مجتبی نیک‌‌‌کردار با اشاره به اینکه امسال 168 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن کرمانشاه تخصیص یافته است، گفت: در شش ماهه نخست سال آینده قطعه ملایر به کرمانشاه راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرآنلاین، مجتبی نیک‌‌‌کردار در نشست خبری که امروز در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه امسال 168 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن کرمانشاه تخصیص یافته است، گفت: در شش ماهه نخست سال آینده قطعه ملایر به کرمانشاه راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد و راه‌اندازی قطعه کرمانشاه به قصرشیرین نیز در توسعه صادرات و واردات و ترانزیت کالا بسیار موثر است.

نیک‌کردار با بیان اینکه توجه به بهداشت و سلامت نیز در برنامه‌‌ها مورد توجه است اظهار کرد: مکان‌یابی دو بیمارستان در شمال شرق و جنوب شرق کرمانشاه انجام شده که امسال کلنگ‌زنی می‌شوند و بازسازی بیمارستان‌‌ها و ارتقای دانشگاه علوم پزشکی و توسعه گردشگری سلامت در استان به عنوان قطب هفتم کشور در برنامه‌‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خشک شدن چشمه طاقبستان تنها یک جنجال رسانه‌‌ای بود زیرا خشک شدن این چشمه در سال‌های 91 و 93 نیز با تاخیر رخ داده است، افزود: آب چشمه طاقبستان از تشکیلات آهکی تزریق می‌‌شود و به چاه‌های منطقه کنشت ارتباطی ندارد و بنابر پیش‌بینی‌ها با بارش‌‌‌های پاییزی به وضعیت سابق باز می‌‌‌گردد.

معاون استاندار کرمانشاه گفت: امسال یک هزار چاه غیرمجاز در این استان مسدود شده که این تعداد در مقایسه با 360 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده در سال گذشته نشان‌دهنده افزایش سه برابری در این راستا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای مقابله با بحران آب تعدادی سد در استان در حال احداث و تعدادی نیز در مرحله مطالعه قرار دارند، گفت: 9 سد در استان در مرحله اجرا و چهار سد در بیستون، هرسین، پاتاق و جوانرود در مرحله مطالعه قرار دارند.

نیک‌کردار با اشاره به اینکه در کل استان 33درصد و در شهر کرمانشاه 49درصدد کمبود بارش رخ داده است، عنوان کرد: برنامه کوتاه مدت تامین آب شرب استان تهیه شده و تمامی دستگاه‌ها به‌ ویژه آبفار و آبفا باید برای مدیریت ضربتی بحران آب اقداماتی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه 90درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: برای مدیریت بحران آب باید تولید محصولات آب‌بر کاهش و سیستم‌‌های آبیاری نوین توسعه یابد و البته تلاش لازم برای تامین آب مورد نیاز صنعت نیز در حال انجام است.

نیک‌کردار از کنترل بدون حضور فیزیکی بر وضعیت چاهها در استان خبرداد و گفت: با دارندگان چاه‌های غیرمجاز در استان برخورد می‌شود اما برای انسداد چاه‌های کشاورزی به دلیل تولید محصول با تأمل برخورد شده و برای کنترل میزان مصرف چاهها کنتورهای هوشمند نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر مدیریت بحران آب زیرساخت‌های حمل و نقل و بهداشت و سلامت نیز در اولویت برنامه‌‌‌ها قرار دارند، عنوان کرد: ساماندهی بزرگراه‌ها، فرودگاه و راه‌‌اندازی راه‌آهن از اقدامات انجام شده در راستای زیرساخت‌های حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه در سال‌های 92 و 93 با وجود کمبود اعتبار فرصت کافی برای برنامه‌ریزی در حوزه طرح‌های استانی وجود داشت، عنوان کرد: در سال گذشته در حوزه استان یک هزار و 898 میلیارد تومان از محل‌های مختلف اعتبار تعیین شد که یک هزار و 479هزار تومان آن تخصیص یافت و میان 104 دستگاه اجرایی و 736 طرح نیمه تمام توزیع شد.

نیک‌کردار با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود تنظیم برنامه ششم توسعه باید برای کسب سهمیه مناسبی از این برنامه برای استان تلاش شود، گفت: استان کرمانشاه در مجموع در جایگاه 23 توسعه در کشور قرار دارد و با جایگاه واقعی خود در رتبه 12 رتبه فاصله دارد و باید با دریافت سهمیه از برنامه ششم توسعه جبران شود.

نیک‌کردار با اشاره به اینکه 160 طرح نیمه تمام و مهم در استان وجود دارد و 60 طرح نیز متقاضی مشوق و امتیاز هستند، عنوان کرد: در طرح قطار سبک شهری مناقصه تونل انجام شده و در 2 ماه آینده پیمانکار تعیین و عملیات اجرایی از سه‌راه 22 بهمن آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اعتبار قطار سبک شهری از 600 میلیارد تومان به یک هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: برای ساماندهی و زیباسازی ستون‌های قطار شهری از مشاورانی استفاده می‌‌شود که علاوه بر ایجاد فضایی سبز در آن محوطه از این ستون‌ها برای تبلیغات محیطی و طرح‌‌های زیباسازی استفاده شود.

نیک‌کردار با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای بازسازی نفت شهر از جمله افتتاح مرکز بهداشت، مسجد، مسکن مهر و اسکان انجام شده است، عنوان کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه قصرشیرین در حال پیگیری است و یک هزار هکتار زمین برای آن تعیین شده که با راه‌‌‌‌اندازی آن پپشرفت بسیاری در اشتغال و صادرات استان رخ می‌دهد.

وی به ساماندهی بازارچه مرزی سومار اشاره کرد و افزود: این بازارچه از نظر عمرانی در حال بهسازی است و تاکنون دو پل 200 متری احداث و مین‌روبی و مین‌زدایی آن انجام شده و برای بهره‌‌برداری تنها باید با طرف عراقی مذاکراتی انجام شود.

نیک‌‌کردار با بیان اینکه ستادی برای مبارزه با زمین‌‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز تشکیل شده که به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند، گفت: آتش‌سوزی منابع طبیعی یکی از بحران‌های استان بود که در سه ماهه نخست امسال 42 مورد آتش سوزی در استان رخ داد که به دنبال آن 320هکتار از منابع طبیعی و 164هکتار از اراضی کشاورزی و باغات سوخت.

وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی میان دستگاه‌‌ها، مشکلات اجرایی، سرعت و کیفیت اجرای طرح‌ها به طور جدی کنترل می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه 60درصد از درآمد شهرداری‌ها باید در اعتبارات عمرانی و 40 درصد در اعتبارات جاری هزینه شود بر انضباط مالی آن‌‌ها نظارت دقیق‌تری می‌شود و براساس بخشنامه وزارت کشور تشکیلات سازمانی شهرداری‌ها باید به روز شود.

نیک‌کردار ساماندهی میدان ورودی شهر، حاشیه شهرک‌های هوانیروز و نوکان، پادگان ارتش، پل امام حسین(ع)، پل ده مجنون، پارک جنگلی، ساماندهی حاشیه رودخانه قره‌سو از کمربندی غربی تا شرقی، فاضلاب‌ها، تله‌کابین، سرمایه‌گذاری در شهرداری را از جمله مسائل مهم کرمانشاه بیان کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سند ملی توانمندسازی و پایدارسازی بافت فرسوده تصویب و ستادی در استان و کشور برای رسیدگی به آن تشکیل شد، خاطرنشان کرد: سالانه سه هزار وام برای بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور تخصیص داده می‌شود که استان کرمانشاه در این موضوع سهمیه مشخصی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه توجه به معیشت و اقتصاد پایدار روستاها را امری فراتر از تامین آب و برق دانست و افزود: روستاها تا زمانی که درآمد نداشته باشند اقدام به مهاجرت می‌کنند و در این صورت یک تولیدکننده کم و یک مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =