پنج کشور بزرگ تولید کننده نفت که شاهد افزایش تولید نفت در سال 2015 خواهند بود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره چشم انداز انرژی در جهان چند روز پیش منتشر شد. در این گزارش میزان تولید نفت آمریکا و دیگر کشورهای جهان و همچنین بهای جهانی نفت در آینده تخمین زده شده است. در این گزارش آمده است جهان تا سه ماهه چهارم سال 2016 شاهد افزایش فراوان تولید نفت نخواهد بود .

در نمودار زیر می توانید پیش بینی تولید نفت را برای کشور غیر عضو اوپک مشاهده کنید.

در نموار بالا می توانید ببینید تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک را مشاهده کنید که از سپتامبر سال 2012 تا دسامبر سال 2014 روند صعودی داشته است و طی این 27 ماه با رشد شش میلیون و 380 هزار بشکه ای مواجه بوده است. یعنی به طور متوسط 236 هزار بشکه در ماه افزایش ، اما در ژانویه سال 2015 این رقم با کاهش 800 هزار بشکه در روز رو به رو شد.

تولید نفت کشورهای غیر هضو اوپک هنوز به رقم ماه داسمبر نرسیده است اما آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است در ماه اوت این رقم افزایش خواهد یافت و به میزان ماه دسامبر خواهد رسید.

در نمودار زیر می تواند پیش بینی آژانس بین المللی انرژی را در ماه ژوئیه مشاهده کنید. 

تولید نفت خام آمریکا به مدت چهار سال و نیم به طور متوسط 100 هزار بشکه در ماه با افزایش همراه بود. در حال حاضر، آژانس بین المللی انرژی می گوید تولید نفت آمریکا به سطحی از ثبات رسیده است و تا سپتامبر 2016 این روند همچنان ادامه خواهد داشت. اما سپس به دلایلی نامعلوم بار دیگر روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

در نظر داشته باشید که در ژانویه سال 2015 تولید نفت آمریکا با کاهش 460 هزار بشکه اس در روز مواجه بود. اما سپس در ماه فوریه 160 هزار بشکه در روز ، در ماه مارس 390 هزار بشکه در روز و در ماه آوریل 190 هزار بشکه در روز افزایش یافت . یعنی افزایش 740 هزار بشکه ای ظرف سه ماه. 

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است تولید نفت آمریکا در سه ماهه دوم سال 2015 با افزایش همراه بوده است اما این روند از سه ماهه سوم 2015 روندی نزولی به خود می گیرد تا این که در سه ماهه چهارم 2016 بار دیگر روندی صعودی به خود می گیرد.

آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند بهای نفت در بازارهای جهانی تا سال 2016 همچنان پایین باقی خواهد ماند. در سه ماهه چهارم 2016 تولید نفت افزایش و قیمت ها با کاهش مواجه خواهند شد.

به گفته کارشناسان، تولید نفت در آمریکا طی سال 2017 همچنان با افزایش همراه خواهد بود . البته همه چیز به بهای نفت در بازارهای جهانی بستگی دارد. اگر بهای نفت در بازارها همچنان پایین باقی بماند به باور برخی کارشناسان تولید نفت شیل روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

بررسی ها همچنین نشان می دهد تولید نفت چین نیز در حال افزایش است. این موضوع سبب بروز پیچیدگی هایی برای بازارهای جهانی خواهد شد زیرا چین نه تنها یک وارد کننده مهم نفت است بلکه در زمره پنج تولید کننده بزرگ نفت در جهان نیز قرار دارد. چین پس از آمریکا، روسیه و عربستان سعودی و کانادا در رتبه پنجم تولید کنندگان نفت در جهان قرار دارد.

تولید نفت شرکت داکینگ روندی نزولی به خود گرفته است این در حالی است که حفاری های شرکت پترو چاینا طی سال های اخیر با افزایش قابل توجه همراه بوده است. این امر نشان می دهد تولید نفت می تواند شریع تر از زمان پیش بینی شده با کاهش مواجه شود. برای نمونه، شرکت پترو چاینا در سال 2002 در هزار و نهصد و هفتاد و پنج چاه نفتی حفاری انجام داد ، زمانی که تولید نفت این شرکت روزانه یک میلیون و هفتاد و نه هزار بشکه بود اما این شرکت مجبور شد در سال 2014 شمار حفاری های خود را به چهار هزار و 498 مورد افزایش دهد ، زمانی که تولید نفت شرکت داکینگ به طور متوسط 792 هزار بشکه در روز بود. به طور خلاصه باید بگوییم که شمار حفاری های نفتی حدودا 250 درصد افزایش داشت در حالی که میزان تولید نفت با کاهش 27 درصد همراه بوده است.

با وجود برخی اعلام ها در ارتباط با افزایش کشفیات نفتی ، کند بودن روند رشد تولید شرکت چانگ کینگ طی سه یا چهار سال گذشته با افزایش تولید برخی شرکت های تولید نفت شیل در آمریکا همراه شد.

باید گفت افزایش 55 درصدی حفاری های نفتی شرکت های چینی تنها به افزایش سه درصدی تولید نفت منجر شده است.

تولیدات چین و روسیه - دو کشور از میان پنج کشور بزرگ تولیدکننده بزرگ نفت در جهان - در سال 2015 افزایش یافته است. تولید نفت در آمریکا نیز در سال 2015 هر چند به صورت موقتی با افزایش همراه بوده است. همچنین این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی نیز به بالاترین سطح تولید خود در سال 2015 برسد.

منبع: اویل پرایس دات کام

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =