اقتصاد نیوز نوشت:

رئیس هيات مديره انجمن شيشه و بلور از اشتیاق اروپایی‌ها برای همکاری با ایران در صنعت شیشه خبر داد.

احمد امیراحمدی با اشاره به مذاکره ایرانی‌ها با هیات‌های اروپایی‌ها اظهار کرد: در جریان رفت و آمدهای اخیر هیات‌های اروپایی برای همکاری در زمینه صنعت شیشه بیشتر کشورها آمادگی دارند اما باید تا نهایی شدن مذاکره‌ها صبر کرد.

او با بیان اینکه همکاری ایران با اروپایی‌ها می‌تواند در تمامی زمینه از جمله انتقال تکنولوژی و ماشین آلات باشد، گفت: آلمان، ایتالیا و کشورهای ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری در صنعت شیشه ایران اعلام آمادگی کردند زیرا یکی از صنایع مزیت‌دار محسوب می‌شود. 

رئیس هيات مديره انجمن شيشه و بلور همچنین افزود: صنعت شیشه ایران مانند باقی صنایع دیگر پس از توافق هسته‌ای بسیاری از خارجی‌ها را برای سرمایه‌گذاری جذب کرده اما باید صبر کرد نتیجه مذاکرات با هیات‌های خارجی چه می‌شود و سیاستگذاری‌ها چه می‌شود.

امیراحمدی گفت: تنها نمی‌توان از اروپایی‌ها خواست تکنولوژی‌شان را به ایران بیاورند و اصل روابط تجاری داد و ستد است به همین دلیل در کنار فراگرفتن تکنولوژی‌‌ها و ماشین‌آلات جدیدشان باید وجود برخی محصولات وارداتی هم منطقی دانست. 

ایران با دارا بودن ذخایز غنی سیلیسیوم به عنوان سنگ معدنی تولید شیشه، یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر این ماده معدنی در دنیاست که با سرمایه گذاری های بیشتر و ورود فن آوری های نوین می تواند، به یکی از قطب های تولید بلور و شیشه دنیا تبدیل شود.

صنعت شیشه جزو صنایع انرژی بر محسوب می شود که با توجه به ذخایر غنی گاز، این صنعت می تواند انرژی ارزان تری نسبت به سایر رقبا در اختیار داشته باشد و محصولاتی رقابتی تر را روانه بازار کند.

کارشناسان بر این باورند که حتی با آزاد سازی قیمت گاز، صنعت شیشه و بلور کشور مزیت اقتصادی خود را حفظ خواهد کرد چرا که ماده اولیه و مرغوبی در معادن کشور وجود دارد که سایر رقبا از آن بی بهره اند.

هم اکنون بیشتر معادن سیلیسیوم از سوی بخش خصوصی استخراج شده و فراوری این ماده معدنی نیز در داخل کشور انجام شده و در اختیار واحدهای تولیدی شیشه و بلور قرار می گیرد تا آنها مواد خام را به محصول نهایی تبدیل کرده و زنجیره تولید را کامل کنند.

ایران بیش از نیم قرن در صنعت شیشه و بلور سابقه فعالیت دارد که بخشی از محصولات خود را طی این مدت روانه بازارهای خارجی کرده و در صورت رونق این صنعت، در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اشتغالزایی قابل توجهی را به وجود خواهد آورد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    18 3
    مگه ما صنعت داريم ؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    11 0
    اونها رو باید هدایت کرد به سمت خودرو سازی چون خودرو با جان انسانها سر و کار دارد