حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با تاکید بر لزوم عقلانیت در جامعه و جلوگیری از خرافه گرایی در دین، گفت: جامعه نباید عقل روایت و فرهنگ عوامی را به خود راه دهد، بلکه باید با تعقل و عقلانیت با خرافه گرایی، وهم گرایی، داستان سرایی و خواب دیدن ها مبارزه کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در سخنرانی خود در مسجد امام صادق تهران درباره فرهنگ عمومي جامعه و آشنایی آن با فرهنگ امامت و عالمانه به نکات زیر اشاره کرده است:

* در خصوص امامت يک شناخت تخصصی بین فرزانگان و عالمان دین داریم و یک شناخت عوامي داريم نه حتي عمومي! اگر جامعه به هواي انديشمندان و متفکرانشان باشند فرهنگ عمومي براساس فرهنگ تخصصي شکل مي گيرد که بسيار گوارا و عزيز و محترم است؛ آن حوزه تخصصي به فضاي عمومي مي آيد و همه بهره مند مي شوند؛ ولي گاهي اوقات فرهنگ عوامي بجاي فرهنگ عمومي مي نشيند و فرهنگ عوامي همين خرافه گري ها و همين خواب ديدن ها و همين قصه پردازي ها و مانند اينهاست! اينها خوره فرهنگ عمومي است! جامعه رشيد ما و بالغ و عادل ما با اين فرهنگ عوامي بايد مقابله کند تا فرهنگ عمومي او براساس فرهنگ تخصصي و عالمانه شکل بگيرد.

* امامان ما علمشان، اخلاقشان، منششان و روششان همه و همه الهي است؛ در این مقام کسی قابل قیاس با ائمه علیهم السلام نیست ،اين حوزه ها و دانشگاه ها که قابل مقايسه با امام صادق علیه السلام نيست. ما حرف هاي زميني مي زنيم، ما حرف هاي دنيايي ميزنيم اما در حوزه امام صادق(عليه السلام) جز سخن خدا و توحيد الهي نيست زيرا او مظهر کلام خداست وحي خداست. خازن علم الهي است. در این مقام، ما باید تلاش کنیم تا هر چه بهتر حق مقام امام را بشناسیم، نه اینکه در فرهنگ عوامي زندگي کنيم و تا مي گوييم امامت و ولايت، يک پارچه سياه نصب کنيم و فکر کنيم امامت و ولايت يعني همین!

* امامت خاصه يعني هر امامي در دوران زندگي و حياتش در شرايط اجتماعي و سياسي و فرهنگي عصر و روزگار خودش چگونه عمل کرده، چگونه کار کرده و چه اتفاقي را در دوران حيات خودش رقم زده است. اين علي ابن ابيطالب(عليه السلام) که می فرماید من حريص ترين انسانها به وحدت بودم! حق مسلم علي ابن ابيطالب در جريان فدک و در جريان خلافت برده شد، اما موضع و نظر والاي علي ابن ابيطالب 25 سال ، براي وحدت جامعه اسلامي، اتحاد و انسجام جامعه اسلامي چنين است! تفرقه چقدر بد است، که علي ابن ابی طالب خلافت را فداي وحدت ميکند و بر وحدت جامعه اسلامي اصرار مي ورزد! هر کدام از اين بزرگواران و امامان خاص ما در عصر وروزگار خودشان درخشيدند و ما بايد امامت خاصه را هم تعليم ببينيم تا فرهنگ عوامي نتواند جامعه را تحت الشعاع خودش قرار دهد و جایگزین فرهنگ عمومي متأثر از فرهنگ تخصصي شود.

* جامعه نباید عقل روايت و فرهنگ عوامي را به خود راه دهد، بلکه باید با تعقل و عقلانيت با خرافه گرايي، وهم گرايي، داستان سرايي و خواب ديدن ها مبارزه کرد و فرهنگ اصيل جعفري را حاکم کرد. ما در فرهنگ جعفري خواب ديدن و خرافه و داستان امثال اين حرف ها را نديديم! هر چند اين حرف ها گاهي اوقات در ذهن مردم تسخير مي شود، اما عاقلان و فرزانگان بين عقل و جهل بايد تشخيص دهند، بايد احياي مکتب امام صادق(عليه السلام) در فرازي ديگر و در سطحي ديگر را آغاز کنيم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =