رییس‌جمهورگفت: موضوع کنسرسیوم به ترتیب 4 سال قبل امروز منتفی است. ما باید به آینده نگاه کنیم نه به گذشته، بنابراین آماده همکاری در شرایط برابر و احترام هستیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، مهمترین محورهای مصاحبه اختصاصی محمود احمدی‌نژاد با شبکه تلویزیونی NTV روسیه، به این قرار است: 

*حیثیت، عزت، استقلال و موقعیت ملت ایران با 31 سال قبل قابل مقایسه نیست و به لحاظ حفظ منافع نیز امروز خود ملت بر منافع و منابع‌اش حاکم است و برای خودش تصمیم می‌گیرد. 

*ایران در بسیاری از جنبه‌های علمی در رده‌های اول، تا دهم و حتی جزء چند کشور اول دنیاست. بدون همراهی ایران امکان اداره جهان و امکان اداره خاورمیانه وجود ندارد و کسانی که روزی به دنبال این بودند که ایران را محو و ریشه ملت ایران را نابود کنند، امروز به شدت به وجود ملت ایران نیازمندند و بدون ملت ایران نمی‌توانند در منطقه حضور پیدا کنند. 

*کسانی که با شعار آزادی و حقوق بشر و دمکراسی و البته با معیارهای دوگانه و چندگانه 60 سال، و به تعبیری 300 سال بر دنیا حاکم بودند امروز به طور کامل زیر سوال هستند و ملت‌های دنیا به دنبال جایگزین می‌گردند. 

* انقلاب اسلامی متعلق به همه ملت‌هاست و به یک حزب، طبقه، نژاد، یا گروه خاصی تعلق ندارد. 

*علاقمندیم که همه دنیا باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد. ما سلاح هسته‌ای را ضدانسانی می‌دانیم، بنابراین نه تنها خاورمیانه بلکه همه جهان را عاری از سلاح می‌خواهیم. 

*ما معتقدیم که دوران استفاده از سلاح اتمی به پایان رسیده است. امروز دیگر کسی قادر نیست از سلاح هسته‌ای استفاده کند، ما فکر می‌کنیم آمریکا هم اشتباه می‌کند که سلاح هسته‌ای انبار می‌کند. دیگر موضوعی مهم تر از عراق و افغانستان برای آمریکا پیش نخواهد آمد، آیا وجود سلاح‌های اتمی توانست برای آمریکا پیروزی بیاورد؟ 

*اگر کسی مخالف سلاح هسته‌ای است، ابتدا باید سلاح هسته‌ای، خود را از بین ببرد، تا معلوم شود که راست می‌گوید. 

*نسبت به تلاش‌های غربی‌ها علیه خودمان نگرانی نداریم چون قادریم از خود دفاع کنیم و اقدامات آنها را تقریباً بی‌اثر می‌دانیم. 

*پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مربوط به 4 سال قبل بود و برای اینکه یک بار دیگر صداقت خود را نشان دهیم، پیشنهاد دادیم. اما آنها نپذیرفتند و امروز دوره آن پیشنهاد تمام شده است. آماده همکاری هسته‌ای با کشورهای دیگر هستیم اما اینکه بخواهند دیگران برای ما کار کنند، خیر! 

*عده ای با تحریم عملاً خودشان را از مبادلات اقتصادی با ایران محروم کرده اند، چرا که حجم مبادلات بازرگانی ایران در 5 سال اخیر رشد داشته بنابراین آنها خودشان ضرر کرده‌اند. اگر کسی فکر کند که می‌تواند از ابزار اقتصادی برای تحمیل نظراتش به ملت ایران استفاده کند، اشتباه می‌کند و نتیجه معکوس خواهد گرفت. 

*بعضی از این سیاستمداران غربی در گذشته زندگی می‌کنند و متوجه تغییرات جهان نیستند. 

*اگر جنگ دوم جهانی در اروپا اتفاق افتاده و مقصرین آن در اروپا هستند چرا در فلسطین و خاورمیانه مردم باید خسارت بپردازند؟ ما برای همه کشته ها ناراحت هستیم و هیچگاه شروع کننده هیچ جنگی نبودیم از جنگ متنفریم اما اگر کسی به بهانه نفی جنگ پایه های جنگ های جدیدی را بنا بگذارد با آن مخالفیم. 

*ترور کار آدم های ضعیف و زبون و کینه‌ورز است. تروریسم حاصل مدیریت موجود حاکم بر جهان است. تروریسم حاصل اندیشه توسعه طلب و حاصل سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی قدرت های غربی است. 

*آزادترین انتخابات هم در ایران انجام می شود. طبیعی است عده‌ای نظر دیگری در مقابل اکثریت داشته باشند البته حساب این افراد با کسانی که قانون شکنی می کنند، جداست. در یک کشور بزرگ ممکن است عده ای هم قانون شکنی است که به چنین مواردی قوه قضاییه رسیدگی و با متخلفین برخورد می‌کند. 

*بین ایران و روسیه پیوندهای عمیق عاطفی و تاریخی برقرار است، دو کشور و دو ملت به طور طبیعی همسایه هستیم و باید با هم زندگی کنیم بسیاری از منافع و تهدیدهای ما مشترک است که باید هر چه بیشتر روابط و دوستی‌ها را برنامه‌ریزی کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =