برای شیخ‌الوزرای دولت روحانی/ زنگنه و بازآفرینی نفت ایران

در میان 9 وزیر نفت در طول 37 سال بعد از انقلاب، 10 سال وزارت را بیژن نامدارزنگنه از آن خود کرده است؛ فردی که در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های مختلفی را تجربه کرده است.

طاهره رضوی

از ابتدای انقلاب تاکنون، ایران 9 وزیر نفت را به خود دیده است؛ علی‌اکبر معین‌فر، محمدجواد تندگویان، سید محمد غرضی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدارزنگنه، کاظم وزیری‌هامانه، غلامحسین نوذری، مسعود کاظمی و رستم قاسمی.

در میان وزرای نام برده شده، شاید بیشترین دوره وزارت را بیژن‌نامدار زنگنه دارا باشد و به همین دلیل، او را يكي از سياسيون فعال در تمام دولت‌هاي از بدو انقلاب تاكنون می‌شناسند. زنگنه با حضور در سه وزارتخانه جهادسازدندگی، نیرو و نفت، جزو تقریبا اولین وزرایی است که تاکنون مسوولیتی بیش از دو وزارتخانه را برعهده داشته است. براساس همین سابقه طولانی در پست‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف (24 سال) است که عنوان «شیخ‌الوزرا» را برای او انتخاب کرده‌اند. به عبارتی، زنگنه با حضور در دولت‌های سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم و یازدهم، بیشترین زمان مسوولیت را داشته است.

بيژن نامدار زنگنه متولد 1331 و اصالتا كرمانشاهي است. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در زادگاه خود و دوره دوم متوسطه را تا اخذ ديپلم در تهران به پايان رساند. او در سال 50 به دانشكده فني دانشگاه تهران رفت و در سال 1356 با درجه فوق‌لیسانس مهندسی راه و ساختمان با رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. همچنین از سال 1356 به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت و سال 1385 با همین عنوان بازنشسته شد.

زنگنه از سال 1359 تا سال 1361 معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت و در آبان ماه سال 1361 بنا به دعوت برادران جهادسازندگی، به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد. وی در سال 1362 به عنوان نخستین وزیر جهادسازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال 1367 عهده‌دار این مسوولیت بود. همچنین در شهریور سال 1367 و در شرایطی که صنعت آب و برق به دلیل خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی در وضعیت بسیار نابه‌سامانی قرار داشت، به عنوان وزیر نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت. سپس در سال 1368 در نخستین دولت سازندگی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسوولیت ابقا شد و تا نیمه سال 1376 عهده‏دار این مسوولیت بود.

زنگنه در سال 1376 در دولت هفتم برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت 8 سال نیز عهده‌دار این مسوولیت بود. او در دولت یازدهم نیز توانست رای اعتماد را از مجلس برای نشستن بر کرسی وزارت نفت دریافت کند. البته زنگنه علاوه بر مسوولیت‌های اجرایی فوق، عضویت در شورای اقتصاد و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارا بوده است.

برخی نقل قول‌ها در زمانی که زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم کاندید شده بود، حاکی از آن بود که «در وزارت نفت به‌دلیل این‌که چند دوره صدارت غیرنفتی‌ها اتفاق افتاد، یک نوع دلخوری و به نوعی سرافکندگی ایجاد شده بود که وقتی زنگنه به عنوان وزیر نفت انتخاب شد، نشاطی در کارکنان نفت ایجاد شد که می‌توانست در کارایی اثر بگذارد.»

یکی از نقاط مثبت در کارنامه کاری شیخ‌الوزرای ایران، جذب سرمایه‌های عظیم خارجی در صنعت نفت و گاز ایران است. زنگنه در حالی وزارت پولساز نفت را در دولت هشتم به دولت نهم تحويل داد كه ايران رتبه دوم توليد نفت اوپك و رتبه دوم گاز در جهان را داشت و توليد نفت ايران به بیش از 4 بشكه رسيده بود و صادرات نفت ايران را نيز در رقمي بالغ بر بیش از 3 میلیون بشكه تحويل داد. این در حالی است که وي بايد وزارتخانه‌ای را در دولت یازدهم می‌گرفت كه توليد نفت تنها در حدود 2.2 ميليون بشكه داشت و صادرات نیز به کمتر از يك ميليون بشكه رسیده بود.

 

 

 

از جمله مهم‌ترین اقدامات بیژن نامدار زنگنه در شروع کار به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم را می‌توان مذاکره با شرکت‌های عظیم بین‌المللی حاضر در صنعت نفت و گاز جهان برای حضور مجدد در پروژه‌های نفت و گاز ایران و جلوگیری از فروش نفت توسط بخش خصوصی (واسطه‌ها) دانست. توقف فروش نفت توسط بخش خصوصی به موجب عدم شفافیت مالی این گروه و سوءاستفاده‌های انجام‌شده توسط آنها در بحث فروش نفت ایران به طور غیرمستقیم مطرح شده است.

از سوی دیگر، در ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ فاز ۱۲ پارس‌جنوبی که به عنوان بزرگ‌ترین طرح صنعت نفت ایران به شمار می‌رود، با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران و بیژن زنگنه به طور رسمی افتتاح شد. این فاز که با سرمایه‌گذاری بیش از 7 میلیارد دلار راه‌اندازی شده است، پیش‌بینی می‌شود حدود 2 درصد به تولید ناخالص داخلی ایران بیفزاید.

زنگنه در این میان وعده داده است که «بهره برداری از ١٧ فاز در دست اجرای پارس‌جنوبی تا سال ٩٦ به پایان می‌رسد، ضمن اینکه سال گذشته معادل ٥ فاز پارس جنوبی وارد مدار شد و امسال هم برخی فازهای پارس‌جنوبی وارد مدار خواهند شد.»

او حتی معتقد است که «ایران بلافاصله بعد از تحریم‌ها می‌تواند تولید نفت را ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد.» پاسخ او به کسانی که می‌گویند ایران نمی‌تواند در کمتر از یک‌سال ونیم صادرات را افزایش دهد، این بوده است؛ «بنشینید و نگاه کنند و ببینند که آیا ما می‌توانیم یا خیر.»

زنگنه تاکید دارد «بعد از رفع تحریم‌ها در کمتر از یک هفته می‌توانیم ٥٠٠ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولیدمان اضافه کنیم و ظرف چند ماه که کمتر از ٦ ماه می‌شود، می‌توانیم یک میلیون بشکه دیگر اضافه تولید داشته باشیم.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    مهندس زنگنه یک مهندس واقعی هستش، مرد پروژه های سخت و جنوب کشور می باشد. زنده باد روحانی ، زنده باد ظریف،زنده باد زنگنه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    قدر این نیروها را باید دانست
    • مهران عسلویه IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      19 92
      آقای دکتر محمود احمدی نژاد فازهای12 و ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ۹۲ درصد پیشرفت تحویل دولت یازدهم داد دولت، روحانی افتتاح را هر بار به عقب انداختند تا بگویند این کار در این دولت انجام شده است. خواهشن منتشر کن وبه مخاطبت احترام بزار
    • محسن A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      2 0
      آقای دکتر محمود احمدی نژاد تمام این پروژه ها رو به تعطیلی کشوند و بزرگترین سود به قطر رسید.... اگر سری به عسلویه بزنید متوجه میشید روند پیشرفت کارها قبل و بعد از سر کار اومدن آقای دکتر به چه صورت بوده
    • محمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      2 0
      من 7 سال سابقه نفت و گاز دارم په 4 سالش در پارس جنوبی بوده ، در اشتباه بزرگی هستی دوست من دولت احمدی نژاد فاز 15 و 16 رو 92 درصد تحویل نداده اخوی ، طرح توسعه شامل پالایشگاه خشکی و تاسیسات دریایی است که در مورد فاز 15 و 16 تاسیسات دریایی هنوز هم خیلی کار داره و پالایشگاه هم بعد 9 سال و صرف چندین برابر دلار ..... سر درد دل مارو باز نکن اخوی وضع خیلی خرابه....
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    بعنوان کسیکه مدتهاست در صنعت نفت گاز وپتروشیمی مشغول بکارم بدون هیچ تعریف بیجایی میتونم بگم بهترین فرد در حال حاضر برای وزارت در این صنعت ایشون هستند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    56 18
    قلبأ دوستش دارم
  • بی نام US ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    17 46
    بهترین وزیر نفت ایران در 15 سال اخیر آقای نوذری بودند ... امیدوارم همیشه پاینده باشند... اینم گفتم که بدونید هنوز کسانی هستند که خوب و بد رو تشخیص بدند این آقای زنگنه فقط اسم شیخ الوزرا رو یدک میکشه وگرنه گاهی اوقات یه اشتباهاتی میکنه که اصلا از مدیری با این سابقه انتظار نمیره تکبر ایشون هم که شهره خاص و عامه شما فقط کافیه به سایت اویل نیوز که یکی از پربازدیدترین سایت های نفتی توسط کارمندای خود وزارت نفته سری بزنید و نتیجه نظر سنجی رو در مورد ایشون ببینید . بیش از 65 از پرسنل از عملکرد ایشون ناراضین
    • پا A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      1 0
      نوذری فقط بایه دست خط استخدام میکرد شما احتمالا.
  • آرمين A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    22 11
    بله درست است اول كه ايشان وزير شدند چنان شور و نشاطي در ما ايجاد شد كه نگو ، ولي هم اكنون نيز مجددا روال از آنچه كه از قبل بود بدتر شده است .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    7 16
    خدا خیرت بدهد مرد. انچه نیاز این مملکت است ثبات مدیریتی برای مدیران کار ازموده هست با حضور زنگنه در وزارت جهاد سازندگی بعنی اینکه ایشان تمامی مدارج ترقی را طی کرده باشند و از احوال روستاها تا برق و اب و هر چه از انرژیست را تجربه کرده اند.ایشان در وزارتخانه ای شروع بکار کرد که دیگر توفیقش برای کسی مقدور نیست
  • روح اله A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 2
    سلام .بنده به عنوان یک کارمند اصلا از مدیریت ایشان رضایت ندارم خیلی ها هم نظر بنده را دارند.
  • بزرگمهر A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    10 6
    ایشان یکی از آگاه ترین و متخصص ترین وزرای بعد از انقلاب هستند و با اصول کار و اجرای پروژه های بزرگ آشنایی کامل دارن با و جود ایشان سرافکندگی سالهای پیش در این صنعت فراموش می شه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 2
    این اقا تمام دانشجوهای دانشگاه نفت که بورسیه این وزارتخونه بودند رو ناامید کرده، در حالی که بورسیه هستن اما هیچکدوم رو نمیخوان استخدام کنن و جوونایی که با رتبه های دو رقمی وارد این دانشگاه شدند از زندگی ناامید شدن... هرچقدر هم خوب باشه این لک ننگیه..
  • حسن A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 1
    ایشان یه نیروی خوب برای دولت و یه همکار بد برای پرسنل هستند به نیروی انسانی توجهی ندارند فقط کار
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    2 0
    بنده بعنوان یک کارمندبا سابقه شرکت نفت از زحمات ایشان کمال تشکر را دارم لیکن گله ای که از مدیریت ایشان دارم نسبت بهارزیابی مدیران علی الخصوص مدیرانی که منصوب سابقند و آب به آسیاب سابقون میریزند بی توجه میباشند.باید نسبت به این مطلب دقت نمایند.
  • ناشناس A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    2 0
    بنظر بعد از دکتر ظریف مهندس زنگنه بهترین وزیر دولت تدبیر و امید است ای کاش8سال گذشته فردی مثل ایشان سکان وزارت نفت را در اختیار داشتند تا این همه از اعراب حاشیه خلیج فارس عقب نمی ماندیم
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    2 0
    وقتی ادمهای باتجربه و فهمیده وزیر یا رئیس جمهور میشن و با فکر و مشورت اظهار نظر میکنند شهر وندان احساس راحتی بیشتری می کنند