نزول است ونرخ آن منفی است لذا آلمان برای جلوگیری از پیرشدن نیروی کار آینده کشورش شدیدا نیازمند مهاجرین است،خود مرکل هم گفت این کودکان برای آینده آلمان بسیار حیاتی هستن، تو مملکت ما 9میلیون بیکار داریم درصد بالایی از آنها تحصیلکرده هستند،صنایع مهم ایران همگی درتحریم بسر میبرند ،افت شدید 60درصدی قیمت نفت رخ داده،اداره کشور بسیار دشوار شده،سیل مهاجرین افغان هم به صورت قاچاق از مرزها وارد کشور میشوند وبرای زندگی کردن نیازمند شغل وکسب درآمد هستند دولت ایران برای اشتغال جوانان ایرانی درمانده است به نظر شما ماباید چگونه با افغانها برخورد کنیم؟؟ همان افغانهای یاغی که 7 سال اصفهان شاه سلطان حسین را تاراج کردن.
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    57 4
    دهها نویسنده انگلیسی و سلبریتی هالیوود مثل باب گلدوف رولینگ اما تامپسون داگلاس بوث دیوید بکهام و... از این پناهنده ها حمایت کرده بودند با اینحال ما فکر می کردیم اینها بدنبال فاسد کردن مردم دنیا هستند
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    79 4
    ما مسلمانان با اسلام پیامبر رحمت ص چه کردیم که مسلمان از بیم مسلمان به غیر مسلمان پناه می برد؟به راستی کجای کار را اشتباه کرده ایم؟
  • وحید A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    74 3
    واعظی پرسید از فرزند خویش هیچ می دانی مسلمانی به چیست صدق و بی آزاری و خدمت به خلق هم عبادت هم کلید بندگیست. گفت:زین معیار اندر شهر ما یک مسلمان هست آن هم ارمنیست
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    52 5
    ماها دچار توهم خودبرتربینی شدیم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    24 64
    عزیز من اونور قضیه رو هم ببینید. غربی ها با دخالت در کشورهای جهان سوم و ایجاد جنگ و تروریسم باعث ایجاد ناامنی در این کشورهای شده و مردم این کشورهای رو مجبور به مهاجرت کرده. اینها اگه واقعا دلسوزند در کشورهای دخالت نکنند و خیرخواهانه باعث توسعه و پیشرفت کشورهای جهان سوم و ایجاد رفاه و امنیت در اونها بشوند. از یه طرف در سکوت تبلیغاتی کل یک کشور رو ویران میکنند و میلیونها نفر رو آواره و بی خانمان و از طرف دیگر چند صد نفر رو پناه میدند و در سوت و کرنای تبلیغاتی میدمند. آدم باید عاقل باشه.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      56 5
      غربی ها غربی ها......دوست عزیز الان مشخصا نقش آلمان و نروژ و اتریش توی جنگ سوریه چیه که این همه آواره رو تو خودشون راه دادن یه جمله میگین غربی ها و کارو تموم می کنین اینطور نیست که شما میگی از ماست که بر ماست. هیچ کشوری بدون داشتن نقصهایی در خودش دچار این مشکلات مثل تروریسم نمیشه
  • امیر A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    20 57
    سوریه توسط کی به این حال افتاد . سلاح جنگی تکفیری ها توسط کی تامین شد . همش زیر سر امریکا و کشورهای اروپایی. بدی ما اینه که احساسی هستیم . واقعیت ی چیز دیگس.
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      39 4
      ایسلند چی ؟ ایسلند که ارتش نداره بودجه نطامی نداره چطوری تروریستها رو تجهیز کرده که حالا خواهان 11 هزار پناهنده هست ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    30 12
    ایران بیشترین تعداد ناهنده در جهان رو داره بیشتر از چند میلیون افغانی جووووونای خودمون بیکار
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    14 31
    یه مشت تروریست بی همه چیز رو مسلط کردن به مردم سوریه و ازاسرائیل حمایت می کنن مردم سوریه خونه و زندگی داشتن آواره این کشور اون کشورشون کردن حالا با چند میلیاردی که معلوم نیست تو عمل به کی می رسه تریپ انسان دوستی برداشتن این آقا هم شده مدافع آلمان . هنوز مجروجین شیمیای تو کشور هستن برو یک شب کنارشون زندگی کن اونوقت ببینم بازم سنگ آلمان رو به سینه می زنی . همشون سر وته یه کرباسن آخه چه اصراری هست که ازآمریکا و غربی ها و رفتارشون بت بسازید لا اقل واقعیت ها رو هم بگو اینا برا باباشون هم مجانی کارنمی کنند . فقط دنبال منافعشون هستن و بس اونم با هرقیمتی حتی به قیمت کشتن انسان ها حتی با سلاح هسته ای وشیمیایی پیشرفت های علمیشون و رفاه ثروتمندانشون یه عده رو کور کرده به ما نمی دن جز ابتذالشون رو عزیز
  • امين IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    33 10
    ماهم بريم قاطي آواره ها لا اقل اينجوري اقامت بگيريم...
