یک متخصص معماری بیمارستانی:بیمارستان ها با استاندرد جهانی فاصله فاحشی دارند

یک متخصص معماری بیمارستانی معتقد است که وزارت بهداشت به خاطر کمبود اعتبارات تنها ناگزیر به ساخت بیمارستان است چون جبران کمبود بیمارستانهای فعلی 50 سال زمان نیاز دارد و اکنون بیمارستانهای مدرن و استاندارد نداریم.

زهرا تالانی: بازسازی یا بهسازی بیمارستان‌ها در ایران موضوعی است که اخیرا مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است. چون بیشتر بیمارستانها عمری بیشتر از 40سال دارند و اغلب آنها نیاز به بازسازی یا مقاوم‌سازی‌ و جایگزینی دارند. از طرف دیگر بیمارستانهای ما با استاندارد روز جهانی فاصله زیادی دارند و هنوز نه تنها ماهیت معماری ندارند بلکه فاقد استاندارد فضای فیزیکی هم هستند. در همین زمینه با مهدی علیرضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و متخصص معماری بیمارستانی گفت وگویی را انجام داده ایم.
مشروح این گفت وگو را می خوانید:

آقای دکتر، بیمارستانهایی که در ایران هستند نه تنها ماهیت معماری ندارند بلکه با استاندادرهای روز دنیا هم همخوانی ندارند. چطور می توانیم این بیمارستانها را بازسازی کنیم؟


متاسفانه به خاطر کمبود منابع در کشور، مسئولان ما در بخش سلامت ناچارند حداقل کارها را در این بخش انجام دهند و در مراکزی که کمبود تخت بیمارستان دارند ، بیمارستان سازی کنند. ما هنوز شهرستانها و روستاههایی را داریم که تخت بیمارستانی ندارند و وزارت بهداشت ناچار است که این کمبودها را جبران کند. بنابراین برای ساخت بیمارستانهای مدرن و استاندارد وزارت بهداشت منابعی ندارد.بخش خصوصی هم با وجود آنکه سود بیشتری از بخش دولتی دارد اما بازهم با کمبود منابع مواجه است. وزارت بهداشت ناگزیر است سالانه 2 هزار تخت بیمارستانی احداث کند که با این بودجه و منابع تنها می تواند این امکان را تامین کند .


الان چقدر کمبود تخت بیمارستانی داریم؟


تا امروز 120 هزار تخت بیمارستانی کم داریم ، علاوه بر این حدود 25 تا 75 درصد بیمارستانها هم فرسوده هستند.با منابع فعلی، 50 سال وزارت بهداشت باید بیمارستان سازی کند تا کمبود امروز جبران شود. بنابراین چرخه ناهمگون است و تا زمانیکه تامین منابه نشود این چرخه، ناقص خواهد بود.


بهتر نیست به جای ساخت سالانه چند بیمارستان، این هزینه برای ساخت یک بیمارستان استاندارد و مدرن شود؟


نه چون وزارت بهداشت ناچار است که بیمار را بپذیرد و اگر حداقل امکانات وجود دارد باید این کار را انجام دهد.براساس قانون اساسی، درمان به عهده وزارت بهداشت است، بنابراین ناچار است این بیمارستانها را احداث کند. البته بخش خصوصی هو در کنار بخش خصوصی فعالیت می کند اما دولت موظف به پاسخگویی است چون بسیاری از مسائل بهداشتی به لحاظ حاکمیتی در بخش دولتی قرار دارد و بیماران هم بیشتر به مراکز دولتی مراجعه می کنند.بنابراین دولت ناگزیر است براساس تعهدی که دارد پذیرای بیماران باشد و به حداقلها اکتفا کند. خوشبختانه در دولت فعلی که سلامت محور است به مراتب منابع وزارت بهداشت چندین برابر قبلشده است اما چون در سالهای قبل منابع کم بود این کمبودها انباشته شده است. اما اگر تخصیص منابع در سالهای بعد هم اینگونه باشد و توجه به بخش درمان استمرار یابد پیشرفتی در این بخش حاصل می شود.


ساخت هر بیمارستان استاندارد و مدرن چقدر هزینه دارد؟


متاسفانه برخی شهرها یا تخت بیمارستانی ندارند یا بیمارستانها کیفیت کافی ندارند که این مشکلات به خاطر کمبود اعتبارات در سالهای قبل و سوءمدیریت بوده است اما وزارت بهداشت در دوره جدید به دنبال این موضوع است. اکنون ساخت هر تخت بیمارستانی 400 میلیون تومان هزینه دارد .با این تورم و اقتصاد شناور، ساخت بیمارستان هر روز بالاتر می رود اگر 10 سال قبل با 50 میلوین تومان امکان ساخت بیمارستان بود الان چند برابر شده است و در سالهای آینده به یک میلیارد تومان هم می رسد.خوشبختانه سیاستی که وزارت بهداشت برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دارد بسیار خوب است و می تواند این کمبود را جبران کند یعنی به جای 50 سال تا 10 سال بتوانیم کمبود 120 هزار تخت بیمارستانی را بکنیم تا فرصتی برای ساخت بیمارستان استاندارد و مدرن داشته باشیم.


بیمارستانهای ما چقدر با استاندارد جهانی فاصله دارند؟


در کشورهای اروپایی و توسعه یافته یک موسسه استاندارد برای بیمارستان سازی دارند که استاندارد تجهیزات پزشکی و فضاها را طراحی می کند اما در کشور ما این موضوع ساماندهی ندارد و کار کارشناسی برای تدوین استاندارد نشده است.بیمارستانهای اروپایی استاندارد فضای فیزیکی،مدیریتی، تاسیسات و تجهیزات دارند. البته مثل این که در دولت جدید، وزارت بهداشت و مسکن به دنبال استاندرد سازی فضای فیزیکی بیمارستانها هستند تا در اختیار دست اندرکاران صنعت بیمارستان سازی قرار دهند تا از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند.چون فاصله استاندارد بیمارستانهای ما با اروپایی بسیار فاحش است و اگر وزارت بهداشت در این زمینه مدیریت و سیاست گذاری کند مشکل حل می شود.
232  42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =