۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱

به گفته کارشناس امور دینی و مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه این استان حداقل به هزار مسجد دیگر نیاز دارد.

مهدی پورداراب به مناسبت هفته مسجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود درسراسر دنيا بيش از یک میلیون و 200 هزار باب مسجد وجود دارد، گفت: از اين تعداد 72 هزار مسجد آن در ایران اسلامی ساخته شده كه سهم استان دو میلیون نفری کرمانشاه 1240مسجد است، یعنی براي هر1600 نفر يك باب مسجد وجود دارد.

به گفته وی در كلانشهر كرمانشاه یکصد و یازده باب و در روستاهاي شهرستان كرمانشاه هم 143 باب مسجد وجود دارد كه جمعا 254 مسجد مي شود. يعني براي حدود هر هشت هزار نفر يك مسجد وجود دارد كه با شاخص ها بسيار فاصله دارد.

پورداراب افزود: آمار مساجد با توجه به گستردگي شهرها و شهرك‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني و روستاها آمار مطلوبي نيست و استان کرمانشاه نياز به احداث حداقل هزار مسجد ديگر دارد كه امیدواریم با اهتمام دستگاه های مربوطه به این نیاز پاسخ داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نگرش ها در مورد مسجد بايد معقول و در وهله اول برگزاري نماز جماعت و توضيح احكام دين باشد، گفت: برخی تصور می کنند مسجد تنها براي برگزاري مراسم ترحيم است و فقط براي ختم اموات به مسجد مي روند و با ديدگاه جمعيت شركت كننده درمراسم ختم به احداث مسجد مي نگرند، اين درحاليست كه در صدر اسلام مسجد به عنوان پايگاه اصلي عبادي براي رسيدگي به انجام فرايض ديني، تقرب به درگاه الهي و در كنار آن امور قضائي، تربيتي، اجتماعي، سياسي و ملجاء و پناهگاه بي پناهان بوده است.

پورداراب با بیان اینکه مسئولين و مبلغان ديني باید در امر تبليغ و هدايت جامعه تلاش مضاعف کرده و از ظرفيت مسجد بهتر استفاده كرده و در ساماندهي فيزيكي و فرهنگي مساجد اقدام نمايند، افزود: توجه بيشتر مسولين به برنامه هاي مسجد براي احياي اين فرهنگ غني و فرهنگ سازي درجامعه مي تواند این نهاد فرهنگی را به مركز ثقل و نماد منطقه تبدیل کند كه با اين رويكرد می توان نگرش عمومي خصوصا اقشار نوجوان و جوان را نسبت به كاربرد واقعي مسجد تغيير داد.

كارشناس امورديني و مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه ادامه داد: مساجد باید از صبح تا شام باز باشند و در تمامي وعده ها نماز جماعت داشته در طول سال برنامه و به فراخور مناسبت‌هاي مذهبي و ملي داراي مراسم باشند كه مقدمه اين كار كادر سازي و تكميل اعضاي موثر ولازم از جمله روحاني براي اقامه نمازهاي جماعت يوميه و بيان احكام، خادمين مجرب و با انگيزه، هيئت امناي دلسوز، متدين، مردمي و ديگر افراد براي اجرای برنامه هاي جانبي از جمله کلاش های قرآني، كانون هاي فرهنگي، كلاس هاي آموزشي، هنري، تربيتي و... باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =