قزوین در موضوع آب در کشور مظلوم واقع شده است/ 9 استان 160پروژه قزوین بدون پروژه!

استاندار در دیدار با معاون برنامه ریزی مدیریت منابع آب وزارت نیرو بر موضوع تجدید نظر در مسائل مربوط به آب استان قزوین تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین استان قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری ،با حضور استاندار، ستاری معاون برنامه ریزی مدیریت منابع آب وزارت نیرو ، حبیبی معاون عمرانی استاندار، یاری سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قزوینی مدیر عامل آب منطقه استان و مهندس رجاء پیمانکار پروژه سد نهب نحوه تامین منابع مالی پروژ های آبی استان از جمله سد نهب مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار در این دیدار با بیان اینکه استان قزوین در بخش در کشور مظلوم واقع شده است گفت: بر اساس مستندات وزارت نیرو در 9 استان واقع در حوزه آبی سفید رود 160 پروژه انجام شده است که در این بین قزوین سهمی نداشته است.
روزبه با بیان اینکه همیشه پروژه سد طالقان را به قزوین نسبت می دهند گفت: سد طالقان در مجاورت تهران و البرز قرار دارد و همواره تامین آب شرب این دو استان در اولویت بوده و در طول چند سال گذشته نیز تخصیص حق آبه استان قزوین بر اساس نیاز نبوده لذا قزوین همیشه در یک حالت اضطراب برای تامین آب شرب و کشاورزی قرار دارد.
وی تصریح کرد: انظار ما از وزارت نیرو این است تا بر اساس واقعیت های موجود و مطالعات جدید در خصوص مسائل مربوط به آب استان قزوین تصمیم گیری نماید.
استاندار با اشاره به ساخت 1400 کیلومتر شبکه خط انتقال آب از سد طالقان گفت: متاسفانه پس از گذشت چندین سال از ساخت این پروژه امروز استان برای نگهداری آن با مشکل مواجه است و باید برای آن ردیف اعتباری خاص در نظر گرفته شود چرا که ما نسبت به آیندگان مسئولیت داریم و باید این مجموعه را حفظ کنیم.
روزبه با اشاره به اینکه باید شرایط مطالعه در برخی از پروژه ها تجدید نظر شود گفت: متاسفانه در برخی اوقات در کشور مواجه با اجرای پروژه های سد سازی می شویم که امروز شرایط آبگیری ندارند و از طرفی در برخی مناطق استعداد لازم برای ساخت وجود دارد اما اقدامی صورت نگرفته لذا از وزارت نیرو انتظار است تا در این خصوص تجدید نظر کند.
وی با بلیان اینکه قزوین هیچ وقت نگاه تعصبانه به موضوع آب و مناطق مختلف کشور نداشته افزود: موضوع آب یک مسئله ملی است اما با توجه به سوابق موجود در استان و کوتاهی هایی که در برخی از زمان از سوی استان و وزارت نیرو صورت گرفته باید جبرالن مافات شود.
استاندار تصریح کرد: مقام معظم رهبری طی سفر به استان قزوین در سال 82 بارها به موضوع آب و اهمیت دشت قزوین اشاره کردند اما پس از گذشت 10 سال تاکنون اتفاقی نیافتاده است لذا امروز همه وظیفه داریم تا جبران مافات کنیم.
روزبه در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوص و بانک ها در تکمیل پروژه های مربوط به آب گفت: این آمادگی در استان وجود دارد و چندین بانک نیز اعلام آمادگی کردند تا در پروژ های مهم استان مشارکت کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه مسئله آب اولویت اول استان است تاکید کرد: موضوع آب در طول 40 سال گذشته همواره در استان مطرح بوده اما اقدام عملی و اساسی صورت نگرفته است لذا تکمیل پروژه های مهم سد نهب و بالاخانلو و تامین آب شرب از سد طالقان و همچنین ارتفاعات دو هزار و سه هزار و سرشاخه های الموت رود از اولویت های جدی استان خواهد بود.
ستاری معاون برنامه ریزی مدیریت منابع آب وزارت نیرو نیز با بیان اینکه وزارت نیرو با محدودیت های مالی مواجه است گفت: در ردیف اعتباری بودجه 94 130 میلیارد ریال اعتبار برای سد نهب تخصیص داده شده که قطعا کافی نیست و باید بدنبال جذب منابع مالی از سایر منابع بود.
وی استفاده از اسناد ذخیره اسلامی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را از جمله موارد تامین منابع عنوان و تصریح کرد: باید با همکاری استان و وزارت نیرو تا دو سال آینده این پروژه به پایان برسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =