کشف 23 قطعه سکه طلا متعلق به دوران بیزانس در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از کشف 23 قطعه سکه طلا متعلق به دوره ساسانی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فرزین حق پرست گفت: در جریان سامان دهی منطقه تاریخی لیلان از شهرستان ملکان و با تلاش و پیگیری های مجدانه متخصصان باستان شناس این اداره کل، این سکه ها کشف شده است.

حق پرست یادآور شد: این سکه های بیزانسی، از جنس طلا هستند و حدود دو برابر سکه بهار آزادی وزن دارند و کشف این سکه ها گمانه زنی ها درباره مکان شهر تاریخی «شیز» را به یقین نزدیک تر می کند.

وی همچنین گفت : شهر تاریخی شیز متعلق به دوران تاریخی ساسانی است، اما باستان­شناسان در مورد محل قطعی آن اتفاق نظر ندارند، لذا کشف این سکه ها به احتمال وجودِ شهرتاریخی شیز در لیلان اعتبار بیشتری می بخشد.

وی ادامه داد: برای پی بردن به جزییات بیشتر در مورد سکه ها  مطالعات و تحقیقات تکمیلی توسط باستان­شناسان در حال انجام است.

حق پرست با اشاره به تلاش های مستمر باستان شناسان اداره کل، خاطر نشان کرد: همکاران باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی بررسی های باستان شناسی خود از منطقه به این سکه ها رسیده اند.

لازم به ذکر است که بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان بوده و تا کنون چندین مرحله مورد بررسی و کاوش باستان شناسان قرار گرفته است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    1 0
    وجود سکه های بیزانسی چگونه وچود شهر تاریخی شیز را اثبات می کند؟ بهتر نیست قدمت سکه های بیزانسی را با تاریخ میلادی مشخص کنند نه با تاریخ ساسانی؟