مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد: 60 درصد گرد و غبار های منطقه، ذرات سیلیکاته شن هستند که توسط بادهای 120 روزه از نقاط شمالی هامون به منطقه آورده شده اند و ارتباطی به تالاب هامون ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در پاسخ به انتقاد برخی رسانه ها درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات تالاب هامون و ارتباط آن با گرد و غبار استان گفت: نباید همه مسائل مربوط به گرد و غبار منطقه را به تالاب هامون ارتباط داد. آنالیز ذرات گرد و غبار سیستان و بلوچستان نشان می دهد که بیشتر از 60 درصد این گرد و غبار ها ذرات سیلیکاته شن هستند که از طریق بادهای 120 روزه و از بیابان های اطراف، کویر مرکزی ایران و نقاط شمالی تالاب هامون وارد منطقه می شوند و ارتباطی به تالاب هامون ندارند. بنابراین، نمی توان آن ها را ذرات رس میکرونیزه یا به اصطلاح ریزگرد قلمداد کرد.

محمودی با تاکید بر اینکه 40 درصد از گرد و غبارها در منطقه، ریزگرد است، افزود: 50 درصد از این 40 درصد ریزگرد مربوط به بخشی از هامون است که در افغانستان قرار دارد و مابقی مربوط به بخش ایرانی هامون است.

وی ادامه داد: بخش ایرانی هامون دارای چند نقطه حساس برای ریزگردها است که با تلاش هایی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته، سعی شده آب کمی هم که در منطقه وجود دارد به این نقاط هدایت شود و تلاش های انجام گرفته در این زمینه در هامون صابوری با موفقیت همراه بوده است.

محمودی با اشاره به اینکه امسال توانستیم تمام کانون های گرد و غبار تالاب هامون صابوری را کنترل کنیم، گفت: در هامون صابوری وضعیت خوب است و پوشش گیاهی داریم که علوفه حاصل از این شرایط می تواند برای مصرف دامدارها و کشاورزان استفاده شود.

محمودی ادامه داد: در بخش پوزک و هیرمند در تالاب هامون یک سوم آب سال گذشته را داشتنیم و این مسئله منجر به ایجاد تعدادی کانون گرد و غبار در این مناطق شده است. همچنین، زمین های کشاورزی که در این مناطق به حال خود رها شدند نیز مسئله گرد و غبار را تشدید می کنند که البته سعی شده با هدایت آب به این مناطق آن را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: آب حاصل از سیلابی که اخیرا از افغانستان به سمت هامون هیرمند وارد شده را توانستیم به کانون های گرد و غبار در مناطق لورگ باغ و کوه خواجه هدایت کنیم. در نتیجه وضعیت این مناطق از هامون هیرمند از نظر آبی رضایت بخش است.

وی با تاکید براینکه ایران برای هامون هیچ حق آبه ای دریافت نکرده است ، خاطر نشان کرد: تا کنون هر آبی که به تالاب هامون رسیده از سیلاب افغانستان است اما سازمان حفاظت محیط زیست از طریق دیپلماسی خواهان حق آبه ایران از دولت افغانستان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =