۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
آرتمیا دریاچه ارومیه احیا می شود

آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم ترین در خصوص زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متاسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آرتمیا شده است. به

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از اکسیرنو ،در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در جهت حفظ ، پرورش و تکثیر آرتمیا اورمیانا در نظر دارد با همکاری مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اقدام به ایجاد حوضچه آب شور در سطح دریاچه ارومیه کند. در این باره با «حمید رعنا قد »، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت و گویی انجام دادیم.

در حال حاضر وضعیت آرتمیا دریاچه ارومیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه محل زیست آرتیما به عنوان مهمترین جزو تنوع زیستی پارک های دریاچه ارومیه در آب های شور است ولی در حال حاضر به سبب افزایش میزان نمک در دریاچه ارومیه با مشکل جدی روبرو است و اکنون آرتیمیایی در دریاچه ارومیه زیست نمی کند.

همکاری اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با مرکز تحقیقی و پژوهشی آرتمیا چگونه است؟
با توجه به توافق نامه ما بین اداره کل محیط زیست و دو مرکز تحقیقاتی آرتمیا در سطح استان این اداره کل از طرح ها و پروژه های مرکز تحقیقاتی آرتمیا در خصوص احیای آرتمیا در دریاچه ارومیه استقبال نموه و آماده همکاری است و همچنین این اداره در قالب تفاهم نامه مشترک بین مرکز تحقیقات ارتمیای کشور حفظ ذخایر ژنتیکی آرتمیا را بر عهده دارد.

محیط زیست آذربایجان غربی چه راهکاری برای بهبود شرایط آرتمیا دارد؟

تنها راهکار برای بهبود شرایط زیستی آرتمیا فراهم نمودن شرایطی جهت زیست این موجود در حاشیه دریاچه ارومیه است و ایجاد محل هایی که برای آرتمیا قابل تحمل است، بایستی در دستور کار قرار گیرد و بدین منظور این اداره در قالب شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه از طرح ها و پروژ ه های مرتبط با نجات ارتمیا حمایت نموده و در اجرای آن مساعدت و کمک ها را انجام خواهد داد و همچنین این سازمان در نظر دارد با همکاری مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اقدام به ایجاد حوضچه آب شور در سطح دریاچه ارومیه جهت پرورش، تکثیر و حفظ این موجود بپردازد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    2 2
    بهتره يك صندوق براي كمكهاي پولي داوطلبانه مردم آذربايجان و بقيه مردم ايران جهت كمك به احياي درياچه اروميه تاسيس کنن و از منابع عمومی و بودجه ادارات دولتی کمتر برای این کار هزینه کنن
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    2 3
    اقدام برای تخلیه و کاهش نمک بستر خشک شده دریاچه راه خوبی برای کمک به احیای دریاچه در آینده خواهد بود و میتواند به تبدیل دریاچه ارومیه در آینده به دریاچه ایی که موجودات آبزی مثل ماهیها بتوانند در آن زنده بمانند بسیار کمک کند. از این منظر اگر به خشک شدن دریاچه ارومیه نگاه شود میتوان این خشک شدن را یک فرصت دانست نه یک تهدید.