چالشی به نام افزایش حقوق بگیران آموزش و پرورش در راه است؟/ مجلس، دولت را مکلف به جذب مربیان پیش دبستانی کرد

جزئیات طرح الزام جذب مربیان پیش دبستانی از میان 201 نماینده حاضر با 113 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

محمد حسین نجاتی: ساعاتی پیش مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای دولت را مکلف به جذب مربیان پیش دبستانی به صورت حق‌التدریسی کرد. اتفاقی که می توان آنرا متاثر از ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هفته ی گذشته و اعتراضات مربیان پیش دبستانی نسبت به این آزمون دانست. این اقدام مجلس اما در شرایطی است که هم اکنون آموزش و پرورش با معضل نیروهای مازاد و عدم تناسب نیروی انسانی مواجه است.

براساس مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش این وزارتخانه را مکلف کرد تا مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی (گروه‌های تصریح شده با شرایط مندرج در تبصره 9) را که در اولویت استخدام قرار دارند بدون رعایت ماده 8 قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرند.
همچنین بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود و این قانون از تاریخ 1/7/1394 لازم‌الدجراست.
بر اساس این گزارش جزئیات این طرح از میان 201 نماینده حاضر با 113 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

چرا این طرح برای آموزش و پرورش چالش برانگیز است؟

شايد اين نکته يکي از عجايب آموزش و پرورش در ايران باشد. اين وزارتخانه به دليل عملکرد ضعيف دولت هاي نهم و دهم در حوزه آموزش وپرورش هم اکنون هم نيروي مازاد دارد و هم کسري نيرو. به نظر فاني و اشاره مستقيم او در نشست خبري اش در روز معلم، کميت نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش، از چالش هاي اين وزارتخانه به شمار مي رود. اولين مساله به «توزيع نامتوازن معلم ها» برمي گردد، به نحوي که اين وزارتخانه ۵۸۰۰۰نيروي مازاد و ۵۰۰۰۰نفر کسري نيرو دارد. به عبارتي، آموزش وپرورش در برخي مناطق کشور با کمبود نيرو و در برخي مناطق ديگر با مازاد نيرو مواجه است. از اين رو مي توان گفت خبرهايي از توازن نيرو در وزارت آموزش و پرورش تاکنون نه به گوش رسانه ها رسيده و نه اثري از آن در ساختار مدارس يافت شده است.
از طرف ديگر عدم ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش پس از عملکرد ضعيف حاجي بابايي و تحميل ١٢٠هزارمعلم جديد و حقوق بگير به ساختار بزرگ آموزش و پرورش، در ابتدا باعث شد شمار حقوق بگيران و نيروهاي مازاد اين وزارتخانه بالارود و پس از آن منجر به اين مساله شد که درصد سهم پرسنلي از کل بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش به ويژه در سال هاي اخير به شدت افزايش يابد و به عدد ٩٩درصد نزديک شود. بنابراين کار در سال جاري به جايي رسيد که اين وزارتخانه با يک درصد از اعتباراتش فعاليت ها، هزينه مدارس، هزينه آب و برق و گاز و هزينه ادارات را ساماندهي کند، اما راه حل فاني براي حل اين ميراث از دولت هاي گذشته چه بود؟ استفاده از ظرفیت بازنشستگی نیروها برای کاهش تعداد کارمندان و اضافه کردن معلمان جدید از طریق آزمون استخدامی در نقاطی که آموزش و پرورش با کسری نیرو مواجه است.
حالا به جرات می نوان گفت این الزام از سوی مجلس می تواند آموزش و پرورش را دوباره با چالش نیروی انسانی مواجه کند.

۴۲۴۲ 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالصالح IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    98 31
    بیشترین ضربه به آموزش و پرورش از ناحیه همین استخدامیهای حق التدرس و مربیان پیش دبستانی و نهضتی به آموزش و پرورش وارد شده است .
    • معلم شرکتی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      33 16
      بیشترین ضربه را مسئولین محترم آموزش و پرورش در گذشته وارد کردند که نهضتی های مردودی، خدمتگزارها و معلمین قرآنی که آزمونی نداده بودند را جایگزین نیروهای شرکتی قبولی 90 نمودند. همون مسئولین محترمی که در گذشته نیروهای شرکتی با سابقه تدریس در مدارس دولتی را اخراج کردند و خدمتگزار و نظافتچی برای جبران کمبود نیرو روانه کلاس درس کردند نمایندگان محترم مجلس در آن جریان نقشی نداشتند ما جوانان ممنون نمایندگان دلسوز هستیم.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      1 6
      نماينده هاي محترم مجلس اگه خيلي زرنگ تشريف دارن مشكل استخدام ورودي هاي 93 دانشگاه فرهنگيان رو حل كنن كه چند ماهه بلاتكليف هستن.
    • علی RO ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      5 19
      استخدام نخبگان قرانی از افتخارات دولت دهم بود و موجب افتخار و غرور آموزش و پرورش است که نخبگان قرانی در این ارگان مشغول به خدمت هستند
  • معلم A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    80 12
    باز این نماینده ها عجله کردند باباجان اول قانون خدمات کشوری را که تصویب کردید درست اجرایش کنید بعد بروید دنبال یک قانون دیگر هرچند این نماینده ها دیگه نباید روی رای ما حسابی باز کنند.
    • معلم شرکتی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      18 13
      نماینده ها یه بار تو عمرشون یه طرح خوب تصویب کردن.معلم های شرکتی فرقی با حق التدریس نداشتن ولی به نا حق اخراج شدن.باید هم این طرح تصویب می شد.مرسی نماینده های دلسوز
  • رضا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    29 90
    دم نماینده ها گرم خدا نگه دارشون باشه روی رای ما ده برابر حساب کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    اين معلمها شورش را دراوردند . انگار همه پول وزارتخانه هاي ديگرهم بدهند به انها با اين همه تعطيلي و ساعت 13 در خانه در حال استراحت اند . کارمندان وزارت خانه ديگر ساعت 7 مي اند و تا ساعت 2:30 عصر در محل کار اند . نصف معلم هم حقوق نمي گيرند .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      29 10
      شما مثل اینکه حالت خوش نیست
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      21 7
      قارداش این که گفتی چه ربطی به موضوع بالا داشت
    • معلم از شیرگاه مازندران RO ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      26 5
      سلام مصوبه مجلس چه ربطی به معلمان دارد عزیزم اول ببین چی نوشته شده بعد اظهار نظر کن. این مصوبه ربطی به افزایش حقوق یا اعتراض معلمان ندارد فقط در مورد مربیان پیش دبستانی است. دوست عزیز, لطفا بدون مطالعه اظهار نظر نکنید معلمی شریف ترین و سخت ترین کارها است بسیاری از پدر ومادران نمی توانند دو فرزند خود را تربیت وتحمل کنند حالا ببین معلم 40 دانش آموز را باید هرروز سرکلاس کنترل و تربیت کند باور کنید معلمی از کشورداری هم سخت تر است. اگر این طور نبود پیامبر اسلام شغل معلمی را شغل انبیا نمی دانست.
    • فرهنگی A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      23 5
      خداوند به شما کمی انصاف و وجدان بدهد ان شاءالله...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      16 5
      دوست عزیز ما که معلمیم و ساعت 6 باید سر کار راه بیفتیم و تا خود ساعت 14 سر کار هستیم جزء معلما حساب نمی شیم الان؟
    • حشمت محمودی A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      27 11
      جناب بی نام طبق اطلاعی که ما و کل مردم شریف ایران دارند ساعت کار مفید شما نیم ساعته در صورتیکه معلم ۶ ساعت تمام کار مفید داره بعلاوه شب قبلش باید درس رو مطالعه کنه و تابستان هم ۳ ماه بیکاره درسته اما در سایر ماهها یک ساعت هم مرخصی نداره در صورتیکه شما ۴۰تا۴۵ روز مرخصی دارین حقوقتون هم فرمودین نصف معلم یعنی فوق لیسانس شما ۶۰۰ تومن میگیره؟؟ منصف و باوجدان باش
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      11 3
      آره داداش نکنه برای اختلاس پول کم آوردین یا اضافه کار , کار نکرده بهتون ساخته
    • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      23 6
      احیانا می تونید بفرمایید کدوم وزارت خونه به کارمنداش نصف آموزش و پرورش حقوق میده؟
    • بی نام GB ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      23 6
      مشکل همینه که بعضی ها درکی از معلمی ندارید و با شغلهای دیگه مقایسه اش میکنید
    • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      16 3
      شما که اطلاعاتی در این زمینه نداری لطفا اظهارنظر نکن
    • یک دکتر IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      7 0
      خدایش بعضی ها خیلی بی وجدانن به همون معلمی که بهشون آموزش داده تا بتونه اینجا نظر بزاره اینجور توهین میکنن براتون متاسفم
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      5 0
      معلم نباشه جامعه بی پدرمیشه ولی شغلهای دیگه فکری به حالش میشه کرد
  • رضا IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    17 10
    نمایندگان محترم یا بچه هاشون بزرگ شدن و الآن دانشگاهن یا احتمالا بچه هاشون مدارس غیرانتفاعین که درد اولیا را حس نمیکنن. آقا تا دیروز فلان مفسر با اعمال نفوذ هرچی نهضتی بیسواد بود را به بدنه آموزش و پرورش تحمیل می کرد امروز هم نماینده هایی که با پولهای رحیمی و مرتضوی به مجلس اومدن برای جذب آرا مردم، مربیان پیش دبستانی که دست کمی از اون نهضتی ها ندارن را فالب میکنند خب اینها فردا میخوان بچه های ما را درس بدهند ولی هیچی تو چنته ندارن اونوفت انتظار موفقیت علمی برای امیدان آینده این مملکت هم داریم لطفا یکی جلوی این گنده کاریها را بگیره.
  • س A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    10 3
    با سلام...واقعا ما مربیان خیلی زحمت کشیدیم...دستتون درد نکنه...ولی منظور از ماده 8 و تبصره 9 چیه...حالا کل مربیان مدارس غیرانتفاعی و بهزیستی شانل میشن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    23 3
    تو میدونی معلما استراحت میکنن نمیرن سراغ شغل 2 یا 3 چقدر حقوقته نمک نشناس من معلم با مدرک کارشناسی ارشد شانزده سال سابقه با یه نیروی خدماتی ادارات دیگه یکسان حقوق میگیرم خجالت بکش
  • بهمن IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    17 3
    البته حق مربیان مظلوم پیش دبستانی که سالها با حقوق کمتر از 100 تومن تدریس کردن چی میشه ؟
  • شیلا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    16 4
    واقعا تا کسانی هستند که می گن معلما بی کارن دیگه چه از مجلس چه انتظاری میشه داشت؟ کی از 7 صبح با بچه های مختلف و با فرهنگ های متفاوت که تحمل بعضی هاشون توی خونه خودشونم سخته سر و کله میزنه و با هزار مشکل بهشون آموزش میده؟ کجای دنیا معلما 12 ماه میرن سرکار که اینجا برن؟ حقوق 1 میلیون واسه 10 سال سابقه و فوق لیسانس زیاده؟ چقدر بی انصافید واقعا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    12 0
    نماینده گان مجلس طرحی برای افزایش حقوق بازنشسته گان فرهنگی همزمان با اجرای طرح رتبه بندی شاغلین تصویب کنند لطفا پیام ما را به نماینده گان مجلس برسانید
  • معلم شرکتی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    12 3
    خدا خییرتون بده نماینده هایی که رای موافق ددادید.ممنون از شما.بعضی ها چشم دیدن دیگران رو ندارن.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    11 3
    جناب آقای عبدالصالح یکی از نظر دهندگان شما معنی بیکاری را نمی دانید وقتی که مربی ایی از 1 تا 10 سال سابقه کار دارد ولی وضعیت استخدامیش مشخص نیست با انصاف فکر کنید این مربیان از تحصیل کرده های ما هستند که تجربه های کاری آنها بسیار با ارزش است زیرا ما هیچ دوره دانشگاهی بنام پیش دبستانی نداریم و باید از تجربیان آنها استفاده نمود . ضمنا آقای نجاتی خبرنگار محترم بهتر است یک جانبه قضاوت نکنیم این همه مازاد نیرو که البته در تمامی دوره ها غیر از ابتدایی وجود دارد به علت اجرای طرح سند بنیادین میباشد.
  • معلم A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    7 3
    اوارد کردن این افراد به اموزش وپرورش جفا به دانش اموزان و کارکنان ان است.
  • sadegh IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    5 2
    در اسخ به نظر دوستان ردیف اول که گویا به دعوت سایت خبر آنلاین نظر داده اند، باید عرض کنم اگر نگاهی به نحوه اجرای آزمون و ظرفیت های بیندازید آزمونی که اختصاصا" برای نیروهای شرکت و مربیان پیش دبستانی باید برگزار میشد متوجه خواهید شد که آموزش پرورش حال خطای قبلی را در استخدام بی ضابطه انجام داده است. ضمنا" طبق نظر حضرت آقا "سرمایه گزاری در آموزش پرورش هزینه نیست" پس اگر با سیاست های علط مدیران قبل و حال بی برنامگی نظام آموزش پرورش موج میزند مقصر طیف افراد متعهد با سابقه بیش از 78 سال با دریافتی زیر 100 هزار تومان نیستند. پیشنهاد میکنم نظرات خود را بر اساس اطلاعات واقع بینانه که هست بشکل حرفه ای تر بیان کنید نه سطحی الله یحب الصادقین
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    5 16
    بزرگترین خدمات به معلمین در دوران حاجی بابایی بود که در دولت جدید اون خدمات یکی یکی حذف شد
    • بی نام IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      3 0
      یکی از اون خدمات رو نام ببرید؟ بیمه طلایی لابد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    4 9
    بدبخت قراردادی های شرکت نفت
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    16 4
    به عنوان یک معلم می گویم در تک تک مدارس را ببندید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    13 5
    نماینده های ما هم دستشان درد نکند چون عجب احساسی هستند مگر تمام مشکلات آموزش و پرورش را حل کردند به نظر بنده بجای مربیان پیش دبستانی اسمش را بگذارند آزمون استخدام فامیلی بهتراست
  • دبیر تربیت بدنی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    13 2
    ضمن عرض سلام پاسخ به نظر شماره 46 سیستم اموزش و پرورش در تمام دنیا همین جوریست مگر دانش اموزی به مدرسه میرود که ما معلمان سر کار برویم عزیزم.نیمدانم در کدام اداره سر کاری کنار کولر گازی نشسته ای .
