ایسنا نوشت:


همزمان با ادامه تظاهرات در اعتراض به فقدان خدمات اساسی در عراق برخی تلاش می‌کنند تا با سوءاستفاده از اوضاع فعلی مسیر تظاهرات را به سمت و سوی دیگر سوق داده و احزاب دینی و چهره‌های مذهبی عراق را متهم کنند.

برخی از تظاهرکنندگان عراقی که هدف‌شان تغییر در سمت و سوی تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اعتراض به نبود خدمات اساسی در عراق بود، عصر یکشنبه و در اقدامی که در چند سال اخیر در عراق بی‌سابقه است، احزاب دینی در این کشور را متهم کرده و مسوول وضع فعلی دانستند.

تلاش این گروه از تظاهرکنندگان برای تغییر در اهداف تظاهرات مسالمت‌آمیز عراق و متهم کردن چهره‌های دینی و احزاب مذهبی از زمانی آغاز شد که حیدر العبادی اصلاحات خود علیه فساد را آغاز کرد.

به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز عربی، تظاهرکنندگان در بغداد، پایتخت عراق با سر دادن شعارهایی برکناری حزب اسلامی الدعوه که وابسته به حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعلی و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق است را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی را سر داده و با در دست داشتن تصاویری مدعی شدند که نوری مالکی و العبادی «دو روی یک سکه هستند و باید محاکمه شوند». حزب الدعوه از بیش از 10 سال قبل یکی از احزاب دینی مطرح و اصلی در عراق است که متعلق به شیعیان است و این حزب در دهه 70 قرن گذشته در عرصه سیاسی عراق برجسته شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، صدها تظاهرکننده به ساختمان فرمانداری شهرستان الهندیه در شرق استان کربلا حمله کرده و کارمندان آن را از محل کارشان بیرون کردند.

گفته می‌شود محمود الصرخی، روحانی نمای شیعه عراقی که از سوی برخی جریان‌های منطقه حمایت می‌شود، در این ناآرامی‌ها دست دارد و طرفداران خود را برای کشاندن تظاهرات مردمی به سوی مطالبات سیاسی و مخالفت با برخی مراجع دینی سوق می‌دهد.

صرخی در سال گذشته نیز باعث تنش‌ها و ناآرامی‌هایی در کربلا شد که با ورود نیروهای امنیتی و ارتش به صحنه و کشته شدن چند تن از هوادارانش متواری شد اما برخی از طرفداران وی همچنان در شهرهای مذهبی جنوب عراق به فعالیت مشغول هستند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: تظاهرکنندگان همچنین به ساختمان شورای محلی حمله کرده و تجهیزات آن را شکسته‌اند و ساختمان فرمانداری را تعطیل کردند.

این تظاهرات بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواسته‌هایشان مبنی بر برکناری قائم‌مقام و اعضای شورای محلی صورت گرفت.

در استان بابل در جنوب بغداد نیز در پی حمله تظاهرکنندگان به ساختمان استانداری این استان با شعار برکناری استاندار و انحلال شورای استانداری، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شدند.

در همین راستا فرماندهی عملیات بابل از ممنوعیت آمد و شد در شهر الحله خبر داده و اعلام کرد که ممنوعیت آمد و شد در این شهر از ساعت 10 شب یکشنبه آغاز و تا امروز صبح ادامه داشت.

ممنوعیت آمد و شد در شهر الحله در پی درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی صورت گرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    1 7
    اتحادی که رهبر معظم انقلاب فرمودند اینجا به درد میخورد کشور عراق الان درگیر مبارزه با تروریستا و هم کشمکش با احزاب مخالف و هم فشارهای منطقه ای و فرامنطقه ای هست که این تظاهرات میتواند منجر به تشدید اختلافات و پیشروی تروریست ها در این کشور گردد که به دلیل نزدیک بودن ان ها به بغداد میتواند منجر به بخطر افتادن این شهر راهبردی گردد.