۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

به تازگی خبرهای زیادی درباره استفاده از توپ‌های پلاستیکی برای مقابله با خشکسالی در لس‌آنجلس منتشر شده است اما آیا این طرحی جدید است ؟

با بحران جهانی کاهش منابع آبی،لس‌آنجلس هم با یک خشکسالی تمام عیار دست و پنجه نرم می‌کند. خبرهایی به تازگی درباره استفاده این شهر از توپ‌های پلاستیکی برای حفظ منابع آبی این شهر منتشر شده که با وجود داشتن جذابیت خبری جدید نیستند. مقام‌های شهر لس‌آنجلس از ۹۶ میلیون توپ پلاستیکی استفاده کرده‌اند تا با ریختن آنها در محل ذخیره شماره ۲ این شهر مانع از تبخیر و از دست رفتن آب شوند. هر چند این مسئله اکنون رسانه‌ای شده اما در واقع از سال ۲۰۰۸ از این روش برای حفظ منابع آبی استفاده شده است. تنها نکته‌ای که باعث رسانه‌ای شدن ماجرا شد حضور شهردار لس‌آنجلس در مراسم ریختن ۲۰ هزار توپ باقیمانده به عنوان آخرین محموله بوده است. 

چرا استفاده از توپ؟ 

مساحت منبع شماره ۲ ذخیره آب لس‌آنجلس ۱۷۵ هکتار است. با جلوگیری از تبخیر آب زیر نور آفتاب پیش‌بینی شده که این شهر می‌تواند یک میلیارد لیتر آب در سال صرفه‌جویی کند. مسئله اصلی اما این بود که هزینه پوشاندن این منبع ذخیره آب بسیار زیاد و در حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود. با هزینه ۳۶ سنت برای هر توپ اما حالا هزینه این کار به ۳۴/۵ میلیون دلار رسیده است. این توپ‌ها باعث می‌شود که با جلوگیری از رسیدن نور آفتاب از جمله اشعه UV مانع از تبخیر آب شهر شود. 

این طرح جدیدی است ؟

نه، در آمریکا از سال ۲۰۰۸ از این روش برای ذخیره منابع آبی استفاده شده است و سالهاست که این توپ‌ها در داخل منابع آب ریخته شده‌اند. ایده این کار را یک زیست‌شناس به نام برایات وایت مطرح کرده است. 

توپ‌های سیاه پلاستیکی مضر نیستند ؟

این مسئله باعث نگرانی بعضی از آمریکایی‌ها هم شده است. مقام‌های این کشور اما گفته‌اند که توپ‌ها با چگالی بالا از پلی‌اتیلین ساخته شده‌اند و هیچ ماده شیمیایی از انها زیر نور آفتاب داخل آب نمی‌شود. عمر باقی ماندن این توپ‌ها زیر نور آفتاب ۱۰ سال تعیین شده است. علت رنگ سیاه این توپ‌ها هم اضافه کردن کربن سیاه برای افزایش مقاومت آنها در برابر نور آفتاب است. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    38 1
    چقدر جالب
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    63 2
    مشابه چنین تبخیری را ما نیز در دریاچه های پشت سدها داریم. منطقی به نظر می رسد تا در کشور ما نیز مطالعاتی در این خصوص انجام شود.
  • دانشجو DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    6 13
    بسیاری از سرطان ها، بیماری های قلبی، انواع آلرژی ها، بیماری های داخلی و بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی های شدید می تواند در نتیجه مواد پلاستیکی در محیط، غذا و آب ایجاد شود. اصلا ایده خوبی نیست و یک تهدید تمام عیار از منظر بیولوژیکی است. با چنین طرح مسخره ای، یعنی ریختن مواد آلاینده زیستی مانند پلاستیک درون دریاچه سدها، با دست خودمان میلیاردها دلار هزینه در بخش درمان در چند سال آینده ایجاد می شود. نبایستی عقل خودمان را دست یک پروپاگاندای مشکوک بدهیم.
  • گلی A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    5 2
    کارشون درسته