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 33
    مشکوکه آلمان و اتریش ؟ مشکوکه خیلی مشکوکه
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      27 5
      شما از اونایی هستی که فکر می کنند تمام تصمیمات دنیا رو چند نفر فراماسون توی یه اتاق در بسته می گیرند، نه؟
    • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      8 17
      گربه محض رضای خدا موش نمیگیره اروپا اگر واقعا صادق بود با سازمان ملل همکگاری میکرد تا داعش رو از بین ببره ...... حتی داعش رو تروریست نمیدونن
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    34 2
    جالبه دیروز خبر ساعت 2 یک خبرنگار اورده بودن و از عدم رعایت حقوق بشر توسط اروپاییان درباره ی پناهندگان صحبت می‌کرد. ما رو نمیدونم چی فرض کرده شما بیا در قم روزهایی که به افغانها کارت تمدید میدن حاضر باش تا معنی انسانیت و برادری و مسلمان بودن رو یاد بگیری. جوری اینها رو اذیت میکنن که هر انسان صاحب وجدانی به رنج میافته. ثانیا آقای تلویزیون کی با شما بوده؟ بهت برخورده که اونا از پناهنده‌ها استقبال می‌کنن. در دین ما گفتن نسبت به دشمنانت هم انصاف داشته باش که شما ندارید و مرتب نفرت پراکنی می‌کنید. کسی تو این وسط بد شما رو گفته؟ همه دنیا رفتار آلمانها و یونانیها و اتریشی‌ها رو تحسین کرده،
  • بی نام DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    19 28
    5 میلون افانی در ایران هست 38 ساله که در این مدت ببینید چفدر ادم کشتن دزدیدن تجاوز کردن همین چند روز پیش بود پیرمرد60 ساله پسر بچه 6 ساله را دزدیده بود تا بهش تجاوز کنه 38 ساله داریم اینچیزها راتحمل می کنیم ایا انها در ازئپا جراعت میکنن این کار هارا بکنن چرا خودتان و کشورتان را انقدر خوار میکنید
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      28 4
      من نمیگم افغانیها رو قبول کنید ولی وقتی خودتون خارجی رو بر نمی تابید کشورهای غربی رو نکوبید
  • علی A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    10 1
    حساب دولتها و ملت ها همیشه از هم جداست ملت ها به خودشون باشه همه با هم دوست هستند این دولت ها هستند که بنا به سیاست هایی ملت ها را به جان هم می اندازند
  • نقی A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    12 4
    الان خود شما، اگه یه مهاجر افغانی بخواد در سهروردی تهران یه آپارتمان بخره بهش میفروشی؟
  • فرزاد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    11 1
    واقعا عالی بود.نویسنده به نکته خوبی اشاره کرده که کشورهای درحال توسعه فقط دارن شعار میدن همیشه هم این کشورهای غربی چوب لای چرغ ما میکننکه ما این هستیم و آن هستیم .اما در عمل میبینیم با این همه ثروت ومنابع زیرزمینی وخدا دادی حتی نمی توانیم به مردم خودمان آسایش و آرامش بدهیم .
  • سعید IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    5 0
    «این در حالی است که در کشورهای همسایه با سوریه مانند ترکیه برخوردها بسیار غیر انسانی است»، آقای نویسنده من از ترکیه دفاع نمیکنم ولی باید بدانی بیش از دو میلیون نفر از سه سال پیش در ترکیه پناهنده شده اند و هزینه بسیار زیادی بر ترکیه تحمیل کرده اند اما آلمان بیست هزار پناهنده پذیرفته است. مثل اینکه شما میخواهید با هم نژاد پنداشتن قوم فارس با ژرمنها هم خود و هم آلمانها را انساندوست و ترکیه را ضد بشر معرفی نمایید که این با رسالت شما در تضاد است.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    کار بد بد است و کار خوب خوب شخص مهم نیست آلمان کمکهای زیادی به منطقه بخصوص در مورد مبارزه با مواد مخدر میکند و اگر مطمین شود این کمکها در مسیر صحیح هستند بیشتر هم کمک میکند
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 1
    دوستان عزیز ازسال 59کل آوارگان افغانی سیصدهزارنفروارد ایران شدند و سالها زندگی کردند و تجدید نسل نمودند حتی نسل سوم آنها هم در ایران بدنیا آمدند هی بزنیم تو سرشان که شدند دومیلیون نفر حال آنکه آلمان بیش از شانزده میلیون مهاجر دارد که تابعیت آلمان دارند ومانند یک آلمانی حق وحقوق دارند تنگ نظری و پلیدی رو از خودمان پاک کنیم نگوییم افغانی جای مارا تنگ کرده ایران داره به سمت اشتباه بزرگ کاهش جمعیت و نیروی کار می ره جلو