پس از آنکه معاون استاندار تهران اعلام کرد اگر تمامی نانوایان یک محله آزادپز باشند، این کار غیرقانونی است، سازمان تعزیرات حکومتی در این باره واکنش نشان داد و یکی از مسئولان این سازمان با انتقاد از آزادپزی نانواها، این کار را باعث سواستفاده و باز شدن راه عملکرد غیرقانونی دانست.

امید سلیمی بنی: اعتراض مردم و به خصوص کاربران خبرگزاری خبرآنلاین درباره آزادپز شدن تعداد زیادی از نانواها، بارها در مجامع خبری مطرح شده. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز بارها تذکر داده در صورتی که تعداد نانواهای آزادپز از 20 درصد در هر شهر و محله ای بیشتر باشد، مردم اطلاع دهند تا جلوی این کار غیرقانونی گرفته شود، ولی مشاهدات مردم و اعتراضات آنها، نکته دیگری می گوید.

اکنون برخی شهروندان می گویند: همه نانوایی محله ما آزادپز شده اند، ولی معاون استاندار می گوید: مجوز نداده ایم، شکایت کنید.


ظاهرا اینطور که از قرائن برمی آید اتحادیه های نانوایی، بیش از میزان 20 درصد به نانوایان، اجازه آزادپزی داده است. البته این کار مورد اعتراض سایر نهادهای دولتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی نیز قرار گرفته. به گونه ای که امید شهرآبادی رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران دراین باره با خبرآنلاین، صراحتا مخالفت خود را با این طرز اجرای قانون آزادسازی 20 درصد از نانواها، بیان کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

برخی از مردم می گویند تمام نانوایی های محله شان آزادپز شده اند. شما با این مشکل چه برخورد قانونی کرده اید؟
ب
رای پاسخ دادن به این مشکل باید برگردیم به پایه و اساسی که باعث این وضعیت شده. آقایان آمدند مصوب کردند درصدی از نانوایی ها باید آزادپز باشند. این که در یک محل چند تا دولتی و آزادپز باشند، مشخص نیست. این را تعزیرات هم تعیین نمی کند و مصوب ما نیست.


پس مردم به چه کسی عارض شوند؟ شما در این باره چه می کنید؟
آن چه را مراجع نظارتی تشخیص دهند غیرقانونی است و کارشناسان سازمان تجارت، صنعت و معدن و اتحادیه هایی که ناظر هستند کارشناسی کنند و برای تعزیرات حکومتی بفرستند. یعنی برای تخلفی که کسی انجام داده ما رای صادر می کنیم ولی کارشناسی و نظارت با ما نیست. این که در یک محل از 10 نانوایی، 9 تا آزادپز است و یکی دولتی، ما نقشی در آن نداشته ایم.


ولی اگر نانوایی دولتی که آرد دولتی و یارانه ای می گیرد و به نرخ آزاد می فروشد، عملا مرتکب گرانفروشی شده اند و این از جرایمی است که شما قانونا باید با آن مبارزه کنید؟ چطور می گویید مسئولیتی ندارید؟
اگر یک نانوایی دولتی غیر مجاز خود را آزادپز مطرح می کند و مجوز ندارد، با مراجع نظارتی است که برخورد کنند و پرونده را تشکیل می دهند و برای گران فروشی به تعزیرات حکومتی ارجاع دهند.


مردم می گویند تعداد آزادپزها خیلی زیادتر از 20 درصد مصوب است. شما به کار اتحادیه ها نظارت کرده اید که این مجوزها را چطور داده اند؟
مشکل اگر اتحادیه است و از مصوبات دولت عدول کرده، باید به بازرسی کل کشور معرفی شوند. ما تاکنون گزارشی در تعزیرات حکومتی نداشتیم که اتحادیه فلان از میزان مجوز آزادپزی عبور کرده.


مردم در صورتی که به این موارد اعتراض داشته باشند چه باید کنند؟
می توانند به شماره پیامک 124 سازمان بازرسی حقوق مصرف کنندگان یا شماره 300051 تعزیرات حکومتی پیامک کنند یا از طریق پرتال اداره تعزیرات اعتراض خود را مطرح کنند.


شما در مشاهدات میدانی به این مشکل برخورد نکرده اید؟
اتفاقا ما در طرح سراسری خود دو روز را به این امر اختصاص دادیم و گشت های مشترک در نانوایی ها برای آزاد و دولتی داشتیم، واقعیت این است که نرخ گزاری اینها مصوبه ندارند و مرجع قیمت گذاری نیامده برای آنها نرخ بگذارد. آزاد پز به این معنی نیست که چون مجوز داری هر کاری بخواهی بکنی. مسئله آزادپزی، ساز و کار مشخصی برایش مشخص نیست. قانونا برای آزادپز نیز باید قیمت قرار بدهند، مرجع نظارتی این کار را کند و به تعزیرات حکومتی هم اعلام کنند تا در صورت گرانفروشی از نرخ آزاد، با آن برخورد شود. این یک معضلی است و کاری هم در این باره نکرده اند. نانوایی آمده یک مجوز گرفته و نان را به هر قیمتی که خواست می فروشد.


دلیل این بی قانونی چیست؟
ـآمدند کار اشتباهی کردند و یک سری مجوز به نانوایی ها برای آزادپزی دادند. نانوایی های دولتی نرخ مصوب دارند و به برخی نیز مجوز آزادپزی داده شد. شما مجوز آزادپزی دادید باید تکلیف نرخ این واحدهای صنفی را هم تعیین کنید. چون آزادپز است نباید هر قیمتی خواست روی کالای خود بگذارد.
آنهایی که تکلیف قانونی برای تعیین نرخ دارند بر اساس کیفیت، وزن یا هر چیزی که صلاح می دانند، باید قیمت گذاری کنند و بعد به ما اعلام کنند. برای آزادپزها نیز باید قیمتها را در نظر می گرفتند و بعد به ما می دادند. بدون ساز و کار قانون و تعیین تکلیف این مسئله اصلا الان نمی توانیم وارد شویم. در بحث بهداشتی نانوایی ها وارد می شویم. اگر مشکل عدم رعایت بهداشت داشته باشند و کارشناسی شود ما برخورد می کنیم ولی در بحث قیمت و وزن هیچ ساز و کاری در نظر گرفته نشده تا ما وارد شویم. ما فعلا متوقفیم. نظر شخصی نیز نمی توانم بدهیم. قانون در این باره وجود ندارد و آقایان با این عملکرد کار را برعکس کرده اند. اولا باید فکر کنند چه کنیم، بعد بگوییم این مجوز آزادپزی است. فعلا فقط مجوز داده اند و این نیز اشتباه اتحادیه است. چطوری این کار را کرده اند، خودم نیز متعجبم. چطور نانوایی ها را مجوز دادند آزادپز کنند.


بر اتحادیه هایی که تکلیف نرخ را تعیین نکرده و مشخص هم نیست تعداد مجوزهایی که داده بر چه اساسی است، چه کسی نظارت می کند؟
اتحادیه ها زیر نظر اصناف و زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند و باید بنشینند این ناظران بر کار آنها نظارت کنند باید مرجع نرخ گذاری و ضوابط مجوز واگذاری آزادپزی را روشن کنند. قاعدتا باید اینطور باشد. ساز و کار تعیین نشده و راه تخلف باز شده، الان نباید این کلام من باشد، من مرجع رسیدگی کننده هستم نه ناظر و نظارت کننده. .ولی من و شما به عنوان یک شهروند معمولی می توانیم تشخیص دهیم این موضوع با این شیوه راه تخلف را برای آدمهای سودجو باز می کند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =