داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران، به درخواست خبرنگار خبرآنلاین یادداشتی در مورد وضعیت این روزهای داوری به رشته تحریر درآورده است. او افراد زیادی را در رسیدن داوری کشور به این وضعیت مقصر می‌داند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این داور بین‌المللی سابق به عنوان یک کارشناس داوری یادداشتی در مورد وضعیت این‌ روزهای داوری به رشته تحریر درآورده است.

نوید مظفری در این یادداشت نوشت: قبل از شروع فصل در یکی از مصاحبه ها گفتم این فصل با بدترین اشتباهات داوری مواجه خواهیم شد. بعضی از دوستان گله کردند، بعضی ها هم با ناباوری جواب من را دادند.
اما واقعیت چیست؟ دوستان در این چندین سال در کمیته داوران کدام برنامه دراز مدت و یا کوتاه مدتی را ارائه کردند؟
هنوز بعد سال ها آیین نامه داوری کشور ابلاغ نشده است، چه برسد به برنامه دراز مدت. اولین مصوبه کمیته داوران اما بالا بردن حق تدریس مدرسین بود. چرا؟ چون در اکثر کلاس ها خود دوستان حضور داشتند و همچنان دارند.
هنوز هم مانند ده سال پیش یک کلاس اول فصل و یک کلاس نیم فصل برنامه کلی آموزشی داوران کشور است. هیچ برنامه جدیدی برای ارتقاء دانش و آمادگی جسمانی داوران وجود ندارد. برای به دست آوردن رای روسای هیات ها داورها برای قضاوت در لیگ برتر و یا لیگ دسته اول انتخاب می شوند. ابلاغ ها بیشتر از روی علاقه شخصی و یا حمایت ها انجام می گیرد و افرادی که حق آن‌ها در این بین پایمال شده است با بی انگیزگی رو به رو می شوند.
داورانی که الان مهمترین مسابقات را قضاوت می کنند در واقع همان افرادی هستند که در زمان ریاست آقایان نظری و غیاثی مورد اعتماد جامعه فوتبال بودند، این یعنی پشتوانه سازی مناسبی رخ نداده است.
به همین دلیل بعضی از داورها بدون رقیب و در حاشیه امن و با اعتماد به نفس کاذب قضاوت می کنند. در حالی که انگیزه و رقابت برای داوری مهم است، داوران بايد در كنار فعاليت هاى فيزيكى به مطالعه و همچنين بررسى فيلم هاى آموزشى و قضاوت هاى مهم بين المللى بپردازند. داورى جداى از فوتبال نيست، داورى كه تنها به خاطر نمره ناظر و ابلاغ بعدى قضاوت كند، محكوم به شكست است. چرا كه با اين كار قضاوت تبديل به يك شغل مى شود و آن زمان عشق و انگيزه از بين مى رود.
در کلاس قبل از این فصل در اقدامی بی نظیر برای بدست آوردن دل داوران تست آمادگی جسمانی داوران به نوعی برگزار شد که همه داوران و تقریبا همه کمک داوران به غیر از دو نفر قبول شدند. در اکثر مسابقات داوران ناآماده و بعضا با اضافه وزن و از لحاظ فکری و تمرکز با مشکلات روبرو هستند. در این چند سال جنگ بین کمیته داوران و دپارتمان داوری به نوعی بوده‌است که داوران نمی دانند مسئولیت کارها با چه کسی است. در آیین نامه فیفا کمیته و دپارتمان در یک پیکر هستند ولی در ایران هر دو در مقابل هم قرار گرفته‌اند.
نداشتن یک مسئول قوی و مناسب در کمیته داوران و همکاری بد کمیته و دپارتمان داوری از یک طرف و نداشتن کلاس های آموزشی مناسب، مشکلات آمادگی جسمانی و روحی و تعداد زیاد داوران در لیگ برتر مشکلات داوری کشور است. در این جمع تیم ها و تماشاگران فوتبال بهای سنگینی را در این چندین هفته متحمل شده اند.
از سوی دیگر دوستان و همکاران گرامی که بعضا در رسانه‌ها ها مسئولیت کارشناسی مسایل داوری را بر عهده دارند، متاسفانه با حمایت های اشتباه از داوران، به دلیل همکاری با فدراسیون فوتبال و گرفتن ابلاغ به عنوان ناظر داوری، مسیر را به راه اشتباهات بیشتر هدایت می کنند.

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =