۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱

دویچه وله:

گروه ناظران حقوق بشر سوریه روز چهار‌شنبه (۲۴ تیر / ۱۵ ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که برمبنای اسناد این گروه از آغاز سال جاری (۲۰۱۵) تاکنون ۵۲ کودک و نوجوان زیر ۱۶ سال که عضو جریان تروریستی "دولت اسلامی" بوده‌اند، در این کشور کشته شده‌اند.این کودکان و نوجوانان برمبنای طرح سربازگیری "دولت اسلامی" به این سازمان ملحق شده‌اند. تروریست‌های "دولت اسلامی" نام گروه کودکان و نوجوانان ملحق شده به این گروه را "شیربچگان خلافت" گذاشته‌اند.
این کودکان براساس برنامه‌ای که "دولت اسلامی" به این منظور تنظیم کرده، دوره‌های کوتاه و فشرده دینی و نظامی را به سرعت طی کرده و وارد عملیات روزمره این گروه شده‌اند.
گفته می‌شود "دولت اسلامی" از ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۱۰۰ کودک و نوجوان را به صفوف خود جذب کرده است. ۳۱ تن از این کودکان در جریان انفجار، درگیری و بمباران هوایی در ماه ژوئیه سال جاری کشته شدند.
"دولت اسلامی" از ۱۸ کودک نیز به عنوان سوءقصدکننده انتحاری بخصوص علیه مبارزان کرد استفاده کرده است. این کودکان با انفجار خود منافع تروریست‌ها را تامین کرده‌اند.
گروه ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرده که این اطلاعات را از پزشکان و فعالان سوریه به دست آورده است. اطلاعات اعلام شده از طرف این گروه از سوی منابع معتبر جهانی تایید نشده‌اند، زیرا رفت‌و‌آمد خبرنگاران در سوریه با خطر جانی همراه است.
علاقه‌مندی به جذب کودکان در جنگ‌ها
علاقه‌مندی به جذب کودکان در صفوف نیروهای رزمنده از طرف بسیاری از نیروهای درگیر در سوریه با شدت زیادی دنبال می‌شود و تنها به جریان تروریستی "دولت اسلامی" منحصر نمی‌شود.
توجه "دولت اسلامی" به کودکان و نوجوانان اما از جمله به این دلیل افزایش یافته که پس از بیشتر شدن کنترل بر مرزهای سوریه با ترکیه، امکان پیوستن داوطلبان بالغ از کشورهای دیگر به این گروه کاهش یافته است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز شبه‌نظامیان کرد سوریه در "یگان حمایت از خلق کرد" را متهم کرده است که به شدت از کودکان در جنگ‌های خود استفاده می‌کند. این سازمان اعلام کرده است که اقدام کردهای سوریه خلاف قول آنها در استفاده نکردن از کودکان در جنگ‌ها است.
برمبنای اطلاعات دیده‌بان حقوق بشر "یگان حمایت از خلق کرد" گرچه ۱۵۰ کودک را از صفوف شبه نظامیان تصفیه کرده، اما هم‌زمان بسیاری از کودکان پسر و دختر زیر ۱۸ سال را به عضویت پذیرفته است.
فرد آبراهامز، یکی از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «یگان حمایت از خلق کرد خود را متعهد دانست که کودکان را به جنگ نفرستد. این سازمان باید به تعهدات خود عمل کند.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =