۲ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
برخی از یاران خاص امام صادق(ع)

بسیاری از پرورش‌یافتگان مکتب امام صادق علیه‌السلام خود از دانشمندان و بزرگان فقهای زمان خود بوده‌اند.

به عنوتن نمونه به تعدادی از این افراد اشاره می‌کنیم:
از این عده می‌ توان به کسانی همچون زرارة بن اعین و دو برادرش بکر و حمران، جمیل بن صالح و جمیل بن دراج و محمد بن مسلم طائفی و برید بن معاویه و هشام بن حکم و هشام بن سالم و ابوبصیر و عبیدالله و محمد و عمران حلبی و عبدالله بن سنان و ابوالصباح کنانی و بسیاری دیگر از فضلا اشاره کرد.

    جابر بن حیان: ابن خلکان در شرح حال امام صادق علیه‌السلام نویسد: شاگرد او ابوموسی جابر بن حیان صوفی طرسوسی است. کتابی در هزار ورق تالیف کرده و رساله های جعفر صادق علیه‌السلام را که پانصد رساله است در آن فراهم آورده.

    جمیل بن دراج: از دیگر خواص امام بوده است و روایت است که حضرت اسراری را به وی می‌آموخت که به دیگران تعلیم نمی‌داد.

 لیث بن البختری: از شاگردان امام صادق و امام باقر علیهم‌السلام بوده و امام صادق علیه‌السلام او را از ارکان زمین و از دانشمندان معرفی می‌کند.

هشام بن حکم: از بزرگترین متکلمین شیعه و از اصحاب امام صادق علیه‌السلام بود. جایگاه او در نزد امام صادق علیه‌السلام تا حدی است که در مورد او می‌فرماید: هشام بن حکم مراقب و نگهبان حق ما و مؤید صدق ما و نابودکننده نظرهای باطل دشمنان ماست. کسی که از او پیروی کند، از ما پیروی کرده است و کسی که با او مخالفت کند با ما مخالفت ورزیده است.

    جابر بن یزید جعفی: از خواص امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام بوده است. از امام صادق علیه‌السلام در مورد او نقل شده است که همانا او را جابر نامیدند زیرا کمبودهای مؤمنین را با دانش خویش جبران می‌کند و اوست دریائی بیکران و بابی از علم در عصر خویش.

    حمران بن اعین شیبانی: برادر زراره است که از حواریین حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام و امام جعفرصادق علیه‌السلام بشمار رفته و حضرت امام باقر علیه‌السلام به او فرموده که تو از شیعه مایی در دنیا و آخرت.

    ابان بن تغلب؛

    ابو حمزه ثمالی ؛

    عبدالرحمن بن حجاج بحلی؛

    معلی بن خنیس بزّاز کوفی؛

    معاذ بن کثیر الکسائی الکوفی؛

    محمّد بن علی بن نعمان کوفی؛

    فیض بن المختار کوفی؛

    هشام بن محمّد السّائب الکلی ابوالمنذر؛

    عمران بن عبداللّه بن سعد اشعری؛

    عبداللّه بن ابی یعفور؛

    صفوان بن مهران؛

    حریز بن عبداللّه سجستانی؛

    اسحاق بن عمّار صیرفی؛

    محمد بن ابی‌عمیر؛

    بهلول؛

    مفضل بن عمر جعفی؛

    یونس بن ظبیان کوفی .

علاوه از کسانی که در حال اعتقاد و ارادت کامل به آن حضرت از خرمن علم او بهره می‌بردند و مذهب شیعه را به پیروی از آن حضرت اختیار نموده بودند، شمار بسیاری از دانشمندان برجسته و پیشوایان مذاهب اهل سنت نیز از آن حضرت حدیث نقل کرده و از بهره‌ وران دانش آن حضرت محسوب می‌ شده‌ اند. ابن حجر عسقلانی در صواعق کسانی مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان عینیه، سفیان ثوری، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سختیانی را روایت‌کنندگان از آن حضرت دانسته است.

ابن شهر آشوب در مورد مالک بن انس که یکی از مذاهب بزرگ اهل سنت به نام مالکی پیرو فقه اوست می‌گوید: مالک در بسیاری از موارد ادعا می‌ کرد که روایات را شخصاً از امام شنیده است و بعضی اوقات می‌ گفت: راوی موثق و بسیار معتمد، جعفر بن محمد برایم این گونه حدیث نقل کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    3 0
    دستتون درد نکنه، پایدار باشید.