داستان جشنواره کودک در اصفهان به کودک بازیگوشی شبیه است که مدام از دست مادر خویش می گریزد و بار دیگر پس از خستگی مضاعف و گم شدن در کوچه پس کوچه‌های شهری غریبه به آغوش مادر خویش بازمی‌گردد.

فاطمه کازرونی:  جشنواره های فیلم خاص و مطرح دنیا مانند کن، ونیز، برلین و غیره همواره در یک شهر خاص برگزار می شود و کارشناسان یکی از دلایل موفقیت و محکم شدن پایه‌های این جشنواره‌ها را همین امر می‌دانند چراکه بدین شکل زیرساخت‌های لازم برای تداوم یک جشنواره موفق، بدون کشمکش‌های سالیانه در ارتباط با محل برگزاری جشنواره فراهم می‌شود و از سویی نام ثابت یک شهر بریک جشنواره علاوه بر اینکه بر موفقیت وشهرت آن در دنیا می افزاید موجب تمرکز بدون دغدغه مسئولان برای هرچه بهتر برگزار کردن جشنواره می‌شود.

جشنواره کودک و نوجوان نیز از ابتدای برگزاری بر پیشانی اصفهان مهر خورد و در طول سالهای نخست برگزاری تجربه موفق برگزاری یک جشنواره بین المللی و مطرح شدن نام ایران را در تمام دنیا در برداشت ضمن اینکه مردم نیز با استقبال خوب خود از این جشنواره بر شان و منزلت آن افزودند.

پس از مدتی برخلاف تمام دنیا تصمیم مسئولان مبنی بر تغییر مکان جشنواره کودک قرار گرفت که به عقیده کارشناسان این امر در تضعیف جشنواره کودک و نوجوان موثر بود و تنها این جشنواره چندسال در دیگر استانها دوام آورده و با اتفاق نظر تمامی مسئولان کشوری و استانی با دیگر به اصفهان بازگشت در حالیکه رمق چندانی برای آن نمانده بود و مردم نیز دیگر چندان استقبال خوبی از آن نداشتند اما فیلمسازان و کارگردانان و منتقدان در نخستین دوره برگزاری دوبارهاین جشنواره در اصفهان همگی معتقد بودند که این جشنواره بار دیگر جایگاه قبلی خود را بازخواهد یافت.

گویی جشنواره کودک رنگ آرامش به خود نخواهد دید

تازه از سال گذشته بود که این جشنواره بار دیگر با حضور پر رنگ مردم جایگاه خود را بازیافته بود اما گویی جشنواره کودک رنگ آرامش به خود نخواهد دید چراکه از هم اکنون که تنها کمتر از سه ماه تا آغاز این جشنواره باقی است مسئولان کشوری واستانی مطالب ضدونقیضی درباره این جشنواره بیان می کنند.

ایوبی معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی در سفر خود به اصفهان از ماندگاری جشنواره در این شهر سخن گفت و چنذی قبل نیز وزیر ارشاد نوید ماندگاری نام جشنواره کودک و نوجوان بر پیشانی اصفهان را داده یود که چند روز بعد ایوبی در تهران خبر از جدا شدن بخش‌های جشنواره و برگزاری بخش کودک در اصفهان و بخش نوجوان در شهر همدان داد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این ارتباط گفت: هفته گذشته مذاکرات ما با شهردار جدید اصفهان انجام شد که میزبانی این شهر برای جشنواره فیلم های کودکان در پاییز سال آینده 1395 رسما اعلام شده است.

علیرضا تابش ابراز امیدواری کرد با تفکیک جشنواره، فیلم‌های گروه سنی خردسال و کودک بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

این درحالی است که به عقیده کارشناسان همپوشانی خوب فیلم‌های کودک و نوجوان به شکل توامان در یک جشنواره موجب بالا رفتن کمیت و کیفیت جشنواره شده شود و جداکردن این دو از هم ضعف جشنواره را در پی خواهد داشت.

همچنین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به برخی انتقادات درباره افزایش هزینه‌ها در پی تفکیک جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، گفت: هزینه‌های جشنواره بین سازمان سینمائی و دو استان همدان و اصفهان تقسیم می‌شود و این تفکیک اتفاقا باعث کاهش هزینه‌ خواهد شد.

افزایش هزینه های جشنواره با تفکیک بخشهای کودک و نوجوان

این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر هزینه‌های ثابت جشنواره در میان دو استان تقسیم شود به جای افزایش کیفیت جشنواره موجب ضعف جشنواره می شود و تنها در صورتی تفکیک این دوجشنواره مفید فایده خواهد که بودجه کلی افزایش یپیدا کند و به هرکدام به شکل جداگانه تزریق شود مگرنه تقسیم یک بودجه ثابت به دو استان به دلیل تفکیک محل برگزاری و هزینه های جداگانه اجرای جشنواره و میزبانی از مهمانان تنها کمر جشنواره را خم خواهد کرد.

قابل ذکر است که به گفته مسئولان اصفهان بنیاد فارابی برای ساخت فیلم‌های جشنواره هزینه مورد توافق را تاکنون به اصفهان پرداخت نکرده است و همین امر بهانه‌ای برای عدم برگزاری جشنواره در اصفهان قرار گرفت است و دراین میان عوض شدن شهردار اصفهان نیز بهانه‌ای مناسب در دست افرادی قرار داده است که موافق برگزاری جشنواره در اصفهان نبوده‌اند.

قربانی شدن کیفیت جشنواره کودک و نوجوان است در میان هیاهوی تصمیم‌گیری‌ها

از سویی استاندار اصفهان اعلام کرده که در صورت جداشدن دو بخش جشنواره اجازه برگزاری آن را نخواهد داد و از سویی گویی وزیر ارشاد قول به هم پیوستگی دو بخش جشنواره را مطرح کرده و در این میان به نظر می رسد تنها کیفیت جشنواره کودک و نوجوان است که در میان هیاهوی تصمیم‌گیری‌ها قربانی می‌شود.

تاکنون تصمیم‌ها برآن است که جشنواره کودک امسال در اصفهان برگزار نشود(به دلیل عوض شدن شهردار اصفهان!!) و تنها همدان میزبان باشد و با توجه به صحبت‌های مختلف به نظر می‌رسد منظور مسئولان این باشد که جشنواره کودک و نوجوان هرکدام به شکل دوسالانه برگزار شود گرچه صریحا دربره این موضوع صحبتی به میان نیامده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =