روزی برای خبرنگار در جمع چهره‌های سیاسی/ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به پرسش‌ها پاسخ داد

آیین گرامیداشت روز خبرنگار با عنوان «روزی برای خبرنگار»، صبح شنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به همراه جمعی از اصحاب رسانه، روساي تشکل‌هاي مديريتي و روزنامه‌نگاري، مديران خانه‌هاي مطبوعات و روابط عمومي دستگاه ‌ها و نهادهاي اجرايي در این مراسم حضور داشتند.

حسین انتظامی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران با تبریک این روز به جامعه خبرنگاری، اظهار کرد: «شما می‌دانید که رسانه‌ها به جهت اینکه نماینده افکار عمومی هستند هم باید حقایق و واقعیت‌ها را بیان کنند و هم کار ویژه نظارتی داشته باشند و طبیعتاً نقش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در این بین با اهمیت است. امروز که یادآور شهادت شهید صارمی است بهانه‌ایست که هم مردم به این سربازان گمنام خود توجه کنند و هم مسئولان از آنها تشکر و قدردانی کنند.»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: «یکی از بحث‌های جدید که در این حوزه مطرح شده این است که خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که تمایل دارند یک موضوع خاص را چه در سطح ملی و چه بین المللی پیگیری کنند طرح خود را به کمیته هفت نفره معاونت مطبوعاتی می‌دهند و در آنجا بررسی می‌شود و در این صورت تمام یا بخشی از هزینه آن طرح از سوی وزارت فرهنگ پرداخت می‌شود.»

انتظامی افزود: «این طرح سبب می‌شود که روزنامه‌نگاری ارتقا پیدا کند چرا که بسیاری از رسانه‌ها خود نمی‌توانند هزینه انجام این پروژه‌ها را بپردازند.»

او که در صحبت با خبرنگاران به پرسش‌ها و دغدغه‌های آنان پاسخ می‌دهد، در پاسخ به سؤالی در خصوص ساماندهی سایت سمان نیز گفت: «این اقدام تا حدود زیادی انجام شده و خبرنگاران می‌توانند با بارگذاری مدارک خود نسبت به صدور کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری درخواست دهند و این درخواست در کمیته‌ای هفت نفره که به این منظور تشکیل شده بررسی می‌شود.»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: «نه تنها وزارت ارشاد بلکه تمام دستگاه‌های دولتی و خدمات عمومی باید به سمتی بروند که اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار دهند و این مسیر که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات فراهم می‌کند باید با آموزش به فرهنگ عمومی تبدیل شود. مسئولان باید باور کنند که اطلاعات در نزد آنها امانت است. این قانون یک قانون انقلابی با رویکرد متفاوت است اگر روشهای خبرنگاران در پیگیری اجرای این قانون باشد بسیار از اطلاعاتی که در حال حاضر مانند کشف خبری است محقق می‌شود.»

انتظامی گفت: «چند روز گذشته بحثی در خصوص مجوز به رسانه‌های خارجی مطرح شد که براساس آن از این پس تمام مجوزها برای فعالیت‌های خبری به رسانه‌های خارجی در خروجی سایت قرار می‌گیرد و این خود شفاف سازی است. پنهان‌کاری در برخی موارد تا به حال یک تلقی نادرست بوده است. قرار است که با شورای معاونین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در خصوص اجرای این قانون و فرهنگسازی آن جلساتی داشته باشیم.»


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص الزام تمام رسانه‌ها به داشتن لیست بیمه خبرنگاران خاطرنشان کرد: «اگر رسانه‌ای لیست بیمه نداشته باشد از خدمات معاونت مطبوعاتی به ویژه پرداخت حق بیمه محروم می‌شود اما باید بگویم که با اجرای طرح یارانه حق بیمه به رسانه‌ها تاکنون 5 هزارو 600 نفر از این طریق بیمه شدند.»

مراسم «روزی برای خبرنگار» با استقبال خبرنگاران روبرو شد. از جمله نکات قابل توجه این مراسم می‌توان به این نکات اشاره کرد:

با وجود حضور تعداد کثیری از میهمانان، تلاش برگزارکنندگان بر حفظ جایگاه و پاسداری از شان و کرامت خبرنگاران بود.

در فواصل برنامه چهار کلیپ تصویری پخش شد که از آن جمله می‌توان به پخش فیلم توقیف شده کیوان مهرگان در سال گذشته اشاره کرد که امسال پخش شد. همچنین مجموعه عکس های محمد فرنود، عکاس با سابقه کشور از روند مذاکرات وین در قالب نماهنگی زیبا پخش شد و در دو کلیپ دیگر مسائل حاکم بر رسانه ها و فعالیت های مطبوعاتی را روزنامه نگاران برجسته کشور روایت می کردند.

در این دو کلیپ، مسائل مختلف صنفی مطرح شده بود که انتقادات و نظرات اهالی رسانه همراه با برخی شوخی‌ها با مسئولان کشور نیز به چشم می‌خورد.

از دیگر نکات این بود که خبرنگاران رسانه های مختلف به ویژه خبرنگاران استانی، فارغ از جناح‌بندی های سیاسی توانستند سوالات خود را به راحتی مطرح و انتقاداتشان را به گوش مسولان برسانند. شیوه انتخاب سوالات نیز به این ترتیب بود که همه متقاضیان سوال، برگه خود را به تنگ بلوری بیاندازند و مجری برنامه در پیش چشم خبرنگاران به شکل قرعه کشی، نام خبرنگاران را قرعه بکشد تا هم شائبه هماهنگی افراد و سوالات نباشد و هم اینکه نوبت به عدالت رعایت شود.

زمان بندی مناسب برای پاسخگویی شخص وزیر ارشاد به سوالات و سعه صدر او در برابر برخی انتقادات و انتظاراتی که خارج از محدوده فعالیت وزارت ارشاد است نیز در این مراسم برجسته شده بود.

حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور در جمع پر نشاط رسانه‌نگاران و در کنار شوخی‌های مجری طنزپرداز برنامه، فضایی شاد در برنامه رقم به وجود آورد

اظهارات رسانه ای و گاه آموزشی ظریف نیز از دیگر نکات مهم و برجسته مراسم بود.

اهدای کتاب‌های مرتبط با حوزه روزنامه‌نگاری و مطبوعات به خبرنگاران به ویژه نمایندگان خانه‌های مطبوعات از دیگر نکات مراسم امروز بود؛ مراسمی که به قول مجری مراسم، با حال خوش برگزار شد و خبرنگاران با لبخند رضایت تالار وحدت را ترک کردند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =