سناریوی جدید نجات دریاچه ارومیه/ جزئیات اجرای برنامه ویژه ۳۰ روزه

این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح های در دست اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه است که در شهرستان میاندوآب در حال اجراست.

معاون وزیر نیرو از اجرای یک طرح انتقال آب از اتصال رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ رحیم میدانی درباره اجرای سیاست‌های جدید احیای دریاچه ارومیه گفت: ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب با تکمیل طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود وارد حوضچه اصلی دریاچه ارومیه می شود.

وی افزود: این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح های در دست اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه است که در شهرستان میاندوآب در حال اجراست.

وی اظهارداشت: این طرح شامل لایروبی و اتصال رودخانه های مهاباد، گدار و زرینه رود به سیمینه رود است که با اجرا و تکمیل آن سالانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد. به علت پسروی آب دریاچه ارومیه، این میزان آب پیش تر در سطح بستر خشکیده دریاچه ارومیه پخش شده و با تبخیر از بین می رفت که با اجرای این طرح، می توان از هدررفت این میزان آب در سال جلوگیری کرده و آن را به حوضچه آبی دریاچه ارومیه انتقال داد.

میدانی، اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این طرح که هم اینک از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، براساس برنامه زمان‌بندی شده تا شهریورماه امسال به اتمام می رسد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و یک میلیون و ۸۵۰ هزار متر مکعب لجن برداری در قالب اجرای این طرح بزرگ پیش بینی شده است.

میدانی، احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های دولت یازدهم عنوان کرد و ادامه داد: در اجرای طرح احیای این دریاچه، مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی اظهار امیدواری کرد که در یک دوره زمانی ۱۰ ساله سطح آب دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود برسد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 2
    من که فکر نمیکنم با این طرح ها احیا بشه. فقط یه مسکنه.
  • بهلول IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    ايشان انسان وارسته و بسيار با دانشي بوده و در ضمن مهندس هستند، چرا به جاي استفاده از عنوان مهندس يا آقاي ميداني، فقط به صورت رحيم ميداني يا ميداني خالي در اين گزارش از ايشان نامبرده شده ناسلامتي ايشان معاون وزير هستند، واقعا از خبرآنلاين كه سايت وزيني هستش ، همچين خطايي بعيد بود
  • منصور زینالی A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    من اهل شهرستان میاندواب هستم بنده هم راه کارهائی برای نجات دریاچه ارومیه دارم با این وضعیت جوی امکان دریاچه سال های دوروجود ندارد اما درحال اضطراری برای جمع کردن اب در دریاچه ارومیه 3 راه کار بیشنهاد می نمایم ا تعیین حقابه اب سهم دریاچه ارومیه باتوجه به رودخانه هائی که روی انها سد زده شده است و جزو حوزه دریاچه ارومیه با مدنظر قراردادن اب های موجود سد به نسبت بارش های امروز .مثال میزان اب دریاچه شهید کاظمی میاندواب درحال حاضر وچند درصد از این اب سهم حقابه دریاچه ارومیه است رها شود و تمامی سدهای رودخانه های حوزه دریاچه ارومیه در استان های اذربایجان شرقی و غربی و سایر استان ها...2 باتوجه به وضعیت نامطلوب حال حاضر محدود کردن مساحت دریاچه ارومیه برای جمع کردن اب در حوزه مرکزی دریاچه .3
  • َاهین IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    دریاچه کویر نمک ارومیه طبق آخرین آمار اعلام شده حدود 30 میلیارد مترمکعب سی میلیارد کمبود آب دارد.با افزودن سالانه 180 میلیون تقریبا 167 سال طول میکشد که دریاچه به حالت اولیه تراز سال 1375 شمسی برگردد. دست گل آنان که این بلا را بر سر آذربایجان اوردند درد نکنه.
  • ودود حسنی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خوشبختانه کارشناسان خوبی در صنعت آب در مملکت وجود دارد که میتوان با یک فراخوان کلی از نظریات ارزشمند همه ایشان استفاده نمود ودر ضمن از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه احیا بسترهای آبی بهره برداری کرد وپیشنهاد اینجانب بعنوان یک آذری وایرانی این است که در شرایط فعلی میتوان با محدود نمودن دریاچه از تبخیر بیمورد اب وپخش شدن آب در حواشی جلوگیری نمود و راه حل دیگر نیز لایروبی تمامی بسترهای حوضه های آبریز میباشد و طرحهای آبرسانی از حوضه های دیگر علی الخصوص دریای خزر بسیار معقول ومنطقی میباشد وارزش هزینه کرد را دارد .
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
      2 0
      طرح انتقال آب از دریای مازندران خزر به دریاچه ارومیه به دلیل انتقال نمک آب دریا به دریاچه بسیار شور ارومیه در صورت اجرا باعث شوری هرچه بیشتر دریاچه ارومیه و بروز یک فاجعه بسیار بزرگتر میشه. خواهشمندم هموطنان عزیز به جزییات طرحهایی که ارائه میشه توجه کنن و فقط به ظاهر خوشگل و دهان پرکن طرحها توجه نکنن.مگر اینکه بخواهن نمک آب دریا رو اول جدا کنن که بسیار پر هزینه هست و توجیه اقتصادی نداره یا بخان از محل ورودی رودخانه ها به دریای مازندارن آب بردارن که باعث آسیب به محیط زیست آبزیان دریای مازندارن خواهد بود و این هم احتمالا توجیه زیست محیطی نداره و یا نیاز به مطالعات علمی گسترده و اخذ موافقت طرفهای ذینفع داخلی و مقامات استانها و کشورهای همسایه رو داره در خصوص رودخانه ارس که رود مشترک هست
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    با جدا کردن یک بخش کوچک از دریاچه های نمکی از قسمتی که دارای نمک بیشتری است با دو دیواره خاکی موازی با هم و دارای فاصله حداقل بیست متری با هم و قطع ارتباط آن با بخش کوچک با بخش بزرگتر دریاچه و پمپاژ کردن آب شور بخش بزرگتر به بخش کوچکتر ظرف چند سال میتوان بخش بزرگتر دریاچه آب شور را نمکزدایی و نمک را در بخش کوچکتر دریاچه انباشته کرد و به کاهش تبخیر و ایجاد شرایط زیست موجودات زنده آبی و گیاهی و حیوانی در بخش بزرگتر دریاچه کمک کرد به شرط آنکه دریاچه به غیر از آب شور , ورودی آب شیرین هم داشته باشد مثل سیمینه رود و زرینه رود در دریاچه ارومیه.و این ایده ایی است که در مورد بقیه دریاچه های آب شور مشابه در کشور هم قابل اجرا کردن است