روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

بازار خودروهای وارداتی این روزها از هیچ قاعده‌ و مکانیزمی پیروی نمی‌کند، به‌طوری‌که با وجود کاهش 55 درصدی واردات ، تقاضا برای خودروهای یاد شده نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.معمولا در چرخه کسب و کار ، هر کالایی با تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان آن کالا روبه‌رو است؛ بنابراین اگر در بازاری به هر دلیل عرضه و تقاضا باهم برابر نباشند؛ یعنی بازار در تعادل نیست.

به‌عبارت دیگر اگر مازاد عرضه یا تقاضا وجود داشته باشد طبق نظریه‌های اقتصاد خرد قیمت کالا چنان تغییر می‌کند تا بازار به تعادل (برابری عرضه و تقاضا) برسد. فرض کنید در بازاری برای یک قیمت، مازاد عرضه وجود دارد در این حالت قیمت کاهش می‌یابد و به دنبال آن تقاضا افزایش و عرضه کاهش می‌یابد و این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا عرضه و تقاضا با هم برابر شوند و تعادل بر قرار گردد.حال بازار وارداتی‌ها در شرایطی قرار گرفته که عرضه و تقاضا به‌طور همزمان سیر نزولی در پیش گرفته، به‌طوری‌که هم شاهد کاهش 55 درصدی واردات در چهار ماه گذشته بودیم و هم بازار این خودروها به‌دلیل کاهش تقاضا در رکود عجیبی به‌سر می‌برد. در این اوضاع و احوال برخی از واردکنندگان خودرو در بی‌سابقه‌ترین حرکت به تخفیف بیش از 15 میلیون تومانی خودروهای خود روی آورده‌اند.

علاوه بر این تخفیف‌ها، برخی واردکنندگان به عرضه اقساطی خودرو نیز روی آورده‌اند. هر چند در گذشته نیز فروش اقساطی از جمله مواردی بود که توسط برخی از واردکنندگان صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان با اخذ هزینه ناچیز و تحویل فوری خودرو سعی دارند با تغییر استراتژی در روش فروش به جلب‌نظر مشتریان بپردازند.

بدین ترتیب تخفیف نجومی خودروهای وارداتی پس از توافق هسته‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از مشتریان منتظر ورود خودرو‌های اروپایی توسط خودروسازان داخلی یا نمایندگی‌های مادر هستند. موضوعی که به عقیده کارشناسان موجب افزایش رقابت در بازار خودرو کشور خواهد شد.

بر این اساس «تفاهم هسته‌ای لوزان» در اوایل سال‌جاری و شکل‌گیری انتظار کاهشی قیمت درمیان مشتریان منجر به کاهش تقاضا و رکود در این بازار شد و اکنون با امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» این انتظار کاهشی قیمت بیش از گذشته قوت گرفته است؛ به‌طوری‌که برخی از کارشناسان نیز بر افت 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی تاکید دارند. برهمین اساس بسیاری عامل تقاضا را یکی از دلایل مهم تخفیف‌های نجومی واردکنندگان در کشور می‌دانند.

با این شرایط، برخی دیگر از واردکنندگان خودرو کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در دوران پساتحریم را رد می‌کنند. این در حالی است که تخفیف ویژه و فروش اقساطی با شرایط مناسب در هفته‌های اخیر مهر تاییدی بر پیش‌بینی کاهش قیمت این خودروها خواهد بود.

به این ترتیب، تغییر استراتژی واردکنندگان خودرو در حالی صورت می‌گیرد که طی چند ماه گذشته به دلیل رکود، بازار قیمت خودروهای وارداتی در سراشیبی کاهش قرار گرفته بود. بسیاری از کارشناسان، توافق هسته‌ای از یکسو و اشباع شدن بازار از سوی دیگر را عامل مهم تخفیف خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند و معتقدند که خودروسازان با ارائه تخفیف‌های ویژه قصد دارند به تحریک تقاضا در بازار بپردازند.

قواعدبازی در خودروهای وارداتی‌ در شرایطی تغییر می‌کند که کارشناسان دلایل مختلفی را برای تخفیف‌های نجومی واردکنندگان خودرو مطرح می‌کنند. با این وجود آنها کاهش قیمت خودروهای وارداتی به منظور افزایش تقاضا در بازار را مهم‌ترین هدف واردکنندگان عنوان می‌کنند، اما این کاهش خودخواسته قیمت توسط واردکنندگان در شرایطی صورت می‌گیرد که واردات خودروهای خارجی به کشور افت 55 درصدی داشته باشد. موضوعی که بنا به گفته کارشناسان به دلیل افت تقاضا و به صرفه نبودن واردات در بازار است.

