درخواست ابتکار از مردم: هر ایرانی هر جا هست حرکتی برای حفظ جنگل ها انجام دهد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به حرکت اجتماعی «جنگل رمز حیات» در روز 8 مرداد برای حفاظت از جنگل های کشور از مردم خواست به پویش اجتماعی حفاظت از جنگل ها بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین و برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ جنگلها برگزار شود و رسانه ها و به ویژه شبکه خبر و شبکه های ملی و استانی صدا و سیما بطور شایسته ای به آن بپردازند .

در پیام معصومه ابتکار به پویش اجتماعی برای حفظ جنگها چنین آمده است : بررسی عکس های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه 2867 هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است. مثلا آمارها نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها حدود 95 درصد ریشه در خطای انسانی دارد. نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است. گاه البته فاجعه عمیق تر است. مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه «دَروَن کُفره» سیروان که به قتل می رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می کشد و این آتش به جنگل سرایت می کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی شک نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم. به این منظور و با هدف جریان سازی ممکن با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی، روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه طی برنامه های ویژه ای صورت پذیرد.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی تردید بدون یاری رسانه های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود.

بنابراین تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید ... وعده ما 8 مرداد...

هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می تواند برای حفظ جنگل ها انجام دهد.

۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    حرف حرف حرف هم اش حرف
  • نوری IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    هر روز نابودی پارک جنگلی شهرم نور رو که میدیدم دلم میسوخت میخواستم کسی جلوی تصاحب کنندگان بخش غربی پارک رو بگیره کلی تو اینترنت تو این سایت و اون سایت خبر گذاشتم ، فیلمشو فرستادم حتی تو بخش مشکلات خبر آنلاین هم نوشتم متعجب از اینکه چرا همه کر شدن یا صدای من به کسی نمیرسید خلاصه خدا کمک کرد و این هفته رئیس دانشگاه تربیت مدرس نور دست بکار شد و با وجود شکستگی سر و کتکهایی که خورد بالاخره زمینها رو پس گرفت. این زمینها مال هیچ شخص خاصی نبود ارث پدرهاشون نبود که به خودشون اجازه دادند درختهاشو قطع کنن. اموال عمومین که باید حفظ بشن.
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    خانم ابتکار محیط زیست مازندران را دریابطرحهای 200 میلیونی آن به چه کسی رسیده؟ارتباط مجری طرح با .... ،تخصص تحصیلی مجری و... را بررسی کنید اینقدر شعار ندهید بیاین رو همین طرح نظارت کنید ببینید پولش بین کدوم افراد توزیع شده
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خبر ان لاین عزیز چرا مثلا برای فرهنگیان در رشته زمین شناسی زیست محیطی که بدرد مشکلات شهری و زیست محیطی میخورد اموزش و پرورش با دبیران لیسانسه متقاضی پذیرش این رشته برا ادامه تحصیل همکاری نمیکند؟؟؟؟ دبیر و متقاضی انتخاب رشته زمین شناسی زیست محیطی از مشهد
  • امین IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    واقعا بدترین انتصاب دولت روحتنی ابتکار هستش. آمار مورداشاره رو نگاه کنید سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶. هیچ کاری تو سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها انجام نمیشه. این همه فارغ التحصیل جنگلداری و منابع طبیعی داریم کسی رو استخدام نمیکنن. محیط زیست شده فانتزی و نقاشی بچه ها
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    خبر آنلاين محترم ازتون خواهش مي كنم كه اين موضوع رو به هر طريقي مي تونين رسانه اي كنيد و پيگيري كنيد اگر شما رسانه ها دست به دست هم بدين مي توني جلوي فاجعه زيست محيطي رو بگيرين . الان هر مكان تفريحي در هر نقطه از ايران كه پا ميذاري پر شده از ويلا از كلاردشت گرفته تا تمام اراضي شمال كشور تا منتطقه پل زمان خان تا طالقان تا برقون و هرجا و هرجا كه فكرشو بكنيد تمام اراضي طبيعي رودخانه ها مراتع جنگلها دارن نابود ميشن . درسته كه حفظ نظافت و نگهداري از طبيعت وظيفه تك تك ماست ولي صدمات ناشي از اين ساخت و سازهاي بي رويه و فاضلابهاي آنها و هزار و يك مسائل مرتبط با آن لطمات جبران ناپذيري وارد مي كنند . شما به عنوان يك رسانه به كمك ساير رسانه هاي ديگر رسالت بزرگي در اطلاع رساني و پيگيري اين موضوع داريد.
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    می دانم چاپ نمی کنید ما دوست داریم کاری کنیم ولی وقتی درختها را قطع می کنند هرچقدر زنگ می زنیم کاری نمی کن چکار کنیم
  • نوری IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 0
    البته بگذریم که مالک بخشی از پارک جنگلی نور دانشگاه تربیت مدرسه که بخش غربی پارک از سالهای قبل به دانشگاه اختصاص داده شده که خودش ظلم محض به محیط زیسته. دانشگاه هم کلی ساختمون بنا کرده و به مرور هم توسعه ش میده.
  • محسن نوروزی A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    باید برای حفظ جنگل ودریا....از دبستان وصدا وسیما شروع کرد تایک فرهنگ شود
  • کیوان IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    خانم ابتکار اگه من که علاقه به محیط ریست و کاشت درخت با توجه به شرایط محیط روستای خود که سازگاری با درخت بلوط وکنار دارد اقدام کنم شما میتوانید جواب اداره منابع طبیعی را بدهید؟؟؟مطمین باشید که از کار من جلوگیری میکنند.
  • ه م A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    راست گفتید چون شما با فراغ بال بیشتری به سیاسی کاری های خود می پردازید اما...........