ایسنا نوشت:

نایب رییس شورای شهر تهران خواستار ورود قوه قضاییه و سازمان بازرسی به موضوع سیل تهران و البرز و بررسی تمام ابعاد این حادثه شد و گفت: عده‌ای با رانت و سوءاستفاده از مسئولیتی که داشته اند اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق کردند.

مرتضی طلایی پس از بازدید از مناطق سیل زده سولقان در شمال غرب پایتخت گفت: امروز از رودخانه و منشا آغاز این سیلاب و بخش‌های مختلفی بازدید کردم که انصافا جا دارد از تلاش‌ها و اقدامات شهرداری تهران و زیر مجموعه‌های شهرداری قدردانی کنم چرا که انصافا اگر این مجموعه‌ها نبودند معلوم نبود که تا امروز چه اتفاقی می‌افتاد و آیا مسیر باز می‌شد یا خیر؟

وی با بیان اینکه شهرداری تهران از یک فاجعه جلوگیری کرد گفت: موضوع دیگری که باید عرض کنم این است که ما یک بار دیگر غافلگیر شدیم و حادثه غیرمترقبه‌ای که کم و بیش پیش بینی شده بود ما باز را غافلگیر کرد و نتیجه‌اش سیلابی شد که در دو استان تهران و البرز رخ داد.

آمادگی برای مدیریت بحران نداریم

طلایی با تاکید بر اینکه آمار و ارقام حکایت از این دارد که آمادگی برای مدیریت بحران نداریم خاطرنشان کرد: نه در حوزه پیش بینی، نه در حوزه پیگیری، نه حوزه امدادرسانی و نه در مرحله چهارم مدیریت بحران که بازسازی و ترمیم است آمادگی نداریم.

نایب رییس شورای شهر تهران خواستار تشکیل کمیته‌ای کارشناسی برای بررسی علل و دلایل وقوع این حادثه شد و گفت: باید دید آیا ساخت و سازها در این منطقه و بستر رودخانه درست بوده است یا خیر؟ باید قوه قضاییه و سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و آن را بررسی کنند چرا که نباید ساده از کنار این موضوعات گذشت و علت یابی و ارائه گزارشی در این خصوص به افکار عمومی ضروری است.

انتقاد از نبود مدیریت یکپارچه حریم‌ها

طلایی از نبود متولی واحد برای مدیریت حریم‌ها انتقاد کرد و گفت:وقتی مدیریت واحد برای حریم‌ها وجود نداشته باشد نتیجه اش این می‌شود. در مورد حریم رودخانه ها چندین سازمان از جمله وزارت نیرو، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان محیط زیست و ... مسئولیت دارند و این یعنی کار یکپارچه پیش نمی‌رود و باعث بروز مشکل خواهد شد.

نایب رییس شورای شهر تهران با اشاره به موقعیت روستای سولقان خاطرنشان کرد: در طرح «هادی» این روستا حداکثر مجاز طبقات بین دو تا سه طبقه است در حالی که در این منطقه ساختمان هفت یا هشت طبقه ساخته شده و اینجاست که فاجعه به بار می‌آید و من نمی‌دانم چه کسی مسئول پاسخگویی و پیامدهای ناشی از ساخت و ساز در منطقه است. این موضوع موجب افزایش جمعیت بی رویه و خارج از اصول در این منطقه می شود.

وی ادامه داد:‌ در قسمت بالایی روستای سولقان نیز که خارج از طرح «هادی» است بیش از 700 واحد مسکونی با طبقات 5، 6 و 7 طبقه به شکل غیرمجاز ساخته شده و هیچ کس هم مدیریتی بر این منطقه ندارد و انگار تعمدی در کار است تا این وضعیت رخ دهد. متاسفانه مدیران و مسئولانی وجود دارند که از مسئولیت خود سوءاستفاده کردند و مشابه این موارد را ما در لواسانات، جاجرود، فیروزکوه و ... نیز می بینیم که عده ای با زد و بند و سوءاستفاده از مسئولیت‌شان اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کردند.

طلایی در باره اینکه آیا شورای شهر آمادگی ورود به این موضوع را دارد یا خیر اظهار کرد: ما مشکل حریم را در مناطق 1، 2، 5 و 22 تهران داریم و باید این موضوع برطرف شود که این وظیفه وزارت کشور است تا وارد شود . ما نیز در شورای شهر برای حاکمیت قانون و تعیین حریم‌ها تلاش خواهیم کرد و در صورتی که لازم باشد آمادگی این را داریم که در تیم کارشناسی که برای بررسی این حادثه تشکیل می شود حضور داشته باشیم.

تخریب بخشی از کارگاه آزادراه تهران-شمال

وی در خصوص ارزیابی‌اش از خسارات وارد شده و بازدیدی که از این مناطق داشته است گفت: بخشی از کارگاه آزادراه تهران شمال در این منطقه متحمل خسارت هایی شده است و به پل‌ها و جاده‌ها نیز خسارت‌هایی وارد شده که البته باید ارزیابی های دقیق انجام شود و من آنچه را از بازدید از این منطقه دیدم روایت کردم.

پیدا شدن ۸ جنازه در مسیر رود

مهر نوشت: معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری به لحاظ قانونی مسئولیتی در خصوص حادثه شب گذشته منطقه کن- سولقان نداشته، گفت: ساخت و سازهای برخلاف طرح هادی روستا باعث طغیان رودخانه شد.

مجتبی عبداللهی، با بیان اینکه شب گذشته در تهران حدود ۵۰ حادثه رخ داد، افزود: واژگونی داربست منازل، شکستن درخت، افتادن تیر برق و کنده شدن کابل برق از جمله این حوادث بود که با توجه به وضعیت آماده باش نیروهای حوزه خدمات شهری، در کمترین زمان ممکن مشکلات برطرف شد.

وی با بیان اینکه در این بخش از گزارشات سازمان آتش نشانی در سطح شهر تهران حادثه دیده ای گزارش نشده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه حادثه ای نیز در منطقه کن و در مسیر امامزاده داوود به وقوع پیوست و این در حالیست که این مسیر در دست راهداری بوده و وزارت راه و راهداری استان تهران این مسیر را نگهداری می کنند. همچنین در طول این مسیر چندین روستا وجود داشته که زیرنظر فرمانداری هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در سیلاب شب گذشته، رودخانه کن طغیان کرده و در نهایت باعث بالا آمدن سطح آب شد، افزود: بالا آمدن آب باعث شد سنگ، گل و لای و درخت شکسته در مسیر حرکت خودروها قرار گیرند و از سوی دیگر نیز ترافیک سنگین در جاده باعث ایجاد حادثه برای مردم و خسارت تعدادی از خودروها شد.

عبداللهی با بیان اینکه بر اثر این حادثه تعدادی از شهروندان در کانال آب افتادند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ جنازه از مسیر روخانه کن و قسمت های پایین و میانی رودخانه پیدا شده اند.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته علارقم اینکه طغیان این قسمت از رودخانه جز محدوده کاری ما نبود تمامی عوامل در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حضور یافتند، افزود: بلافاصله رییس و معاون عملیات سازمان آتش نشانی و شهرداری منطقه ۵ در محل حضور یافته و به مردم کمک رسانی کرده و حادثه دیدگان را از محل حادثه تخلیه کردند.

معاون شهردار تهران در خصوص اینکه متاسفانه در روستاهای سولقان ساختمان های ۸ تا ۹ طبقه ساخته شده است، گفت: در صورتی که در طرح هادی نباید این چنین باشد و مردم در حریم رودخانه کن ساخت و ساز انجام داده اند که این موضوع به شدت خطرآفرین است و ممکن است در آینده با حوادث غیرمترقبه این چنینی روبرو شویم.

عبداللهی با بیان اینکه در این زمینه باید دستگاه های مسئول اعم از استانداری و فرمانداری و وزارت نیرو و آبفای تهران به اینگونه مسایل رسیدگی کنند، گفت: خدمات شهری آمادگی کامل را در حادثه شب گذشته داشت، به طوریکه در زمان اعلام این وضعیت آمادگی ۳ تا ۴ نوبتی ما تبدیل به آماده باش ۱۰۰ درصد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    2 0
    متاسفانه مدیران و مسئولانی وجود دارند که از مسئولیت خود سوءاستفاده کردند و مشابه این موارد را ما در لواسانات، جاجرود، فیروزکوه و ... نیز می بینیم که عده ای با زد و بند و سوءاستفاده از مسئولیت‌شان اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کردند.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    4 0
    آقای سردار طلایی در مصاحبه با اخبار 20:30 و هنگام گفتن خرابی های سیل و کشته شدن هموطنانمان بطور مشمئز کننده ایی لبخند میزد و یکی هم نبود به ایشان بگوید فیگور انتخاباتی نگیر
  • بینام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    8 0
    ساخت وسازغیرمجازوحق حساب گرفتن شهرداری دراین ساخت وسازهای غیرکارشناسی وغیرقانونی عاقبتش میشه این حالاکی وچه وقت یک زلزله ای بیادومشهودبشه که شهرداری تهران البرزچه جنایتهای غیرمستقیمی کردند درصدورمجوزهای غیرقانونی ازماست که برماست
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    3 0
    چه كسي پاسخگوست؟؟؟؟ يادمه تو كتاب هاي مدرسمون نوشته بود درختان و گياهان در جنگل ها و ... جلوگيري ميكنن از سرعت گرفتن اب و سيل ... اقاي شهردار ........ جرا برخورد نميكنيد با قطع درختان تو جنگل ها؟؟؟ چرا مجوز ساخت ويلا و اپارتمان تو جنگل هارو ميديد؟ چرا اجازه ساخت ساختمون ها تو حريم رودخانه صادر كرديد؟ چرا به فكر جيب خودتونيد و به فكر مردم نيستيد ؟؟؟ چرا .... چرا ..... چرا ..... ؟؟؟ چاپ كن
  • خورشید IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    2 0
    "حادثه غیرمترقبه‌ای که کم و بیش پیش بینی شده بود " ...کم و بیش؟ می‌شد جلوی این تلفات را گرفت. سایت هواشناسی جهانی از ده روز پیش در مورد تهران و شمال کشور پیش‌بینی طوفان را کرده بود اگر سازمان هواشناسی ایران اطلاع رسانی به موقع کرده بود و همین طور رسانه ها و اخبار این پیش‌بینی را به مردم اطلاع می‌دادند، آن‌ها با آمادگی ذهنی نسبت به تغییرات جوی تصمیم به سفر یا هر کار دیگری می‌گرفتند. ضمن این که نهادها ها هم دست کم ده روز پیش تر فرصت داشتند تا معابر را پاک کنند و مردم را برای سفر به سمت جاده های کم خطر و دور از سیلاب راهنمایی کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    2 0
    خانه زمین خواران را آب برد؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    3 0
    واقعا تعجب برانگیز است معاون شهرداری عنوان می کند در حریم رودخانه وطرح هادی ساختمان های هشت نه طبقه ساختند چطور ماموران شهرداری که مرتب هم با ماشین در شهر و روستاهایاطراف گشت می زنند چیزی ندیدند
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    2 0
    کدوم آزادراه؟ همونی که 25 ساله قراره ساخته بشه؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    2 0
    اینها همه اش نتیجه بیسوادی است. آدم بیسواد پی آمد کارهایی که انجام می دهد را هیچگاه نمی بیند و به سود دم دستی قانع است که متاسفانه سازمانهای حکومتی در راس آنها هستند. خواهش دوم من اینه که این آزاد راه شمال را اصولا نسازید. حالا که آزاد راه نداریم مردم برای تفریح فقط به شمال ایران می روند وای به روزی که آزاد راه هم داشته باشیم. این چند هکتار زمین کشاورزی باقی مانده هم از بین خواهد رفت. شمال ایران تحمل این افزایش های ناگهانی جمعیت را ندارد و برایش توسعه نمی آورد. باید تورهای گردشگری داخلی طراحی شود که مردم را به نقاط مختلف ایران ببرد. مردم در رفت و آمد به شمال هیچ ارتقای فرهنگی پیدا نخواهند کرد. فقط از این خانه به آن خانه می شوند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    2 0
    اون تشکری که جناب طلایی از شهرداری تهران کردن خودش جای تشکر داره کجا داریم میریم واقعا؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    ما امادگی با بحران نداریم ولی تا دلت بخواد ستاد واداره ضدبحران در کشورداریم که حقوق می گیرند برای این رو.زها.
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    آزاد را همينجوري توي کما بود و نون دوني برا چيني ها حالا که تخريب شده ديگه هيچ.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    سلام ما هنوز یک سیل امد به چی کنم افتادیم وای به روزی زبانم لال زلزله بیاد چه باید کرد