در این میان برخی از کارشناسان رفتار واردکنندگان خودرو را تابعی از رویدادهای کلان سیاسی و اقتصادی کشور پس از توافق هسته‌ای می‌دانند و این موضوع را عامل مهمی برای اعمال تخفیف‌های نجومی عنوان می‌کنند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    همش دروغه
  • احسان A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    نخریدن مردم تاثیرش بیشتر بوده
  • مسعود A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    کدوم تخفیف؟ بگیدماهم بریم بخریم.
  • فرزاد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    8 0
    آخه قیمت ها خیلی حبابی هست.قیمت خودرویی که تا دو سه سال پیش 40 تا 50 میلیون بود با چه منطقی شد 150 میلیون؟؟؟؟؟؟یا اساسا" چرا خودروهای کارکرده در بازار رو با قیمت نجومی میفروشن؟کجای دنیارو سراغ دارین که شما خودرویی رو بخرید 10 سال هم سوار شید بعد بیاین 23 برابر قیمت خریدتون بفروشید؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    6 0
    وقتی نظارت دقیق نباشه و وارد کنندگان سود های کلان میخورن حالا 10 تا 15 درصد هم به جایی از اونها بر نمیخوره.کاش دولت هم عوارض واردات کاهش می داد که عمده گرانی خودرو همین موضوع است
  • عليرضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    با سلام.اينقدر قيمت خودروهاي وارداتي بصورت نجومي بالا رفته كه در مقايسه اين تخفيفات را نه نجمومي كه اندك بايد دانست .خواهشا بازار گرمي نشود.
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    چرا جو میدید الکی کدوم خودرو تخفیف نجومی خورده
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    کدوم کاهش قیمت کدوم تخفیف خواهشا این قدر مو ضوع را بزرگ جلوه ندهید الکی حرف نزنین خودرو باید 50 درصد کاهش قیمت داشته باشد اگه همت ملت باشد صددر صد این امر تحقق پیدا خواهد یافت اگه ملت یه کم صبر کنه و نخره اون موقع خودرو ساز محترم خودش مجبور میشه که خودروهای خود را ترشی بزاره و قیمتها رو کاهش بده
  • نظري IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    13 0
    جالبه كه مقاومت قيمت خودروهاي خارجي در برابر عظم نخريدن مردم شكسته شده اما خودروسازان داخلي هنوز در حال مقاومت هستند كه آن هم به زودي كون فيكون خواهد شد با نخريدن مردم
    • امین A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      2 0
      ان شاءالله به زودی شاهد سرنگونی مافیای خودرو ساز باشیم
    • مهبد IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      1 0
      اگر خودروسازان داخلی در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند چون از طرف وزیر صنایع جناب آقای نعمت زاده حمایت می شوند . جناب نعمت زاده که در دهه های گذشته نیز دارای سمت بودند به وزیر خودروسازی مشهور بودندند نه وزیر صنایع فکر می کنم ایشان بهتر است در خانه سالمندان خدمت کنند و سکانداری یکی از وزارتخانه های مهم این کشور را رها کنند . البته این قصه سر دراز دارد مانند وزیر صنایع دولت قبل . مدیر عامل سابق ایمیدرو . ..... واقعا چه انتظاری دارید ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    6 2
    تسلیت به برادران گرامی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    دلیلش سود های کلانی بوده که دوستان قبلا نوش جان میکردن.با لغو تحریما دیگه انشاالله قیمت های کاذب از بین میره و قیمت ها واقعی تر میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    نباید خرید
  • سامان IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    11 0
    واردکنندگان خودرو در سال های اخیر سود های کلان و باورنکردنی ای حتی برای خودشان به جیب زده اند، متاسفانه با رانت و ارتباط ارز مرجع برای واردات خودرو می گرفتند و با نرخ ارز آزاد در بازار می فروختند و تقریبا" روی هر خودرو بین 30 تا 50 میلیون سود می کردند لذا هیچ ایرادی ندارد اگر همه شان از کار بیکار شوند، آنقدر در این سال ها خوردند که برای 7 نسل شان کافی است