امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان چهارونیم درصد افزایش رشد خون گیری را در سطح استان شاهد هستیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان مرکزی گفت: شاخص اهدای خون در کشور 27 نفر به ازای هر هزار نفر است که خوشبختانه این رقم در استان مرکزی بالاتر بوده و این شاخص 50 نفر به ازای هر هزار نفر است.
به گزارش خبرآنلاین فاطمه سادات مهدویانی در نشستی که با حضور اصحاب رسانه در اراک برگزارشد، گفت: نهم مرداد روز ملی اهدای خون در کشور است.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه در کشور در هر 10 ثانیه یک نفر نیاز به خون و یا فراورده های آن دارد، بیان کرد: از هر سه نفر مردم دنیا یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فراورده های خونی احتیاج پیدا می کند و عدم وجود جایگزین خون، محدود بودن زمان نگهداری خون و فراورده های حاصل از آن و از طرفی همیشگی بودن نیاز به خون و فراورده های سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود.
اهدای یک واحد خون نجات بخش جان سه بیمار است
وی با تأکید بر اینکه اهدای یک واحد خون نجات بخش جان سه بیمار است، عنوان کرد: با بهره مندی از روش های گوناگون اجزای تشکیل دهنده خون از یکدیگر جدا شده و برای بیمارانی که تنها به همان جزء خاص نیاز دارند استفاده می شود که شامل گلوبولهای قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما بوده و ایمونوگلوبولین، فاکتورهای انعقادی خون و آلبومین ها از دیگر مشتقات خون های اهدایی هستند که به عنوان دارد مصرف می شوند.
مهدویانی با اشاره به اینکه موارد مصرف گلبول قرمز متراکم در بیماری ها تلاسمی ماژور، کم خونی مزمن همراه با نارسایی کلیه و قلب، بدخیمی ها، بیماران تحت اعمال جراحی بزرگ، زنان باردار حین زایمان، و نوزادان به ویژه نوزادان مبتلا به زردی است، اظهار کرد: مورد استفاده پلاکت ها در خونریزی ها، بیماران تحت شیمی درمانی و مبتلایان به عفونت های شدید و مورد استفاده پلاسما و فراورده های آن در خونریزی، کاهش مایعات، عفونت ها و بیماری های با نقص ایمنی است.
فقط دو درصد از مردم در سال خون اهدا می کنند
وی با بیان اینکه فقط دو درصد از مردم در سال خون اهدا می کنند و برای اهدای خون باید حداقل 18 سال و حداکثر 60 سال و در صورت وجود سابقه اهدای قبلی 65 سال داشته باشید، افزود: آقایان هر سه ماه یک بار و بانوان هر 4 ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان مرکزی با تأکید بر اینکه یکبار اهدای خون هرگز کافی نیست و اهدای خون باید به صورت یک فرهنگ و نقش اجتماعی در جامعه رواج یابد و در این راستا باید افراد جامعه را از سنین کودکی با مقوله اهدای خون آشنا کنیم، ادامه داد: بررسی های علمی همه جانبه نشان داده که سالم ترین و قابل اعتماد ترین خون از اهدا کننده های داوطلبی که به طور مستمر خون اهدا می کنند، گرفته می شود و اهدای مستمر موجب دسترسی دائم به خون کافی در طول سال خواهد شدو افزایش شاخص اهدای خون مستمر در جامعه از ایجاد اضطراب، نگرانی و تشویش در بیماران نیازمند به خون و فراورده های آن جلوگیری می کند.
سال گذشته 396 هزارو 651 نفر در استان اهداکننده خون بودند
تعداد مهدویانی با اشاره به اینکه در سال 93 تعداد 48هزارو370 نفر از سراسر استان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 396 هزارو 651 نفر شرایط لازم برای اهدای خون را داشتند که از این تعداد دوهزارو849 نفر را بانوان و 36هزارو802 نفر را آقایان تشکیل می دادند که تعداد 9 هزار و 872 نفر اهدا کننده بار اول، 10هزارو422 نفر اهدا کننده با سابقه و و 20هزارو42 نفر اهدا کننده مستمر بودند.
وی بیان کرد: در سال گذشته 38با استفاده از خون های اهدایی 38هزارو331 واحد گلبول قرمز فشرده، 37هزارو302 واحد پلاسمای تازه منجمد، هزارو108 واحد کرایوپرسی پیتیت، هزارو113 واحد پلاسمای فاقد کرایوپرسی پیتیت، 18هزارو624واحد پلاکت، 139 واحد خون شسته شده وهزارو 302 واحد خون کامل تولید شد.
مهدویانی با بیان اینکه در چهارماه نخست سال جاری 16 هزارو 410 نفر از سراسر استان برای اهدای خون به سازمان انتقال مراجعه کردند که از این تعداد 13هزارو844 نفر از شرایط مناسب برای اهدای خون برخوردار بودند که شامل 955 نفر از بانوان و 12هزارو882 نفر از آقایان است، عنوان کرد: بر اساس میانگین کشوری فقط تعداد 4 درصد از بانوان اهدا کننده خون هستند؛ ولی این موضوع در استان مرکزی شرایط بهتری دارد و در حدود 7 درصد است.
افزایش چهارونیم درصدی رشدخونگیری درسال جاری
وی در مقایسه ای در خصوص آمار اهداکنندگان خون در 4 ماهه نخست سال جاری و سال 93، گفت: خوشبختانه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان چهارونیم درصد افزایش رشد خون گیری را در سطح استان شاهد هستیم.
مهدویانی اضافه کرد: تولیدات امسال سازمان از خون های اهدایی شامل 8هزارو770 واحد پلاسمای تازه منجمد، 5هزار385 واحد پلاکت، 91 واحد خون شسته شده، و 373 واحد کرایوپرسی پیتیت و تعدای پلاسمای فاقد کرایوپرسی تیتیت است.
وی با اشاره به اینکه امسال تعاد چهار هزار 447 واحد گلبول قرمز فشرده شده به استان های دیگر نظیر استان های خوزستان و تهران صادر شده است، بیان کرد: نصف پلاکت استان به بیمارستان آیت الله خوانساری جهت نیاز بیماران سرطانی اهدا می شود و استان کاملاً در این خصوص جوابگوست.
سازمان انتقال خون با کمبود نیرو مواجه است
مهدویانی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان انتقال خون استان با کمبود نیرو مواجه است، اظهار کرد: این کمبود در همه واحد ها به ویژه واحد فنی محسوس است و به طور کلی حدود 40 درصد از چارت سازمانی خالی از نیروست.
وی کیفیت نگری را ازمهم ترین اهداف این سازمان برشمرد و افزود: امسال هدف مهم سازمان این است که متناسب کمیت و افزایش میزان خون گیری حفظ کیفیت فراورده های خونی کمافی سابق ادامه داشته باشد و مصرف کنندگان خون بدانند که فراورده های خونی تولید شده در این سازمان کاملاً براساس استانداردجهانی اروپاست و از زمانی اهدا کننده وارد سازمان می شود تا پس از زمان خونگیری تمام مراحل به صورت مکانیزه انجام می شود و همین نکته به حفظ کیفیت و جلوگیری از خطاهای احتمالی کمک می کند؛ لذا خونگیری و اهدای خون به گونه ای است که هیچ خطری را برای خون دهنده و خون گیرنده به دنبال ندارد.
مهدویانی با تأکید بر اینکه در این راستا صد درصد بیمارستان های استان را به سیستم هموویژی لاینس مجهز کرده ایم ادامه داد: سیستم هموویژی لاینس یک سیستم نظارتی است که از زمانی که خون از اهداکننده گرفته می شود تا زمانی که خون به بدن مریض تزریق می شود را تحت نظر دارد.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان مرکزی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در کشور 27 نفر به ازای هر هزار نفر است، عنوان کرد: خوشبختانه این رقم در استان مرکزی بالاتر بوده و دراراک 50 نفر به ازای هر هزار نفر است و در سال گذشته به لحاظ افزایش شاخص میزان خون گیری بین 6 استان برتر بودیم و به لحاظ اهدای شاخص خون بانوان رتبه سوم کشوری را کسب کردیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =