در جریان نشستی که به پاسداشت روز خبرنگار برگزار شد، یکی از خبرنگاران، تکه از لباس سرمهماندار هواپیمای سقوط کرده ایران ۱۴۰ را به رییس دفتر رییس جمهور داد تا به وی اهدا کند.

به گزارش برنا؛ به پاس قدردانی و برای اینکه به رییس جمهوری بگویم: «می دانم که برای ایجاد امنیت و آرامش مردم در تلاش است» ، این تکه لباس سوخته را به وی هدیه دادم ، تکه پارچه ای که نماد مقاومت مردم ایران در مقابل تحریم های ظالمانه است .

روز گذشته ، 19 مرداد ماه ، در باشگاه ریاست جمهوری ، نشستی به پاسداشت روز خبرنگار با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر ریاست جمهوری و حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد . دراین نشست نمایندگانی از اهالی رسانه در فضایی صمیمانه از درددل ها و مشکلات صنفی خود گفتند . دغدغه هایی که مهم ترین هایش نبود انجمن صنفی و نداشتن بیمه و ثبات کاری بود .

آخرین سخنگو از سوی اصحاب رسانه، فرورتیش رضوانیه ، روزنامه نگار محقق و نویسنده بود. وی در سخنان خود با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای تهران-طبس هواپیمایی هسا، یک تکه از لباس سرمهماندار آن پرواز را به محمد نهاوندیان اهدا کرد و گفت: «این تکه لباس، هدیه من برای آقای رییس جمهور است. تحریم ها باعث شد که این حادثه رخ دهد اما این اتفاقات نباید در اخبار گم شود و مسئولان تنها در صورتی که مردم درباره موضوعی پیگیری کنند به آن موضوع رسیدگی کرده و پاسخگوی باشند، از شما خواهانم این هدیه را به رییس جمهور برسانید و بگویید: «خسته نباشید ،می دانیم که تلاش هایتان برای برداشتن تحریم ها و بالاخص تحریم صنعت هوایی چقدر باارزش است».

در پی اهدا این هدیه، خبرگزاری برنا گفت وگویی با فرورتیش رضوانیه داشت و وی از اینکه چگونه این بازمانده های  حادثه را پیدا کرده و اینکه چه شد تصمیم به اهدا چنین هدیه ای گرفته است اینگونه گفت: «سال گذشته ، 48 ساعت بعد از آن حادثه تلخ ،من و تعدادی از اهالی رسانه به محل سقوط هواپیما رفتیم، کنار همان دیواری که هواپیما با آن برخورد کرده بود، آنجا رفتیم تا دسته گل هایی را به نشانه ادای احترام به کشته شدگان این حادثه در محل جان باختنشان بگذاریم، این حرکت باعث شد جمعیت زیادی در محل جمع شوند، بر اثر ازدحام جمعیت، خاک هایی که در محل سقوط جمع شده بود کنار رفت و اشیایی ازبقایای هواپیما از زیر خاک بیرون آمد، در بین همه آن جا مانده ها از حادثه مرگبار سقوط ، یک تکه پارچه و قسمتی از بدنه هواپیما که مانند زباله دور انداخته شده بود مقابل چشمانم خودنمایی کرد، تکه پارچه ای که باقی مانده از لباس سر مهماندار پرواز بود.

وی درادامه افزود : اول قصد نداشتم آن دو تکه جامانده از هواپیما را با خود ببرم ولی اتفاقی باعث شد که تصمیم خود را تغییر دهم.

وی در خصوص آن اتفاق چنین گفت: در محل سقوط و کنار دسته گل ها ایستاده بودیم، یک خودرو سمند که دو سرنشین آن سربازهایی با یونیفرم ارتش بودند از راه رسیدند و دسته گل ها را برداشتند و داخل صندوق عقب خودرو ریختند، هر قدر اعتراض کردیم گفتند: «دستور داریم » آنها که رفتند همان موقع این دو تکه را برداشتم تا روزی بتوانم به وسیله آن ها یاد قربانیان این سقوط را زنده کنم ، جان باختگانی که قربانی تحریم ها شدند.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته با خانواده قربانیان این حادثه ارتباط داشتم و متوجه شدم نه تنها به آن ها رسیدگی نشده است بلکه حتی کشته شدگان حادثه را شهید نشناختند گفت: از همان زمان صبر کردم تا سالروز این اتفاق فرا برسد که از قضا  سالروز آن حادثه مصادف شد با جلسه دیروز رییس دفتر ریاست جمهوری با اصحاب رسانه، زمان را غنیمت شمرده اجازه گرفتم تا این تکه پارچه را به محمد نهاوندیان هدیه دهم تا به دست ریاست جمهوری برسانند. تکه پارچه ای که از نظر مادی شاید ارزش نداشته باشد اما فراتر که فکر کنیم، تکه پارچه ای از لباس یک مادر ایرانی است ،مادری برای کمک به  امرار معاش خانواده اش آن روز در آن پرواز حضور داشت، پارچه ای که روزهای مذاکرات آن را همراه یک خبرنگار به وین فرستاده بودم تا در کنار تیم مذاکره کننده باشد چون اعتقاد داشتم انرژی جانباختگان این حادثه همراه این تکه پارچه با تیم مذاکره کننده خواهد بود ،تیمی که رفته بودند تلاش کنند تحریم ها از کشور برداشته شود، تحریم هایی که موجب شده بود وضعیت هواپیماهای ما آنچنان خراب باشد که سقوط در پس سقوط رخ دهد و مرگ در پس مرگ عزیزان هموطن ،برایمان خاطرات تلخی را رقم زند، خاطراتی که در تاریخ ثبت خواهند ماند.

رضوانیه گفت:  رییس دولت گذشته تحریم ها را کاغذ پاره می دانست و دستور پرواز این هواپیماها را صادر کرده بود اما رییس جمهوری فعلی دیدگاهی متفاوت با او دارد و خواهان لغو تحریم هااست تا سلامت و امنیت بر جامعه بیشتر حاکم باشد. این تفاوت دیدگاه بسیار مهم و ارزشمند است ،به پاس قدردانی و برای اینکه به رییس جمهور بگویم: «می دانم که دارد تلاش می کند» ، این تکه لباس سوخته را به وی هدیه دادم ، تکه پارچه ای که نماد مقاومت مردم ایران در مقابل تحریم های ظالمانه است .تحریم ها ظالمانه و شرم آور است چون مستقیم علیه مردم ایران است. وقتی با خانواده قربانیان حادثه صحبت می کردم همگی حامی مذاکرات بودند و می گفتند: «از آقای ظریف تشکر کنید .» خانواده های قربانیان هیچ کدام دلواپس نیستند چون ارزش کار رییس جمهوری و وزیر امور خارجه را می دانند.»

وی در پایان در پاسخ به این سوال که اگر توافق انجام نمی شد آیا باز هم این هدیه را اهدا می کرد گفت: « قطعا این کار را انجام می دادم ، چون می دانم نگاه ریاست جمهوری فعلی چگونه است و چه رویکردی را در پیش دارد، مسیری که درتلاش برای برچیده شدن تحریم هااست. اگر مسیر مذاکرات به این نقطه مطلوب هم نمی رسید باز هم این قطعه ارزشمند به ایشان تقدیم می شد تا بگویم: بدون دلواپسی به تلاشی که می کنند آگاهیم و سپاسگذار.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    این لباس را به حامیان تحریم باید هدیه کرد تا ببینند چگونه مردم را به کشتن می دادند
    • نظري RO ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      217 7
      الان هم هستند ، همين كساني كه با توافق مخالفند و ضرر و زيان قدرت و ثروت از دست رفته خودشون رو تو توافق مي بينند
    • عربلو RO ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      154 4
      و علي الخصوص كساني كه تو اين مدت با انواع و اقسام صحبت و مطلب ، مردم رو به ذوق نكردن از پايان تحريمها تشويق مي كنند تحت عنوان اون چيزي كه باب ميل خودشون ، قدرتشون و ثروتشونه
    • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      8 218
      فتوشاپه ساده لوح
    • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      2 8
      یعنی اگه جمله اینجوری بود: " این لباس را به حامیان تحریم نباید هدیه کرد تا ببینند چگونه مردم را به کشتن نمی دادند" الان نتیجه مثبت و منفیاا بر عکس بود. نمی دونم این چند نفر واسه چی منفی دادن؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    چه جالب
  • ثمن A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    جا داشت این هدیه را به سازنده این هواپیما و محمود احمدی نژاد که این طیاره مرگ را با اصرار زیار در ناوگان هوایی ایران بکارگیری کرد هدیه می دادید
    • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      محمود بر می گرده
    • علی کرمانشاه A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      1 4
      ژندارک تو که علمی از کی تا حالا رئیس جمهورها بجای شرکت های هواپیمایی میروند قرارداد می نویسند ده ها شرکت های هواپیمایی تو کشور فعالیت دارند و آنها برای منافع بیشتر به تمام شرکتهای بلوک غرب و شرق دسترسی دارند و برای منافع شرکتهاشون سعی میکنند قرارداد بصرفه ببندند که این اصلا در هیچ کشوری رئیس جمهورش اینقدر مقامش را پایین نمیارند که جای یکنفر کارگزار پاشه بره قرار داد ببنده اون را سنه نه لابد هواپیمای مالزی هم که مفقود شده تو اقیانوس کار تحریم است یعنی نمی تواند سهل انگاری پرسنل هواپیمایی باشه مردگ را گاگول فرض نکنید .
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    درود بر این روزنامه نگار عزیز . اقدام و دیدگاه ایشان بسیار زیبا بوده است .و بیان واقعیتی تلخ از مدیریت نا کارآمد مدیران سابق اجرایی کشور .
  • رضا A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    ببخشید دیگه داره قدمت دولت میرسه به سه سال،هنوز تو دولت قبلی گیر کردیم؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      همیشه کسانی که نیستند مقصرند.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      من اقتصاد دانم به شما میگم خرابکاری های اقتصادی دولت قبل را شاید 20 سال طول بکشد تا جمع آوری کرد
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      102 5
      معجزه هزاره سوم را انتهایی نیست فقط با معجزه میشد مملکت را به روزی انداخت که سه هزاره برای درست کردنش لازم باشدو...
  • رامین A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    چرا باید اونا رو شهید اعلام کنن؟خدا رحمتشون کنه ولی اگه اینطوره همه ما ایرانی ها شهید هستیم خصوصا کسانی که توی پراید کشته میشن ادمین جام اگر بهتون بد نمیخوره چاپ کنید لطفا
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    126 6
    امروز توی سایت فرودگاه مشهد یک پرواز برای ایرلاینی به نام پویا با یکی از مدل های هواپیمای انتونوف دیدم. یکی از مدل های انتونوف مدل اصلی ایران 140 بوده. امیدوارم یا این مدل اون مدل نباشه، یا پویا ایرلاین ایرانی نباشه. وگرنه می شه دوباره منتظر ورود آرام و خزنده هواپیماهای روسی به ناوگان هواپیماهای ایرلاین های داخلی بود.
    • عماد US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      48 1
      پویا ایرلاین یک خط هوایی کارگو هست و برای باربری استفاده میشه. خیلی از هواپیماهای باربری ایران در حال حاضر روسی هستن و فعال. به هر حال در شرایط تازه رفتن به سمت هواپیماهای جدید اروپایی، آمریکایی، کانادایی و برزیلی حتی برای باربری انتخاب عاقلانه تریه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    گریه کردم.
  • مسعود A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    106 8
    چه غم انگیز
  • مولا A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    62 2
    خیلی وقته میخواهند دو باره این هواپیما ایران 140 را راه باندازن امیدوارم مسولین بیدار شوند چون خیلی پارتی دارن همش میگن پرسنل بیکار میشن ولی نمیگن بچه قیمتی من از اقای روحانی ممنونم که جلو پرواز این تابوت را گرفت.
    • حسن IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      33 1
      امیدوارم خودرو سازهای ایرانی هم کمی به فکر بیان
  • mm IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    79 2
    احمدی نژاد ،کاسبان تحریم ومدافعین انها باید جوابگو باشند
  • علی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    65 1
    تقدیم میکردید به تمام کسانی که در دوران تحریم توانستند خودروها و کالای فوق لوکس میلیاردی وارد کنند اما لوازم هواپیما را نه
  • بی نام EU ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    12 4
    سلام میگم خبر انلاین نسخه سایتتو عوض کن توی گوشی سایتو به اندازه دسکتاپ نشون میده
  • دیده بان IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    3 50
    هرچی فیلمه در میارن. والا.
  • علی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    7 100
    هر کشوری وقتی هواپیما ساخت هواپیماهاش انقدر سقوط کرد تا تونستن تعمیر کنن و عیبشو بفهمن حالا یک هواپیما افتاده خیلی هم جای تاسف داره و خودم اگر یکی از بستگانم تو اون بود شاید این حرفارو نمیگفتم اما این دلیل نمیشه که ما خودمون هواپیما نسازیم چون شاید یک روزی سقوط کنه.
    • حامد FR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
      46 1
      اگر نمیتونی با بازماندگان این حادثه ،که ممکنه این کامنت ها رو بخونند، ابراز همدردی بکنی، خواهشا دیگه جک نگو ... فقط جهت اظلاع، نکته اول: اگر به خودت یه ذره زحمت میدادی تا علت اصلی از رده خارج شدن هواپیمای کنکورد رو بفهمی، هیچ وقت جون با ارزش حتی یک آدم رو همتراز با پیشرفت نمیدونستی... نکته ی دوم: وقتی یک هواپیما سقوط میکنه، تیم بازرسی و حفاظت کل منطقه رو قرنطینه اعلام میکنه تا تمامی قطعات هواپیما از بال گرفته تا کوچکترین پیچ جمع آوری بشه و تا علت اصلی حادثه مشخص بشه، حالا اینکه یه قسمت از بال هواپیما زیر پای مردم عادی که برای ادای احترام به اونجا رفتن پیدا میشه، معنا و مفهومش چی میتونه باشه؟
    • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      5 2
      دوست عزیز هر کشوری نباید توی همه صنایع وارد بشه در جنگ سرد روسیه در صنایع نظامی و هوافضا پیشرفت کرد و اوکراین هم که جزوش بود پیشرفتهایی داشت الان اوکراینی ها قالی نمیتونن ببافن فقط متمرکز روی این چیزا هستن ما نباید وارد همه صنایع بشویم در هر چیزی ما مزیت رقابتی نداریم ساخت هواپیما و اتومبیل کار ما نیست ولی خیلی چیزای دیگه میتونیم بسازیم و صادر کنیم فهم این مساله سخت نیست. این هواپیما رو سرهم کردن و گفتن ایرانیه و...الان همه اصرار دارن که اوکراینیه 10 فروند ازش ساخته شد همه دچار مشکلن و دوست عزیز هواپیما اتومبیل ساخت داخل نیست که یهو خاموش بشه اگر خاموش شد دیگه نمیشه کاریش کرد تلفات به بار میاره اکیدا توصیه میکنم ایرانی ها در تعمیر هواپیما هم وارد نشن. ادمای دقیقی نیستیم سرهمبندی می کنیم.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    44 1
    اينو به كساني كه باعث ايجاد تحريمها از جانب غربي ها شدن بايد اهدا كرد
  • بی نام NO ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    7 79
    علت اصلی سقوط، رعایت نکردن اصول ایمنی و داشتن بار بیش از حد مجاز در هوای گرم تابستان بوده و ارتباطی با تحریم نداشته. اگر به خاطر سودجویی شرکت هواپیمایی نبود و این پرواز با تعداد مسافر کمتری بر می خواست این حادثه اتفاق نمی افتاد. همه روزه تعداد کثیری هواپیمای ملخی در نروژ پرواز می کنند و نگرانی از بابت ایمنی آن ها وجود ندارد.
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      2 0
      دوست عزیز این هواپیما از کشوز اکراین بود . طراحیش برای هوای سرد بوده نه ایران که هوامعمولا گرمه در ضمن اگه ما تحریم نبودیم هیچ وقت سراغ این هواپیما نمیرفتیم و از هواپیما های روز دنیا استفاده می کردیم
  • بی نام US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    24 1
    ایشون تو ایران خودرو که بود ماشین اتش می گرفت حالا که رفته هواپیما سازی هواپیما سقوط میکند پیدا کنید همیشه مدیر عامال های زبل خان را
  • بدون نام ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    44 2
    روزی که پراید امد نصف جوانان مملکت مردند وهنوز پراید تولید میشه این ۱۵ هزار نفر تولید کننده بیگار بشوند بهتر است یا سالی ۱۲۰ هزار نفر کشته شود ، امار کشته های تصادف بیشتر از امار شهیدان جنگ بوده
  • ميميدو ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    2 12
    عجب
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    5 1
    تکه لباس سوخته: منو میبینید ،من حاصل تصمیمات نابجای آدمهای ناوارد هستم
  • کاوه افتخاری راد IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 3
    کلا اخباری که یک سرش فرورتیش باشه آدم توی صحتش شک میکنه مثل کج شدن برج میلاد یا سمند طلا، این یکی رو نمیدونم
  • 303 IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    5 2
    این هدیه باید به محمود و یارانش داده شود که در اوج گرانی نفت چه بر سر مردم آوردند . اما برخی رفتارها به مانند کودکانی است که دوست دارند زخم لخته شده خود را دوباره باز کنند و گویی از آزار خود و همنوع خود سودی میبرند که از افکار ما خارج است
  • تقی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 4
    ممنونم از خدمت گذاران واقعی گذشته،حال و اینده...
  • بی نام IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 0
    متاسفانه موضوعاتی که دوستان اعلام کردند حقیقت داره. یکی از دوستان که در زمینه صنایع هوایی فعالیت داره میگفت در زمان تحریم مجبور بودیم قطعات مورد نیاز رو از دلال های بین‌المللی بخریم و متاسفانه اونها هم از این مسئله نهایت استفاده رو برده و بی کیفیت ترین قطعات رو با قیمت های چند برابر قیمت واقعی به خریداران ایرانی میفروختند و سود سرشاری از این معامله به جیب میزدند. که باعث کشته شدن تعدادی از هموطنانمون شد. براستی چه کسی پاسخگوی کشته شدن این عزیزان میباشد.؟مشخص هست که کاسبان و عاملان تحریم که خدارو شکر دستشان از جان مردم کوتاه شد.