معاون وزیر کشور افغانستان درباره تاثیر مرگ ملاعمر و تغییر رهبری طالبان در کاهش کشت تریاک، گفت: البته مرگ وی در کاهش کشت تریاک بی تاثیر نیست چرا که پراکندگی و اختلافاتی در بین آن ها(طالبان) مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پايگاه خبري پليس، ژنرال "بازمحمد احمدي"، معاون وزير کشور افغانستان در حاشيه ديدار خود با سردار مويدي رئيس پليس مبارزه با موادمخدر گفت: مواد مخدر چالش بزرگي براي امنيت و نبود ثبات در منطقه است و باعث نا امني و مداخلاتي در کشورمان شده است.

وي ادامه افزود: کشت ترياک در افغانستان به دليل جنگ، ناامني و بي ثباتي رشد داشته است، در زمان حاضر نيز بيش از 90 درصد توليد ترياک در جنوب غرب افغانستان که منطقه اي ناامن و تحت کنترل طالبان است، به عمل مي آيد.

ژنرال احمدي گفت: کشور افغانستان قصد دارد تا با کمک کشورهاي دوست و همسايه، مبارزه با مواد مخدر را در اولويت هاي جدي خود قرار دهد و اين مبارزه را آغاز کند.

وي با اشاره به سفر اخير رييس جمهور افغانستان به ايران و ديدار با رييس جمهور کشورمان، گفت: در اين ديدارها بر تقويت ظرفيت هاي پليس ايران و افغانستان متناسب با چالش موجود در دو کشور تاکيد شده است.

ژنرال احمدي با بيان اينکه در اين زمينه ها با ايران در حوزه هاي تبادل اطلاعات و همکاري هاي مرزي به توافق رسيديم، افزود: جنبه هاي عملي مبارزه با مواد مخدر در دو کشور بايد تقويت شود تا در منطقه با چالش مواد مخدر مبارزه کنيم.

وي همچنين از پليس ايران خواست تا ظرفيت هاي همکاري در زمينه مبارزه با مواد مخدر را افزايش دهد و کانون مبارزه در اين حوزه بر باندهاي بزرگ مافيايي، کنترل مرزها، مراکز عملياتي و کشفي متمرکز شود.

احمدي در خصوص ميزان توليد ترياک در افغانستان نيز گفت: سال گذشته 6 هزار و 400 تن ترياک در اين کشور توليد شده است که بسياري از اين کشت ها در جنوب غرب انجام مي شود.

معاون وزير کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر در مورد جايگزيني کشت در افغانستان، گفت: وزارت مستقلي در افغانستان وظيفه دارد تا از کشت نامشروع جلوگيري کند و مردم به کشت محصولات کشاورزي روي آورند.

وي علت عمده کشت ترياک در افغانستان را فقر، بيکاري، بي ثباتي و نا امني در منطقه عنوان و تصريح کرد: اگر زمينه کار فراهم شود، مردم به کار سخت کشت ترياک و راه هاي غيرقانوني روي نمي آورند.

ژنرال احمدي ادامه داد: بر اين اساس لازم است کشورهاي همسايه تلاش کنند، زمينه کار براي مردم افغانستان فراهم شود تا جوانان با کاهش کشت ترياک به مواد مخدر روي نياورند و زمينه نا امني در منطقه نيز فراهم نشود.

دستگيري سالانه سه هزار قاچاقچي و کشف بيش از 300 تن مواد مخدر در افغانستان

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد تاثير مرگ ملاعمر و تغيير رهبري طالبان در کاهش کشت ترياک، اظهارداشت: طي دو سال گذشته خبر کشته شدن وي مطرح شد که البته مرگ وي در کاهش کشت ترياک بي تاثير نيست چرا که پراکندگي و اختلافاتي در بين آن ها(طالبان) مشاهده مي شود.

معاون وزيرکشور افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر افزود: هر چند طالبان به جنايت و انفجار روي آورده اند و مي خواهند، نشان دهند که حضور دارند و مي توانند منطقه را ناامن کنند اما در درازمدت از هم پاشيده مي شوند و به تبع آن کشت ترياک کاهش مي يابد.

وي خاطرنشان کرد: در افغانستان سالانه بيش از سه هزار قاچاقچي دستگير و بين 300 تا 400 تن مواد مخدر کشف مي شود و بالاترين آمار زندانيان اين کشور مربوط به بزهکاران در حوزه مواد مخدر است.

ژنرال احمدي همچنين درباره کاهش سالانه کشت ترياک نيز اظهار داشت: با تغيير رهبري طالبان و مرگ ملاعمر، اميدواريم بيشتر به سمت امنيت و ثبات حرکت کنيم و ميزان قاچاق مواد مخدر نيز کاهش يابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =