یک استادفلسفه: جهان، هنوز فلسفه ما را نمی شناسد/ باگشایش های بین المللی، فرصت ارتباط فکری باجهان است

دکتر همایون همتی گفت: متاسفانه نتوانسته ایم شناخت جدی از فلسفه اسلامی به عنوان یک جریان عقلانی به فضای جهانی ارائه بدهیم اما با توجه به گشایش های بین المللی به روی ایران، امروز زمان خوبی برای ارتباط فکری با جهان است.

همایون همتی استاد فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین تصریح کرد: " فلسفه اسلامی مورد کم توجهی اسلام شناسان قرار دارد و این بخشی به دلیل کم کاری اصحاب فکر و بخشی به دلیل بسته بودن فضای های ارتباطی در عرصه بین المللی بوده است."

وی با انتقاد از وضعیت تفکر و توسعه و تولید فکر در ایران افزود: " آنچه که در برخی کشورها مثل آلمان از فلسفه اسلامی یاد می شود متأسفانه هنوز هم فلسفه مشایی است که شناخته شده است و فضای فلسفه آلمانی شناخت جدی از فسلفه اسلامی به عنوان جریان عقلانی ندارد."

دکتر همتی همچنین به سیطره فضای پست مدرن و مکتب فرانکفورت و نسبی گرایی و عصری شدن اندیشه و معرفت و حقیقت اشاره کرد و گفت: " حالتی از سرخوردگی نسبت به تفکر جدی پیدا شده است. اینجا شما بیش از هر چیزی کتاب ها و آثار نیچه و فروید را می بینید همه جا عکس و پوستر اینها وجود دارد. در آلمان برخی از آثار فیلسوفان به سختی یافت می شود اما آثاری از فوکو را شما در ایران به راحتی با ترجمه های متعدد و حتی هابرماس را می یابید."

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =