ایسنا نوشت:


در پی تظاهرات لبنانی‌ها در اعتراض به "بحران زباله‌ها" و درگیری‌های پیش آمده، تعدادی از شخصیت‌های برجسته سیاسی لبنان همبستگی خود را با تظاهرکنندگان اعلام کرده و اعمال زور علیه آنها را محکوم کردند. آن‌ها در عین حال مخالفت خود را با خواسته‌های تظاهرکنندگان برای سرنگونی دولت اعلام کردند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح لبنان در بیانیه‌ای به جوانان لبنانی که تظاهرات مسالمت آمیزی را برگزار کرده و "آگاهی و هوشیاری خود در خصوص اقدامات نادرست در دولت نشان دادند،" تبریک گفت.

وی حمله به تظاهرکنندگان یا اعمال زور و استفاده از گلوله جنگی علیه آنها را محکوم کرد و خواهان مشخص کردن فوری مسئولان و محاکمه آنها شد.

وی هشدار داد: مسئولان حاکم و دستگاه‌های دولتی نباید از این جنبش مردمی برای به دست آوردن منافع سیاسی استفاده کنند.

میشل عون در واکنش به سخنان تمام سلام، نخست وزیر لبنان گفت: دولت فقط یک قدرت یا هیبت نیست بلکه در درجه اول مشروعیتی است که از احترام به نهادها و قانون اساسی شکل گرفته است. مردم همان کسانی‌اند که می‌توانند در هر صحنه و هر زمانی از حقیقت آرمان‌های خود سخن بگویند.

سمیر جعجع، رئیس حزب "القوات اللبنانیه" نیز همبستگی خود را با خواسته‌های تظاهرکنندگان اعلام کرد و گفت: تظاهرکنندگان باید در میدان باقی بمانند تا نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور به پارلمان بروند و بعد از آن دولت کنار رفته و انتخابات پارلمانی برگزار شود.

وی گفت: من شنیده‌ام که برخی خواهان استعفای دولت و پارلمان هستند ما نباید با یک منطق حزبی سخن بگوییم اگر دولت و پارلمان استعفا بدهند چه کار خواهیم کرد؟ و در زمان کنونی که لبنان از خلأ در پست ریاست جمهوری رنج می‌برد چه جایگزینی برای آن‌ها خواهیم یافت. استعفای دولت اوضاع را بدتر خواهد کرد.

وی نقشه راهی را با ماندن تظاهرکنندگان در میدان تا زمان انتخابات رئیس جمهور و لزوم عدم استعفای تمام سلام مطرح کرد و خواهان برگزاری جلسه فوق العاده کابینه برای حل بحران زباله‌ها و شناسایی افرادی شد که به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.

جعجع گفت: ما آماده پیوستن به تظاهرکنندگان هستیم تا نمایندگان به پارلمان رفته و رئیس جمهور را انتخاب کنند.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و رهبر جریان المستقبل نیز حمایت خود را از موضع تمام سلام اعلام و خواهان کارآمدسازی دولت و حل مسائل موجود به ویژه بحران زباله‌ها شد.

وی ضمن محکوم کردن استفاده از زور علیه تظاهرکنندگان نسبت به تلاش‌ها برای کشاندن کشور به تنش و وضعیت نامعلوم هشدار داد.

حریری تصریح کرد: ماموریت این دولت تثبیت امنیت و ثبات و مناسب کردن شرایط به دلیل خلأ در پست ریاست جمهوری است. ما اعتراف میکنیم که کوتاهی در حل بحران ملی صورت گرفته است اما اعتراض نسبت به مشکل زباله‌ها و درخواست برای حل آن یک چیز است و درخواست برای سرنگونی دولت و نظام چیز دیگر. سرنگونی دولت یعنی وارد شدن لبنان به شرایطی نامعلوم. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که لبنان از هم فرو بپاشد و مشروعیت آن از بین برود.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز حمایت کامل خود را از دولت تمام سلام اعلام کرد و گفت: ما در شرایط سخت‌ کنونی به صبر، مسئولیت پذیری و هوشیاری نیاز داریم. خواسته‌های شهروندان خواسته‌هایی مشروع است اما منحرف کردن تظاهرات از روند اساسی آن و ورود برخی گروه‌های سیاسی به این روند درست نیست.

وی تاکید کرد: موضع جدی تمام سلام برای محاکمه مسئولانی که به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند موضعی مسئولانه و شایسته تقدیر است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =