۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰

آتش افروخته که از عصر روز گذشته منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان را در پی گرفته، همچنان ادامه دارد و مدیریت برای مهارت آن خارج شده است.

به گزارش خبرآنلاین، هر چند برای توقف آتش سوزی این منطقه حفاظت شده که مامنی برای حیات وحش و گونه های نادر گیاهی است، تمامی عوامل مربوط به منابع طبیعی استان، حفاظت محیط زیست و نیروی های ارتش تلاش کرده اند؛ اما در مقابل وجود بالگرد می توانست زمینه را برای خاموش کردن آتش در کمترین زمان ممکن موجب شود.
داستان از جایی شروع شد که قرار بود ، بالگرد ارتش برای حضور در صحنه آتش­ سوزی با هماهنگی سازمان جنگل ها، مراتع و آتش سوزی وارد میدان شود که در نهایت به دلیل تامین نشدن منابع مالی( طبق شنیده ها رقمی بالغ بر 15 میلیون تومان برای هر ساعت) از سوی سازمان جنگل های کشور فرود بالگرد در هاله ای از ابهام قرار گرفت که در نهایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور ترجیح داد، برای مهار آتش متکی به نیروی های بومی دستگاه های ذیربط و مردم بومی منطقه باشد.
از سوی دیگر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان مساحت آتش گرفته را 40 هکتار اعلام کرد که در مقابل محیط زیست استان پا را فراتر گذاشت و 200 هکتار را مساحت آتش سوزی روی داده در منطقه عنوان کرد. البته از آن جایی که این منطقه تحت حفاظت محیط زیست استان است، آمار ارائه شده از سوی سرپرست محیط زیست استان زنجان معقولانه است. ناصر جعفری با بیان اینکه نیروهای عملیاتی دستگاه های مختلف زنجان اعم از آتش نشانی، منابع طبیعی، محیط زیست، نیروی انتظامی و سپاه برای اطفا آن تلاش می کنند، گفت: با توجه به امکانات و تجهیزات تلاش ها نتیجه بخش نبوده است. وی افزود: تاکنون با وجود 120 نیرو بالای 200 هکتار از جنگل و مراتع این منطقه طعمه آتش شده و به دلیل صعب العبور بودن منطقه آبرسانی در سطح وسیع سخت و غیر ممکن است.جعفری ضرورت حضور بالگرد برای مهار آتش را مهم دانست و ادامه داد: منتظر بالگرد هستیم، ولی از هیچ تلاش و کوششی برای فرونشاندن آتش دست برنمی داریم. ارس ،گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون،گون،آویشن، درمنه،کلاه میر حسن ، چوبک، لاله، مرزه، ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند و آهو، پلنگ، پازن،گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدارایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله نیز جزوء گونه های نادری هستند که در معرض نابودی قرار گرفته اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م . ص A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    سلام البته نظر تخصصی در مورد برآورد خسارات وارده و تعیین حدود قطعی آتش سوزی بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع هستش من نمیدونم محیط زیست چه جوری و چرا مقدار آتش سوزی رو برآورد کرده
  • حسین قمی A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 0
    آتش سوزی خیلی شدید بود ولی متاسفانه در هنگام خاموش کردن آتش در این مدت دوروز هیچ یک از نیروهای محیط زیست در منطقه نبودند وفقط نیروهای منابع طبیعی حدود 40 نفر و30 نفر مردمی و20 نفر بسیج وهمچنین نیروهایی از جهاد وهلال احمر،نیروی انتظامی وفرمانداری وبخشداری حضور داشتند حالا چطورمحیط زیست در مورد میزان اتش سوزی نظر می دهند