سازمان مالیاتی کشور به شایعه ای که در شبکه های مجازی درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده هنگام استفاده از دستگاه های کارت خوان به گوش می رسد، واکنش نشان داد و گفت این شایعه صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور در نشست طاری بخش، معاون مالیاتی بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی مورد اعتراض نمایندگان رسانه ها قرار گرفت، شایعات دیگری نیز در جامعه به گوش رسید. شایعاتی که مبنی بر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از تراکنش مالی دستگاه های خودپرداز و کارت خوان بود.

در همین رابطه، امروز سازمان مالیاتی کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد چنین چیزی صحت ندارد.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور، با تکذيب شايعه دريافت ماليات بر ارزش افزوده از دستگاه هاي کارت خوان که اخيرا در شبکه هاي مجازي بازتاب گسترده اي داشته، گفت: هيچ نوع ماليات وضع نمي شود مگر به موجب قانون.

عليرضا طاري بخش، با بيان اينکه اخيرا در شبکه هاي مجازي ، موضوع دريافت 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده از تراکنش هاي بانکي دستگاه هاي کارت خوان در اختيار اصناف و کسبه، از ابتداي مردادماه ، انتشار عمومي يافته، اين موضوع را از جمله شايعاتي دانست که معمولا در فضاهاي مجازي انتشار يافته و به سرعت گسترش مي يابند و ضمن تکذيب اين موضوع، عنوان کرد: کالاهاي مشمول ماليات بر ارزش افزوده دقيقا در قانون مشخص گرديده و پرداخت وجه کالا از طريق کارت هاي اعتباري يا دستگاه هاي POS بانکي به هيچ وجه موجب تعلق ماليات نخواهد بود.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه شايعه دريافت ماليات بر ارزش افزوده از دستگاه هاي کارت خوان به هيچ وجه صحت ندارد، گفت: براساس اصل 51 قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران، هيچ نوع ماليات وضع نمي شود مگر به موجب قانون و موارد معافيت و بخشودگي و تخفيف مالياتي نيز به موجب قانون مشخص مي شود.
او در پایان گفت: با توجه به حکم صريح قانونگذار در قانون اساسي حذف معافيت يا شمول ماليات مستلزم وضع قانون جديد مي باشد که تاکنون هيچگونه تغييري در اين خصوص ايجاد نشده است .


این تکذیب در حالی مطرح می شود که برخی از حقوقدانان و مودیان مالیاتی می گویند دریافت مالیات 9 درصد ارزش افزوده از کل فاکتور مشتریان، در مخالفت با ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار دارد که می گوید تنها باید بر تفاوت نرخ خرید با فروش، مالیات ارزش افزوده تعلق گیرد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    8 0
    وقتی ممیزهای مالیات از دستگاه کارت خوان که وسیله ایجاد شفافیت اقتصادی و راحتی مردم است سوء برداشت داشته باشند این می شه که کاسب ها دستگاه های کارت خوان را جمع می کنند و نقدی می خواهند حساب کنند .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    4 0
    خودم دیده ام که بنگاه های مسکن برای اینکه از حق دلالی بنگاه مالیات گرفته نشود حق دلالی را نقدی می گیرند یا کارت به کارت می کنند. ولی از دستگاه کارت خوان شان استفاده نمی کنند.