یک عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: وقتی مردم فکر کنند انتخابات مهندسی می شود، سطح مشارکت پایین می آید.

جواد آرین منش در گفت و گو با خبرآنلاین از ضرورت تلاش دست اندرکاران امر برگزاری انتخابات برای شفاف شدن روند برگزاری سخن گفت و تاکید کرد که شیشه ای شدن صندوق رای یا هر کاری که به شفاف شدن صندوق‌های رای و بالا رفتن سطح اعتماد مردم کمک کند، مصداق تحقق سخن رهبر معظم انقلاب است که رأی مردم را حق الناس خوانده‌اند.

به هر شکلی که بتوانیم باید انتخابات را شفاف کنیم

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: ما باید به هر شکلی که می‌توانیم به سمت شفاف سازی انتخابات، اعم از شفاف سازی صندوق‌های رأی یا شفاف سازی برگزاری پیش برویم.

وی با یادآوری این نکته که رهبر معظم انقلاب از آرای مردم در انتخابات‌ها تحت عنوان حق الناس از آن یاد کرده‌اند، تصریح کرد: رهبری آرای مردم را جزو حقوق ملت دانستند یعنی مجریان، ناظران و برگزارکنندگان انتخابات برای رعایت حقوق ملت از هیچ چیز نباید فروگذار باشند.

از تجربه سایر کشورها استفاده کنیم

آرین منش همچنین بر بهره گیری از آنچه سایر کشورها برای سلامت انتخابات به کار می‌گیرند، تاکید کرد و در پاسخ به اظهارات دبیر شورای نگهبان که گفته بود شیشه‌ای بودن صندوق‌ها با اصل مخفی بودن آرا در تضاد است، اظهار کرد: تجربه دموکراسی و مشارکت مردم در انتخابات و حفظ و صیانت از آرای مردم، موضوعی است که در بسیاری از کشورها سابقه طولانی دارد. برخی کشورهای دیگر دنیا از صندوق‌های شفاف استفاده می‌کنند و قطعا برای آنها هم موضوع محرمانه بودن آرا حائز اهمیت است، لذا می‌توان از تجربیات آنها بهره برد.

انتخابات سالم، سطح مشارکت مردم را بالا می برد

او با بیان اینکه اعتماد مردم یک سرمایه ملی است که نباید تحت هیچ عنوان خدشه دار شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، مشارکت مردم در انتخابات نیز بالا می رود. اگر مردم احساس کنند از آرای آنها به خوبی صیانت می شود و برگزارکنندگان حافظ منافع آنها هستند و احساس کنند هرگز تقلبی در انتخابات صورت نمی گیرد، طبیعتا میزان مشارکت مردم بالا می رود.

وی ادامه داد: اما اگر خدای نخواسته به هر دلیل این ذهنیت ایجاد شود که انتخابات سالم برگزار نمی شود و مهندسی می شود، ميزان مشارکت کاهش مي يابد. طبیعی است که عده ای بگویند وقتی رای ما سرنوشت ساز و تعیین کننده نیست، چرا باید مشارکت کنیم.

انتخابات بدون دخالت دست، سالم تر است

نایب رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس درباره برگزاري انتخابات الکترونیک نیز اظهار کرد: هر قدر دخالت دست در برگزاری انتخابات کمتر شده و واسطه‌ها کاهش پیدا کنند، کار سریع‌تر و سالم‌تر انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه در سایر امور نیز، خدماتی که مستقیم و بدون واسطه ارائه می‌شود، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، گفت: طبیعی است که در انتخابات هر مکانیزمی که به بالا رفتن اعتماد مردم کمک کند، مفید و موثر خواهد بود.

اصولگرایان تجربه تلخی دارند

عضو حزب موتلفه اسلامی درباره تلاش اصولگرایان برای رسیدن به وحدت در لیست بندی انتخابات مجلس دهم نیز سخن گفت. او اظهار کرد: جلسات اصولگرایان هم در تهران و هم در شهرستان‌ها در حال برگزاری است. همه تلاش اصولگراها این است که در راه همگرایی و وحدت حرکت کنند.

آرین منش با تاکید بر اینکه تفرقه عامل شکست است، تصریح کرد: سلایق گوناگون اصولگرا به این جمع بندی رسیده‌اند که ناگزیر هستند برای حضور در انتخابات آینده از همه ظرفیت‌های خود یک جا استفاده کنند.

وی ادامه داد: اصولگرایان تجربه تلخ انتخابات ریاست جمهوری را دارند که با پنج کاندیدا وارد میدان شدند و آرایشان توزیع شد و آقای روحانی که کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان نبود، رای آورد. اگرچه اصولگرایان آقای روحانی را از جنس خودشان می دانند ولی ایشان کاندیدای مطرح ازسوی احزاب و تشکل‌ها اصولگرا نبود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شکست در انتخابات، درس عبرتی برای اصولگرایان شده که تمام توان خود را جمع کنند تا در انتخابات آینده در مجلس دهم سهم قابل ملاحظه ای داشته باشند.

اصولگرایان هنوز به فرمول واحدی نرسیده اند

این فعال سیاسی اصولگرا درباره سازوکار این جریان برای رسیدن به وحدت نیز اظهار کرد: اصولگرایان هنوز به فرمول واحدی نرسیده اند که چگونه وارد انتخابات شوند. البته فرمول‌ها خیلی مهم نیستند و فرقی نمی کند که ما از الگوی 6+5 تبعیت کنیم یا 8+7. مهم این است که همه روی وحدت توافق دارند و طبیعتا راهکار رسیدن به وحدت در هر دوره ای متفاوت است.

آرین منش توضیح داد: در هر دوره ای جریان‌هایی با نام‌های گوناگون وارد عرصه انتخابات می شوند که قدری با انتخابات‌های قبلی متفاوت هستند. مثلا در انتخابات پیش رو، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز، رهپویان انقلاب اسلامی، طرفداران کاندیداهای ریاست جمهوری، جریان پایداری و... فعال هستند و طبیعی است که متناسب با وزن جریان‌های مختلف باید نمایندگان انتخاب شوند و روی فهرست مشترک بحث و گفت و گو کنند.

تلاش می کنیم طرفداران احمدی نژاد از اصولگراها جدا نشوند

آرین منش درباره احتمال اینکه جبهه پایداری به وحدت پایبند نباشد و همچون انتخابات گذشته لیست مستقلی ارائه دهد، با تاکید بر اینکه در این زمینه با پایداری‌ها گفت و گو شده است، توضیح داد: تلاش ما بر این است که پایداری‌ها و طرفداران آقاي احمدی نژاد مستقل نباشند. امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد و همه برای اجماع دور هم جمع شوند. اما اگر بعد در عمل هر کسی کار خودش را بکند نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه تا الان صحبتش هست، وحدت و فهرست مشترک است اما تا دقیقه 90 نمی توان قضاوت کرد. چرا که زمانی اختلافات بروز می کند که وارد بررسي مصادیق و اسامی افراد می شويم. اکنون نمی شود پیش بینی کرد چه اتفاقی می افتد. ولی رویکردها به دلیلی ضرورت‌ها به سمت همگرایی است.

او خاطرنشان کرد: هنوز درباره مصادیق و تعیین لیدرها در جریان اصولگرایی بحث نشده است.

27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    22 0
    صندوق ها باید شیشه ای باشد. نمایندگان کاندیداها باید صندوق خالی را قبل از اخذ رای ببینند و بر پرشدن آن نظارت داشته باشند و حتی برای میزان پرشدنش هم صورتجلسه بنویسند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    21 1
    اگر قرار به مهندسي انتخابات باشد اونم اصولگرايان مي كنند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 0
    صندوق ها هم باید شیشه ای باشند، هم باید مجهز به شمارشگر آرا باشد.