  • مهدی DE ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    11 2
    آقای بی نام . در تعریف حقوق دستمزد اهمیت کارمهم است نه میزان ساعت کار. اگر نظر شما منطقی باشد پزشکان باید کمترین دستمزد را بگیرند زیرا مثلا با یک عمل 2 ساعته چند برابر کارگر و کارمند دستمزد می گیرد . نقش معلم بالاتر از نقش پزشک است .
  • ز . ک A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    11 10
    با سلام خدمت تمامی نمایندگانی که رای دادند . بنده 12 سال سابقه کلاس داری دارم امسال که زمزمه استخدام مربیان شد مکتب مقداری لیسانس رگفت که بنده خودم کار آموز آنها بودم حالا به جرات میتوانم بگویم تجربه بهتر از تحصیل بدون عمل است بازهم از نمایندگان متشکرم
  • علی RO ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    3 6
    استخدام مربیان قران از افتخارات دولت است.زیرا نخبگان قرانی وارد بدنه اموزش و پرورش شده اند
    • حسین A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
      2 3
      کدوم نخبه قرآنی ؟ برو مناطق ببین اوضاع چطوریه . بدون هیج آزمونی افرادی را به عنوان مربی قرآن جذب کردند که اصلا تخصص ندارند . لیسانس فیزیک به عنوان مربی قرآنی جذب شد بعد مصوبه مهرآفرین آمد پیمانی شد و بعد هم به دبیری تغییر گرایش داد .
  • صالح A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    7 0
    معلمین حق التدریسی نماد مظلومیت هستن .مگر ما چه چیزی از معلمان رسمی کم داریم همان درسی که آنها خواندن ماهم خواندیم چطور شد انها بهتر از ما شدن چرامارا معلم به حساب نمی اورن چرا همه ما معلمان حق التدریس باید فدای شما شویم چرا هرچه امکانات وامتیاز هست فقط برای شماست گناه ما چیست که تو دوران ما ازمون استخدامی برگزار نشده وما سنمان رفته بالا.خودشان را جای ما بذارن
  • مهری A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    8 1
    چرا کسی از نماینده های محترم مجلس چیزی درباره نیروهای سرایداری که یک روز هم سر پست خودشون به کار گرفته نشدند و بدون هیچ گونه آموزشی تبدیل به نیروهای آموزگاری و دبیری شدند ، نمی پرسه ؟؟؟
  • صالح A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    5 2
    خدایا خودت کمک کن ما معلمین به صراط مستقیم هدایت شویم .چرا حسادت درحق هم دیگر
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    9 0
    نمایندگان موافق مطمین باشید پداش این عمل انسان دوستانه تان را خواهید گرفت ولی کاش روی بعضی ها را با استخدام مربیانپیش دبستانی کم می کردید تا روی قانون مصوب شما در مجلس پا نگذارن
  • دبیر A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    7 0
    خواهر من بعد از دوازده سال کار در آموزش و پرورش به خاطر بلاتکلیفی و اینده مبهم از کارش دست کشید یک مرد توی این وزارت پیدا نشد به خاطر زحمتی که کشیده بود و وقتی که گذاشته بود از ایشان تشکر کنه خانه از پای ویران است...................
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    4 0
    اگرکار معلمی و حقوق معلمی این طوری که شما میگید بود اینقدر برای ورود به این پست سر و کله نمی شکستند این قدر برای خودتون غار ندید قشر مرفه و ازاد بی درد
  • نازی BE ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    6 0
    بعد ده سال سابقه یعنی یک سوم 30 سال کار با مدرک فوق لیسانس،ملت حسودی میکنن مجلس و دولت میخوان یه قدم برا پیش دبستانی ها بر دارن...خجالت بکشید والله شما ها اگه طرفدار حق نیستید لااقل از حسودی سنگ نندازید...اون وقت که بچه های 5تا 6 ساله تون رو میارید پیش ما و با کلی تغییر مثبت اخلاقی واعتماد به نفس و علاقه مند به مدرسه تحویل میگیرید از رضایت برای استخدام شدنمون نذر ونیاز مبکنید اونوقت اینجا شاخ میشید برامون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟///////////////////؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//