معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: طرح معلم به مثابه مربی یکی از ایده هاییست که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور نظری تبیین شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده درباره اجرای طرحی به نام معلم به مثابه مربی در این دانشگاه به خبرآنلاین گفت: پیش از این تصور می شد که یک عده معلم هستند و باید کار معلمی انجام دهند و یک عده مربی و این تفکیک رایج شده بود و احساس می شد آموزش و تعلیم یک کار است و پرورش یک کار جدای از آن.


او ادامه داد: چنانچه شما می بینید معاونت آموزش و پرورش جدای از هم داریم و فعالیت هایشان به طور جداگانه انجام می شود.
معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: در سند تحول با یک نگاه وحدت گرا و ترکیبی به این نتیجه رسیدیم که تربیت یک فرایند تلفیقی است و نمی شود آموزش را از پرورش جدا کرد. آموزش کاریست که برای تربیت انجام می شود و تربیت برای تعالی برنامه ریزی می شود.


این مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت همه ی کارهای تکمیلی و تعالی شخصی اعم از آموزش، زمینه سازی های محیطی، تشویق ها، امر به معروف و نهی از منکر، الگوسازی و غیره است که زمینه سازی برای شکل گیری شخصیت متربی را موجب می شود.


او ادامه داد: به همین دلیل است که می گوییم تربیت و تعلیم از هم جدا نیستند و تعلیم می تواند خودش یک کار تربیتی باشد. یک معلم خوب نمی تواند تربیت نکند و در تربیت، آموزش هایی هست.


حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده گفت: با همین نگاه به ایده معلم به مثابه مربی رسیدیم. درست است که الان در مدارس مربی پرورشی داریم که فعالیت های خاص و اختیاری و انتخابی مثل اردو و مسابقه دارد اما این به این معنا نیست که یک عده در نظام آموزشی می بایست فقط کار اختیاری انجام دهند و معلمان فعالیت های الزامی. معلم باید در کنار فعالیت های الزامی مثل تدریس، آزمون و حضور و غیاب به فعالیت های اختیاری هم بپردازد.


این مقام مسئول در مورد اقدامات دانشگاه فرهنگیان در راستای تحقق این طرح گفت: در دانشگاه فرهنگیان با دانشجومعلم ها متناسب با رشته های خودشان کار می کنیم تا شایستگی هایی را به دست بیاورند که بتوانند نقش آفرینی تربیتی داشته باشند. ما اعتقاد داریم معلمان خوب حتما مربی هستند.


او در پایان گفت: این کار فقط با تربیت معلم انجام نمی شود بلکه باید زمینه های لازم را فراهم کنیم تا همه معلم ها در ابعاد مختلف دغدغه اصلیشان تربیت باشد. اگر معلمی شغل دوم داشته باشد، یا تمام وقت معلمی نکند و دغدغه معیشتی داشته باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که علاوه بر تعلیم، مسئولیت تربیت را هم به عهده بگیرد.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    4 0
    احسن واقعیت همین است از همکارانم سراغ دارم بعلت کار مسافرکشی تا رسید مدرسه چرت وخواب مقصر اصلی اون معلم نیست زیاد زیر فشار میگذاریم می گوید 6عایله یک حقوق یک میلیونی سه تا هم دانشجو ومحصلدارم واقعا دولت محترم ومجلس بایستی یک کار اساسی برای ارتقای معیشتی معلم انجام بدهند با رتبه بندی 200یا400تومانی هیچ مشکل معلم حل نخواهد شد واقعا خوب نیست معلم بیرون از مدرسه سرویس ومسافرکش محصل اش یاشد فردا در داخل کلاس همان شاگرد ومعلم در رودر روی هم آیا خجالتی معلم اجازه خواهد داد تا در تعلیم وتربیت موفق باشد مسلما نه خیر 200یا 400نومن به حقوق معلم اون هم به بهانه رتبه بندی اضافه میکنند عرش اعلا را بهم زدند در حالیکه چند ماه پیش 900هزار یکجا به حقوق کارکنان نیرو و... افزوده شد انگار نه انگار واقعا به معلم
  • معلم A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    7 0
    معلمی که دغدغه معیشتی دارد نمی تواند نقش تربیتی ایفا کند فعلا که معلم نقش مبصر کلاس را ایفا میکند و در پایان سال هم این مبصر باید به همه دانش آموزان نمره بدهد تا قبول شوند از آموزش و تربیت هم خبری نیست
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    3 5
    ایجاد معاونت پرورشی در مدارس از بدترین کارهایی بود که می شد انجام داد و نتیجه ای جز ایجاد تفرقه و بی انگیزگی در بین معلمان نداشته است معاونتی که از معلمان آموزشی حقوق بیشتری می گیرد و هیچ کاری انجام نمی دهد شاید در سال چند دانش آموز را برای شرکت در یک مسابقه ای همراهی کند که در این صورت هم حق ماموریت در پی دارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 10
    پدر ملت رو در اوردین با معلماتون انگار شاخ غول میشکنند
    • بی نام RO ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      0 0
      به نظر شما 38 تا بچه رو در یک اتاق غیر استاندارد و بدون تجهیزات ساکت نگه داشتن ,درس دادن کتاب هایی با حجم زیاد و تمام کردن به موقع آن, ارزشیابی , راضی نگه داشتن معاون و مدیر و والدین بخصوص مادر ها و.... شکستن شاخ غول نیست؟
  • یک معلم DE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    9 0
    آیا این آقا حاضر است که در مقابل وزیر و. رييس جمهور هم همین حرفها را تکرار کند.
  • شهرام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    6 0
    حرفهای شما خیلی قشنگه...
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      0 0
      اما کو گوش شنوا و عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ مهربان دبیر مدرسه
  • معلم IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    خواهشا طرح رتبه بندی رو اجرا نکنید اما حقوق ما رو مانند قوه قضائیه و پرستاران, نیرو و... که حداقل یک ملیون افزایش حقوق داشتن زیاد کنید؟