درنا حسینزاده: بیش از یک هفته از نیمه کاره مانده اکران «رستاخیز» میگذرد. این فیلم که چهارشنبه 24 تیرماه روی پرده نمایش رفته بود، بعد از تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ادمه اعتراض در یکی دو سالن سینما، از پرده پایین کشیده شد.
در یک هفته گذشته، غیر از نامهای که سازندگان فیلم خطاب به رئیس جمهور نوشتند، تعدادی از سینماگران و مدیران نیز به میدان آمدند و در مورد سرنوشت این فیلم اظهارنظر کردند. نکته مشترک در مورد اغلب این اظهارت آن است که با چنین سرنوشتی برای یک فیلم با رویکرد مذهبی، دیگر کارگردانان چندان رغبتی برای ساخت فیلمهایی درباره تاریخ اسلام نخواهند داشت.
نکته دیگر انتقادهایی بود که برخی مدافعان فیلم از سازمان سینمایی مطرح کردند. به تعبیر این طیف که اتفاقا چهرههایی با گرایشهای مختلف را شامل میشود، سازمان سینمایی با تدبیر و شجاعانه در مورد این فیلم عمل نکرده است.
در ادامه نگاهی به برخی اظهارات صورت گرفته در مورد «رستاخیز» صورت میگیرد.
نام |
زمینه فعالیت |
اظهارات |
داود میرباقری |
کارگردان |
حواشی پیش آمده برای فیلم «رستاخیز» انگیزه فیلمسازان را کم میکند. باید با شرایطی سراغ کارهای اینچنینی رفت که مطمئن باشیم میتوان کار را عرضه کرد، چون مهمترین بخش کار ما همین پخش است، کار تا به مردم نرسد نمیتوانیم بهره لازم را از آن بگیریم بنابراین این گونه مشکلات را باید از اول حل کرد. حداقل تاثیر ایجاد شده از عدم اکران فیلم «رستاخیز» این است که اگر کسی ایده مذهبی داشته باشد، دست و دلش بلرزد و انگیزهاش کمتر شود. |
مهدی فخیمزاده |
بازیگر و کارگردان |
نظر مراجع هم در مورد نشان دادن چهره معصومین یکپارچه نیست. آقای درویش هم گرفتار تضاد شده، حتما با مراجع درباره نشان دادن چهره معصومین صحبت کرده است، از نظر مراجعی که ایشان با آنها صحبت کرده نشان دادن چهره معصومین ایرادی نداشته ولی از نظر کسانی که الان صدایشان را بلند کردهاند، این مساله ایراد دارد. حواشی اینچنینی از جمله اتفاقی که برای فیلم «رستاخیز» افتاده است، انگیزهها را برای ساخت آثار مذهبی کم کرده و در بین هنرمندان رعب و وحشت ایجاد میکند. |
مجتبی راعی |
کارگردان |
متاسفانه در کشور ما فاصله بین گروهها زیاد شده است و اعتراض و توقیف یک فیلم این فاصلهها را بیشتر میکند. درحالیکه عقل و منطق میگوید گروههای مختلف یک کشور باید سعی کنند به هم نزدیک شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که موجبات این نزدیکی را ایجاد کند تا فرهنگ و هنر حامل وحدت باشد. این نهاد باید بتواند موجبات تفاهم و گفتگو را فراهم کند. وقتی فیلمی مثل «رستاخیز» توقیف میشود چه کسی سود آن را میبرد؟ تنها موجب میشود که افرادی همچون احمدرضا درویش با خود فکر کنند چرا سمت سوژههایی از این دست بروند و شاید بعد از این مسائل به سوژههایی غیردینی و سطحی فکر کنند. |
کمال تبریزی |
کارگردان |
با توقیف رستاخیز و عدم امکان نمایش عمومی آن علیرغم داشتن پروانه نمایش قانونی، یک بار دیگر سرگردانی و ضعف مدیریت در عرصه تصمیمگیری مدیران سینمایی آشکار شد! متاسفانه چنین رفتارهایی که به طور عمده از سوی اشخاص و نهادهای خارج از حوزه سینما و وزارت ارشاد به فیلمسازان تحمیل میشود؛ عوارض نامطلوبی را در آینده به دنبال خواهد داشت! که از جمله این عوارض باید به ضایعه مربوط به دلسردی فیلمسازان و خروج تدریجی آنان از حوزه سینمای دینی اشاره کرد. رفتار حذفی و عدم وجود تعامل لازم با فیلمسازان، روز به روز دایره موضوعات سینمایی را از مضامین دینی و مذهبی، تهی، و سینماگران را دلزده و ناامید،ناخواسته به سوی نوع دیگری از فیلمسازی میکشاند که نمایش آن ها بر پرده سینماها در حال تکثیر است! سرگرمی خلسه آوری که اندیشه در آن کمترین حضور را دارد! |
سیدمحمد بهشتی |
مدیر فرهنگی |
احمدرضا درويش، فيلمساز متعهدي است كه فيلمش را با نظر فقها و علما ساخته است و بدون تاييد آنها، اين فيلم تاريخي- مذهبي را تمام نكرده. همين تاييد برخي علما و مراجع ديگر هم، تشكيك در چگونگي اين اتفاق را بالا ميبرد و همين است كه مخاطب ميپرسد: «چطور برخي از علما فيلم را قبول دارند و برخي ديگر نه. و دليل اين دو دستگي در نظرات چيست؟». اين سوالها و حاشيهها مهمترين مسالهاي كه ايجاد ميكند اين است كه از اين پس و براي ساخت فيلمهاي تاريخي و مذهبي، تكليف فيلمساز و سينما مشخص نيست. |
حسین نوشآبادی |
سخنگوی وزارت ارشاد |
وقتی در جامعه درخصوص فیلمی شبهه ایجاد شده و باعث ایجاد تنش و اختلاف شود، وظیفه ما جلوگیری از تدوام و شدت یافتن شبهه و تنشها است. آمادگی داریم که فیلم رستاخیز را برای رفع شبههها و ایرادت بهصورت اختصاصی برای مراجع و علما اکران کنیم. |
عزتالله ضرغامی |
رئیس سابق سازمان صداوسیما |
رستاخیز فیلمى عظیم، پرهزینه، با جلوه های ویژه ی فراوان ساخته شده که نشان دهنده بضاعت بالای سینمای جمهوری اسلامی است. سابقه کارگردان محترم نشان می دهد که این توانمندی در او بیشتر از قدرت نگارش متن و دراماتيزه كردن آن است. فی نفسه هم اشکالی ندارد. در سطح جهانی هم با تولید مشترک و بهره گیری از توانمندی های مختلف، کارهای بزرگ و ماندگار ساخته می شود. اما این اشکال وقتی به مسائل اعتقادی و به ویژه با اموری که قرن ها با مردم ارتباط برقرار کرده و همواره انگیزه بخش آنان بوده است، برخورد می کند، مسأله پیچیده تر می شود و حساسیت آن نقطه ضعف را صدچندان می کند. خیلی علاقمندم با رفع اشکالات فیلم، اکران آن آغاز شود. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ به نظر می رسد هر سه وظیفه ی مهم هدایتی، نظارتی و حمایتی از سوی وزارت ارشاد مورد غفلت قرار گرفته است. |
سیدمحسن هاشمی |
مدیر فرهنگی |
یکی از نکات قابل توجه در جریان توقیف «رستاخیز» اطلاعیه سازمان سینمایی بود که در این اطلاعیه با بدعتی روبرو شدیم. بدعت به این ترتیب بود: «از نمایش فیلم جلوگیری میشود تا تامین نظر مراجع». طبیعتا کشور را به عنوان نهاد ملت دولت با قانون اداره میکنند و نظر مراجع را در قانون میگنجاندند. امکان اینکه سی تا چهل مرجع مسلم تقلید را برای یک مساله مستحدث همآوا و همنظر کنیم تقریبا محال است. اجتهاد یعنی استنباط روشمند احکام شرعی از منابع معتبر دینی. هر مرجعی به هر نظری که برسد طبق نظر امام جعفر صادق (ع) درست و رستگار است و نظر این مراجع برای مقلدان واجب الاطلاعه است. بنابراین برای یک جامعه نه به لحاظ عقلی نه از نظر نظام مدرن دولتی نه امکانپذیر است و نه درست است که تصیمگیری به جلب نظر تمامی مراجع منوط شود. بزرگترین خبط مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید در زمینه توقف اکران «رستاخیز» گره زدن اعمال قانون به اجماع نظر علما است. اصل پذیرفته شده در تشیع همین اختلاف نظر علماست. فتوای علما باید متکثر باشد و نظر هر مرجع تقلیدی برای مقلدان خودش لازمالاجراست نه برای مقلدان دیگر مراجع. نکته بعدی این است که حالا بعد از این هر اتفاقی که رخ دهد، باز هم پای همین بحثها باز میشود و فضا برای اعمال فشار خشک مذهبیها بیشتر و بیشتر فراهم میشود و این امر برای جامعه دینی نوگرا سم است. |
5858
نظر شما