حبس از جرایم پزشکی حذف نمی شود/پرداخت دیه و ابطال پروانه برای پزشکان خطا کار

تسنیم نوشت:

سی و یکم مرداد ماه بود که علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی از اصلاح برخی مواد قانون مجازات اسلامی و حذف حبس از جرائم پزشکی خبر داد اما عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید قرار نیست مجازات حبس از تمامی جرائم پزشکان حذف شود.

ابوالفضل ابوترابی در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است مجازات حبس از تمامی جرائم پزشکی حذف شود یا خیر اظهار کرد: چنین چیزی نیست. در عمل‌های جراحی با ریسک بالا، پزشکانی که ولو یک درصد مقصر شناخته شوند، به حبس محکوم می‌شوند و این مسئله تبعاتی داشت و دیگر پزشکان دست به عمل جراجی نمی‌بردند و حاضر نبودند عمل جراحی انجام دهند. این مسئله برای مردم دردسر ایجاد کرده بود و ما قصد داریم این موضوع را اصلاح کنیم و به حالت سابق برگردانیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین، حبس برای تمام جرائم پزشکی حذف نمی شود بلکه قرار است مانند دو سال قبل شود.

ابوترابی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی جدید، نظام پزشکی در تعیین مجازات مسئولیتی ندارد توضیح داد: بر اساس قانون جدید، پزشکان در عمل‌های جراجی با ریسک بالا ولو یک درصد هم مقصر شناخته شوند، برایشان زندان در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر پزشکان از ترس حبس، دیگر دست به عمل‌های جراحی، ریسک‌دار نمی‌زنند؛ یعنی بیماری که الان نیاز به عمل جراحی فوری دارد به لحاظ اینکه پزشکان می‌ترسند عمل جراحی کنند، عمل نمی‌شود.

وی گفت: این مسئله برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند دردسرساز شده است زیرا پزشکان از عمل خودداری می‌کنند. ما می‌خواهیم مثل دو سال قبل شود و قضات در این موارد، برای پزشکانی که در اینگونه جراحی‌ها مقصر شناخته می‌شوند، پرداخت دیه، جزای نقدی، درج در سوابق یا حتی ابطال پروانه را در نظر بگیرند.

ابوترابی افزود: اصلاح قانون مجازات اسلامی فقط شامل همین قضیه است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    8 10
    خوب است برای تنویر افکار عمومی اعلام کنند در طول چند ساله گذشته چندتا پروانه طبابت باطل شده.
  • مهرداد A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    15 5
    شاید به مذاق خیلی خوش نیاد، ولی اگر قرار باشه در جهت درمان یک بیمار پرخطر کار کنی که تو همه جای دنیا ریسک مرگ دارن، و علیرغم تلاشت نتونی نجاتش بدی،بعد نگران باشی که یکی ازت شکایت کنه همون بهتر که از اول خودت رو درگیر این پروسه نکنی چرا که حداقل این موضوع اینه. که باید از اعصاب و وقت و زندگیت بزنی تا به یکی ثابت کنی تلاش خودت رو کردی. برای من دولتی و خصوصی فرق نداره، گرچه این موضوع در بخش دولتی مضحک هم میشه چون هیچ انسان عاقلی برای مثلا دویست تومن که یکسال بعد بدن باید درگیر این مشکلات بشه. ما پزشکا تمام تلاش خودمون رو میکنیم ولی دیگه قرار نیست از خواب و خونواده و.... بزنیم تازه نگران باشیم یه کسی که معنی استرس بیمار رو نمیدونه پات رو به دادگاه هم باز کنه این یکی رو دیگه بیخیال