درسایه تعامل سازنده ایران با بازیگران جهانی و منطقه‌ای فرصتهای جدیدی برای کاهش و رفع بحران‌های منطقه ای ایجاد خواهدشد.

افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، با اشاره به فرصت‌هایی که توافق هسته‌ای می‌تواند برای ایرانیان به ارمغان بیاورد، افزود: این فرصت‌ها بیشتر درعرصه‌های اقتصادی نمود خواهد یافت. البته نباید فراموش کرد که آثار اقتصادی لغو تحریم‌ها تدریجی خواهد بود و شیوه مدیریت دستاوردهای توافق هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه آثار رفع تحریم‌ها آزاد سازی حدود 140 میلیارد دلار متعلق به ایران که در پی سوئیفت جهانی از سوی اتحادیه اروپا که امکان انتقال آن به ایران وجود نداشت، فراهم شدن زمینه‌های افزایش صادرات نفت ایران، افزایش تدریجی توليد ازطریق سرمایه گذاری‌های نو در صنايع نفت وگاز، فراهم شدن زمینه‌های سرمایه گذاری در صنایع مختلف، کاهش بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در میان مدت و بلند مدت، فراهم شدن زمینه افزایش نرخ رشد اقتصادي، افزایش سطح شادابی جامعه و فزونی رضایتمندی مردم ازدولت را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آثار سیاسی توافق هسته ای در بعد خارجی، گفت: از جهات سیاسی توافق هسته ای در عرصه خارجی موجب خواهد شد فرصت‌های بیشتری درجهت تعامل ایران و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم شده و موجب ضریب امنیت منطقه ای در سطح منطقه شود.

وی اضافه کرد: این توافق موقعیت منطقه ای ایران در خارج نزدیک را تقویت و درخارج دور فرصتهای جدیدی برای ایفای نقش ایجاد کرده و از همین رهگذر هزینه‌های سیاست خارجی ایران کاهش و سود آن افزایش خواهد يافت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: درسايه تعامل سازنده ایران با بازیگران جهانی و منطقه‌ای فرصتهای جدیدی برای کاهش و رفع بحران‌های منطقه ای ایجاد خواهدشد.

آثار سیاسی توافق هسته‌ای در عرصه داخلی نیز، تصریح کرد: دکترای روابط بین الملل با اشاره به

فرصت بیشتری برای دولت تدبیر و امید فراهم خواهد شد تا نسبت به تحقق وعده‌های انتخاباتی برجای مانده اهتمام بیشتری کند و از طرفی تاثیر مثبتی در پیروزی نامزدهای انتخاباتی حامی دولت در انتخابات مجلس دهم خواهدداشت.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی با بیان کرد: عینی تر شدن شعار سال ملت- دولت همدلی وهمزباني که ازسوی مقام معظم رهبری مطرح شده تنش‌های ناشی از مذاکرات هسته ای را که ازسوی دلواپسان شروع شده بود پس از زمان اندکی معطوف به موضوعات دیگری خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: در صورت توافق تحریم‌های چندگانه شامل شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا براساس تعهدات ایران و 1+5 بمرور لغو خواهد شد و تا زمانی که هیچ یک ازطرفها در انجام تعهدات خود مشکلی نداشته باشند روند اجرای تعهدات مطلوب خواهد بود و درصورتی که یکی ازطرفها برخلاف تعهدات خود عمل کند می‌توان بروز چالش‌هایی را انتظار داشت.

سلیمانی یادآور شد: ازآنجا که کاهش بحرانهای خارجی موجب فراختر شدن فضای سیاسی داخلی میگردد بنظر میرسد حل بحران هسته ای موجب تحرک وپويايي نسبی در فضاي سیاسی کشور گردد و دولت تدبیر و امید با پشتوانه مردمی بیشتری به انجام وظايف خود بپردازد وازهمين رهگذر همدلی وهمزباني ميان مردم تقویت شود.

وی گفت: با توجه به حمایت رهبری نظام از دولت تدبيرواميد و هماهنگی لازم میان ایشان و دولت این چشم انداز را با اطمینان بیشتری میتوان حدس زد.

وی خاطرنشان کرد: البته جریانی خاص که درهرشرايطي دلواپسی خود را از روند مسائل جاری کشور ابرازمی‌دارد با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید تحت حمايت اکثریت مردم و مقام معظم رهبری هستند،درصورتی که به بهانه جویی‌های غیرمنطقی ادامه دهند بيش از پيش از چشم مردم و رهبری خواهند افتاد و نخواهند توانست طرفی ببندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا (منطقه اردبیل)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    هر دو طرف باید از لجبازی های بچگانه که به نفع اروپا و چین است دست بردارند