معضل خشکسالی به سرقت آب و انشعابات غیرمجاز روستایی دامن زده

با بروز خشکسالی و کاهش منابع آب توجه همکان به استفاده درست و بهینه از منابع موجود معطوف شده اما کمتر از معضل سرقت آب و عواقب آن سخن گفته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  لرستان؛ کمبود آب طی چند سال گذشته باعث شده تا خیلی از روستاهای لرستان با مشکل کمبود آب روبه رو شوند، اما علاوه بر این مشکل ،اقدامات برخی روستاییان در سرقت آب به این مساله دامن زده است.
کارشناسان بر این باورند که انشعاب غیرمجاز آب در برخی روستاها باعث ایجاد مشکلاتی برای روستاییان وشرکت آب و فاضلاب روستایی شده چرا که وجود این گونه انشعاب ها خساراتی را به شبکه آب وارد کرده و باعث افت فشار آب برای سایر روستاها نیز شده است.
آنان معتقدند این گونه انشعابها همچنین منجر به اخلال در خدمات رسانی منظم و تضییع حقوق سایر مشترکان و آلودگی در شبکه توزیع آب روستایی می شود و علاوه بر این کاهش عمر مفید شبکه توزیع آبرسانی به دلیل برداشت بی رویه منجر به افت فشار آب در شبکه توزیع آب خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در این خصوص گفت: در سال گذشته و چهار ماهه امسال ۱۴ هزار و ۵۸۳ مورد انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده است.
مهندس علیرضا کاکاوند افزود: هفت هزار و ۳۷۸ مورد از این انشعابات غیر مجاز با سازش و گفت وگو حل شده و دو هزار و ۹۸۹ مورد نیز به دادگاه معرفی شده است.
وی انشعاب غیرمجاز را به منزله سرقت آب و استفاده غیرقانونی از آب دانست و گفت: در حال حاضر ۹۱۷ فقره پرونده منجر به صدور رای علیه متخلفان شده و دو هزار و ۷۲ پرونده دیگر در حال رسیدگی است.
وی با تاکید بر پیگیری چهار هزار و ۲۱۶ پرونده تخلفاتی سرقت آب اضافه کرد: برای هر انشعاب غیرمجاز ماهانه دست کم حدود ۳۰ متر مکعب آب مصرف می شود که می توان گفت در این خصوص ماهانه ۴۳ هزار و ۷۴۹ متر مکعب آب سرقت می شود.
مهندس کاکاوند هزینه تولید هر مترمکعب آب روستایی را هشت هزار ریال عنوان کرد و گفت: در مجموع در ماه ۳۴۹ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال هزینه تولید آب توسط ۱۴ هزار و ۵۸۳ انشعاب غیرمجاز هدر می رفت.
وی با بیان اینکه معضل انشعاب غیرمجاز و سرقت آب در تمام روستاهای لرستان است گفت: شهرستان ازنا کمترین و خرم آباد بیشترین تعداد انشعابات غیرمجاز را دارند.
وی ادامه داد: در راستای برخورد با انشعابت غیرمجاز، ابتدا به روستاییان در این خصوص اخطار داده می شود و در صورت بی توجهی آن ها، ماموران و بازرسان آبفار در قالب اکیپ به روستا ها مراجعه کرده و در صورت مشاهده این نوع تخلفات، تخلفات آبی آنها را از طریق مراجع قضایی پیگیری می کنند.
به گفته کاکاوند در حال حاضر از مجموع دو هزار و ۸۵۳ روستا با جمعیت ۶۷۱ هزار و ۸۲۸ نفر یکهزار و ۵۵۴ روستا بالای ۲۰ خانوار است که یکهزار و ۴۳۴ روستا از این تعداد آبرسانی شده است.
به هر حال به نظر می رسد معضل خشکسالی به سرقت آب و انشعابات غیرمجاز دامن زده چراکه به گفته مدیرعامل آبفار لرستان بخشی از این انشعابات برای آبیاری باغ و مزارع روستاییان بکار می رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =