واحد مرکزی خبر نوشت:

العرب مدعی شد، سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان به منظور زمینه سازی برای خروج حزب الله از سوریه صورت گرفت.
روزنامه العرب چاپ لندن در تحلیلی به قلم شادی علاء الدین با اشاره به سفر دو روزه محمد جواد ظریف به لبنان نوشت:‌ منابع لبنانی می‌گویند، ظریف در چارچوب فعال سازی زمینه های دستیابی به راه حلی به لبنان سفر کرد که به خروج حزب الله از سوریه منجر خواهد شد.

به عقیده ناظران، خارج کردن نیروهای حزب الله از سوریه آنهم در این برهه از زمان و نحوه تبلیغ برای این مسئله، مشکل بزرگی برای حزب الله و ایران به شمار می‌رود. ظریف، مسئولیت برنامه ریزی در این خصوص را به نصرالله واگذار می‌کند به خصوص اینکه حزب الله و ایران، هیچ یک از اهداف خود را در سوریه محقق نکردند.

تحلیلگران می‌‌گویند، ایران نتوانست لبنان را به عنوان پاداش خروج خود از سوریه، بگیرد‌ زیرا با توجه به روابط ژئوپلتیک بین سوریه و لبنان، خروج ایران از دمشق به مثابه خروج از بیروت است.

به عقیده تحلیلگران، خروج حزب الله، به معنای خروجش از معادله ای است که در آن به عنوان مهره سنگین و دارای سلطه در تصمیم گیری های لبنان به شمار می‌رفت.
یک سیاستمدار لبنانی که خواست نامش فاش نشود در این خصوص گفت: مشکل حزب الله این است که نمی‌تواند بعد از خروج از سوریه به لبنان بازگردد، علت اصلی هم این است که این جنبش با این انگیزه در لبنان تاسیس نشد که لبنان وطنش باشد، بلکه لبنان برای آن همواره به معنای گذرگاه بوده است و رهگذران حق اقامت ندارند. مبارزانی هم که از سوریه به لبنان باز می‌گردند، به فضایی برمی‌گردند که دیگر پذیرای آنها نیست و به نزد مردمانی که می‌روند که دیگر نمی‌توانند در بازخواست ها تاخیر کنند، بازخواست هایی که ممکن است به محکومیت تبدیل شود.
به گفته این سیاستمدار لبنانی، حزب الله با عقب نشینی از سوریه، باید به سئوالهای خانواده های مبارزان مفقود شده در سوریه هم پاسخ دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    10 3
    امان ازسیاست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    23 11
    چرت وپرت
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    17 11
    چقدر تحلیل آبکی برخی از اعراب مضحک است. تحلیلگران چنین می گویند، یک مقام بدون نام چنان می گوید. و لابد ما هم بناست تمامی این مهملات را باور کنیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    5 3
    این به اصطلاح. تحلیل به معنای واقعی کلمه غیر واقعی و غلط هست. آینده این را ثابت می کنه اما نرود میخ آهنین در سنگ