در ستایش نهم مرداد 1305 ؛ روز اسکندر فیروز!

تقدیم به مردی که همواره در ذهن دوستداران طبیعت ایران جاری است ...

    89 سال از آن روز می‌گذرد؛ روزی که شهر خاطره‌انگیز شیراز، صاحب فرزندی شد که خود نگین فیروزگون خاطرات محیط زیست ایران است.
    از اسکندر فیروز می‌گویم، مردی که بی‌نیاز از القاب و شجره‌ی خانوادگی و طبقه‌ی اجتماعی و مناصب حکومتی است. انسان شریفی که یکان یکان از روزهای زندگیش به عشق زندگی، ایران و طبیعت گذشت.

اسکندر فیروز

    و البته ایرانش به توان دو بود! زیرا او نه فقط عاشق خاک پاک ایران بود که مادر فرزندانش هم ایران بود؛ زنی خردمند، صبور و عاشق که آرزوی هر مردی است تا به واسطه‌ی برخورداری از چنین همسری در کنارش، بتواند ردپای ژرف‌تری از خود در دنیای آدم‌زمینی‌ها باقی گذارد ...
امروز، روز تولد اوست؛ بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست؛ بنیانگذار نخستین و مهم‌ترین کنوانسیون جهانی محیط زیستی در ایران - کنوانسیون 1349 در رامسر - و الهام‌بخش اندیشه‌ی توسعه‌ پایدار در کنفرانس 1972 سران جهان در استکهلم سوئد. نویسنده‌ی 9 کتاب وزین در حوزه محیط زیست ایران و جهان. مردی که دو دانشمند بنام دنیا، یعنی پروفسور فرد هرینگتون و دکتر درک اسکات با افتخار از او خواستند تا مقدمه‌ای بر کتاب‌های‌شان بنویسد.
    فیروز، 48 سال پیش تفنگ شکاری‌اش را برای همیشه با دوربین عکاسی مبادله کرد و پنج سال پس از آن تاریخ، در مقام قائم‌مقام دبیرکل اجلاس استکهلم، بسیار کوشید تا پنج ژوئن، به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری شود.
    اصلاً کسی چه می‌داند! شاید عشق بی حد و حصرش به طبیعت و به ویژه به حافظان طبیعت، محیط‌بانان شجاع و سلحشور وطن، سبب شده تا روز جهانی محیط بان هم بر روز میلادش نشسته و 31 جولای را نه فقط در ایران که در جهان هم گرامی دارند. آیا نباید خاطره‌ی این روز را همه‌ی 78 میلیون ایرانی بتوانند در تقویم‌های فارسی رهگیری کنند؟ آیا این آرزو و درخواست بزرگی است؟
    با این وجود، بزرگی اسکندر فیروز برای اینها نیست! اسکندر بزرگ است، چون در بزنگاهی که می‌توانست جامه‌ی عافیت برتن کرده و مثل خیلی‌ها که به این مملکت پشت کرده و رفتند، برود ... اما او نرفت، باقی ماند و هزینه‌اش را هم با شجاعت پرداخت کرد تا نامش در کنار بزرگان وطن تا همیشه تاریخ جاودان بماند و همچنان جوانان فراوانی با عشق به او و دانش ارزشمندش، بکوشند تا امانت فیروز را - طبیعت ایران را - به آیندگان برسانند و تا آنجا که نفس و درایت دارند، از زخم‌هایش بکاهند و بر توان تاب‌آوری‌ این آب و خاک مقدس بیافزایند.

    می‌ماند یک درود ...
    درودی هزار ساله از یک ایرانی آزاده به فرزند برومندش؛ وقار جامعه‌ی امروز ایران
    درودی از فردوسی به فیروز ...

ز یزدان و از ما بر آن کس درود
که تارش خرد باشد و داد پود

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد فاطمی IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    7 0
    درود بسیار بر هر دوی شما بزرگواران.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    10 0
    واقعا برخلاف بسیاری از شاهزادگان لوس وننر قاجار در بین فرزندان ونوادگان فرمان فرما انسان های شریف وخدمتگذارکاردان وباسواد بسیار بوده از شازده معماری ایران بگیر تا مادر مددکاری ایران ویکی از بنیانگذارن انستتیو رازی در مورداسکندر فیروز واقعارخون امیر کبیر آن بزرگ مرد تاریخ این سرزمین در رگش جاری است
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    8 0
    خیلی زودتر از این که کسانی منوجه مفهوم محیط زیست باشند ایشان به اهمیت این موضوع پی بردند
  • رضا A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    9 0
    زمانی که که کسی به ارزش علم اگاه نبود امیر کبیر دارالفنون را تاسیس کرد چون جلوتر از مردمان زمان خود حرکت می کرد ووقتی که کسی در مورد محیط زیست نه درایران بلکه در سطح جهان چیزی نمی دانست نتیجه امیر کبیر اسکندر فیروز با فراست وتیز هوشی به ارزش ان واقف شد زاد روزش مبارک واز شما جناب درویش که این روز مهم را یاداوری کردید
  • عباس محمدی A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    7 0
    برای اسکندر و برای تو، از فردوسی: درودت ز من، آفرین از سپهر
  • مم IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 4
    آقا رضا اسکندر فیروز چه رابطه فامیلی با امیر کبیر داشت؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      4 0
      اگر نمی دانید پدر ایشان نتیجه امیر کبیر بوده مادر پدرشان دختر مظفرالدین شاه ونوه امیر کبیر بوده ربطش هم این است که هردو این بزرگواران جلوتر از زمان حرکت می کردندبه مسایلی توجه می کردند که بقیه انسانها پنجاه سال بعد می فهمیدند
  • حسین صفری سیدآبادی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    5 0
    درود بیکران به همه ی انسانهای شریفی که دلشان برای این آب و خاک و مردم شریف ایران می سوزد و به مملکت تعصب دارند که استاد اسکندر فیروز یکی از این انسانهای شریف می باشد. همواره برای ایشان و خانواده گرامی اش آرزوی سلامتی و تندرستی می نمایم. زنده باد ایران و ایرانی در هر گوشه از دنیا.
  • حسین صفری سیدآبادی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    6 0
    درود مجدد، پارسال در نمایشگاه بین المللی کتاب غرفه ی بسیار کوچکییک متر در دو متر جلوی ستون در شبستان داشته و بیشترین فروشم کتاب خاطرات اسکندر فیروز بود که خیلی خوشحال بودم که من کوچک چنین کار سترگی را انجام داده وتنها غرفه ی عرضه کننده کتاب بودم ، یاعلی مدد.
  • محمد سلامتی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    جناب درویش سلام کجا میشود شما را از نزدیک دید
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    بسيار مرد بزرگ و دوست داشتني