خشک کردن عمدی درختان برای ساخت‌وساز و ویلاسازی بلای جان باغ‌های شهرستان صحنه شده و با این روند طی چند سال اخیر از این بهشت زیبا چیزی نخواهد ماند.

به گزارش فارس از صحنه، تفرجگاه‌های دلنشین، باغ‌های زیبا و درختان سر به فلک کشیده شهرستان صحنه از گذشته معروف بوده و همواره توجه گردشگران و مردم سایر نقاط استان را به خود جلب کرده است.

باغ‌هایی که قبلا با اشتغال جوانان و اهالی منطقه از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها و روی آوردن به شغل‌های کاذب به جای مولد بودن در روستاها جلوگیری می‌کرد و چرخ زندگی خانواده‌های بسیاری را می‌چرخاند.

تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری آنها برای ساخت‌وساز و ویلاسازی رویکردی است که به هر دلیل برخی از افراد سودجو به آن روی آورده‌اند و حتی برای رسیدن به این منظور خود تیشه ریشه درختان چند صد ساله می‌زنند.

برخی از باغ‌های شهرستان صحنه به‌دلیل بی‌توجهی و عدم آبیاری در حال خشک شدن هستند و درختان برخی دیگر از باغ‌ها نیز توسط عده‌ای سودجو برای ساخت و ساز قطع می‌شوند.

در چند سال اخیر بی‌مهری نسبت به این باغات، تخریب و نابودی درختان را به یکی از چالش‌های مهم شهر صحنه تبدیل کرده، به‌گونه‌ای که روند خشکی باغات و درختان از ابتدای امسال تاکنون رو به افزایش بوده است.

اگر این روند همچنان افزایش داشته باشد تا چند سال آینده دیگر از این بهشت زیبا در استان کرمانشاه اثری به‌جای نمی‌ماند. تهدید حیات سبز این شهرستان جدی است و شاید تا چند سال آینده کم‌کم خبری از این سرسبزی باغ‌ها و درختان سر به فلک کشیده نباشد.

* جلوگیری از قطع غیرمجاز درختان

شهردار صحنه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صحنه اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم که افراد سودجو به خاطر منافع شخصی ریه‌های تنفسی شهرستان صحنه را نابود کنند.

کیومرث اسدی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود آب‌های سطحی یکی از عوامل خشک شدن درختان شهرستان صحنه است، خاطرنشان کرد: شهرداری صحنه برای جلوگیری از بحران خشک شدن درختان برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته است.

وی اشاره‌ای به اهمیت مشارکت مردمی در حل مشکل خشکی باغات صحنه کرد و متذکر شد: مردم نباید نسبت به آن‌چه که در اطرافشان می‌گذرد بی‌تفاوت باشند بدون شک همکاری مردم با مسئولان به حل این مشکل کمک می‌کند.

* احیای باغات قدیمی شهرستان صحنه

اسدی با اشاره به اینکه احیای باغات قدیمی صحنه در اولویت اصلی شهرداری قرار دارد، متذکر شد: با سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی مدیریت شهری صحنه در حوزه فضای سبز به‌دنبال احیاء باغات سطح شهر هستیم.

وی اشاره‌ای به اجرای لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آئین‌نامه داشت و تصریح کرد: این لایحه مرهمی است بر تجدید خاطره سبز شهر که شهروندانش را نسبت به همیاری و همکاری با متولیان امر دل‌گرم‌تر می‌کند.

شهردار صحنه حفظ سرمایه‌های طبیعی شهرستان صحنه را وظیفه همه ارگان‌ها دانست و تاکید کرد: شهرداری نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان این امر از تمام امکانات خود برای حفظ سرمایه‌های طبیعی و باغات شهرستان استفاده می‌کنیم.

* کاشت نهال، هدیه زندگی به طبیعت

مدیر منابع طبیعی شهرستان صحنه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صحنه کاشت نهال را یکی از بهترین راهکارها برای حفظ منابع طبیعی شهرستان صحنه دانست و افزود: کاشت نهال بهترین راه برای جایگزین کردن درختان‌های از بین رفته صحنه است.

مراد احمدی با بیان اینکه در مناسبت‌های مختلف به مردم نهال رایگان داده می‌شود، خاطرنشان کرد: با مشارکت نیروی مردمی درحال گسترش فضاهای سبز و باغات شهرستان صحنه هستیم.

وی با اشاره به اینکه جلوی هرگونه تخلف در زمینه منابع طبیعی را می‌گیریم، متذکر شد: با افراد متخلف و سودجویی که به خاطر منافع خود درختان این شهرستان را قطع می‌کنند برخورد قاطعی خواهیم داشت.

* خشکی باغ‌های صحنه، عمدی است

یک شهروند صحنه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صحنه اظهار کرد: خشک شدن باغ‌های به‌خصوص در مسیر سراب دربند از سوی باغداران عمدی است.

علی مرادی تصریح کرد: برخی از متخلفان فکر می‌کنند که بعد از خشک شدن باغات بتوانند زمین را تغییر کاربری دهند و ویلاسازی کنند.

وی با بیان اینکه تلاش مسئولان برای مقابله با این بحران محیطی کافی نبوده‌ است، اضافه کرد: مردم و مسئولان صحنه باید هوشیار باشند و از مسئولان مربوط انتظار می‌رود با جریمه‌های سنگین مقابل این‌گونه اقدامات افراد سودجو قرار بگیرند.

مرادی با اشاره به اینکه وضعیت یکی از زیباترین شهرهای استان نباید این‌گونه باشد، خاطرنشان کرد: مسئولان استان نیز باید توجه بیشتری به جاذبه‌ها و توانمندی‌های این شهرستان داشته باشند.

براساس این گزارش، روند رو به گسترش خشک شدن عمدی یا غیرعمدی باغ‌های زیبای صحنه که از گذشته یکی از مقاصد گردشگران برای بازدید بوده، معضل مهمی را برای فضای سبز این شهرستان ایجاد کرده و برخورد قاطع و سریعی را از سوی مسئولان امر می‌طلبد.

با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد تخریب محیط‌ زیست و دست‌اندازی و غارت زمین‌ها، جنگل‌ها و... تخریب باغ‌ها توسط برخی از افراد سودجو به هر دلیلی نباید اتفاق بیفتد.

این موضوع دقیقا در مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد و از بین بردن فرصت‌های شغلی برای ساکنان و زمینه‌های تولید در این باغ‌ها را به همراه دارد.

لازم است همان‌گونه که مسئولان ارشد قضایی استان اخیر بر موضوع برخورد قاطع با عاملان و سوءاستفاده‌کنندگان تخریب محیط زیست تاکید می‌کنند، مسئولان قضایی شهرستان نیز با تبعیت از خط‌مشی و سیاست‌های بالادستی خود از تخریب باغ‌ها و محیط ریست شهرستان صحنه جلوگیری کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BZ ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    متاسفم برای شهرداری در نابود کردن طبیعت ایران بالاترین مقصر شهرداری است که بخاطر پول دست به نابودی همه چیز زده است کجایند این دلواپسان و نگرانان؟
  • علی A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    با سلام خبر آنلاین عزیز یک گزارش هم در مورد قطع گسترده درختان قدیمی خیابان ولیعصر به سمت میدان تجریش بگیرید . جدیدا" تمامی درختان منطقه محمودیه برای پارک اتومبیل ها قطعه شده است. بسیار واضح قابل تشخیص است که تصمیم از مراکز اصلی گرفته شده است که کلا" درختان مناطق اطراف و منتهی به تجریش جهت پارک راحتتر اتومبیل ها قطعه گردند.