خشکیدن چشمه‌ تاق‌بستان پرونده ثبت‌جهانی این اثر را می‌بندد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: خشک‌شدن چشمه‌ تاق‌بستان ضربه مهلکی به بدنه گردشگری استان است.

علی فعله‌گری در گفت‌وگو با ایسنا درباره خشک شدن یک‌شبه چشمه‌های جوشان تاق بستان، اظهارکرد: بیش از 1700 سال است که این چشمه‌ها جروشان و خروشان هستند و هرگز کسی در خاطر ندارد که آنها از جوشش و خروش آب بیافتند.

وی با اشاره به اظهارنظر مسئولین آب منطقه‌ای که خشک شدن چشمه های تاق بستان را طبیعی و به علت خشکسالی دانسته‌اند، ادامه داد: ما نباید خودمان را گول بزنیم. همه ما بچه‌های کوهستان هستیم و به خوبی می دانیم که سیر خشک شدن بک چشمه چگونه است.

فعله‌گری تصریح کرد: چگونه ممکن است که یک چشمه 1700 ساله به یکباره و در مدت یک شب فروکش کند و خشک شود؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: نگران این هستیم که تاق بستان هم به سرنوشت سراب نیلوفر دچار شود. سراب نیلوفری که با گذشت چند سال از خشک شدن فصلی آن (به دلیل حفر بی اندازه چاه‌های عمیق در دشت های اطرافش) دیگر مسئله خشک بودن آن برای هیچ شخص و یا مسئولی حساسیت ندارد.

وی تاکید کرد: هویت اصلی و فلسفه وجودی تاق‌بستان به وجود این چشمه‌ها و این آب‌های جاری و روان است و در واقع وجود تاق ها بدون آب در این مجموعه کاملا بی معنی است.

فعله‌گری در پاسخ به این سوال که آیا خشک شدن چشمه های تاق بستان می تواند بر روند ثبت جهانی شدن این مجموعه اثر بگذارد، گفت: اثر این موضوع تا آن حد است که حتی می تواند پرونده ثبت جهانی شدن تاق بستان را ببندد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهارکرد: تاق بستان چشم و چراغ و نگین گردشگری استان کرمانشاه و حتی غرب کشور است که درصورت خشک شدن این مجموعه از آب های روان، اثر بسیار سویی بر گردشگری منطقه خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: قطعا اگر خشک‌شدن چشمه‌ تاق‌بستان ادامه یابد و فکری به حال آن نشود، ضربه مهلکی به بدنه گردشگری استان وارد خواهد شد.

فعله‌گری گفت: ما این موضوع را به سازمان مرکزی گزارش کرده‌ایم و آنها نیز از طریق وزارت نیرو و دیگر نهادهای مسئول پیگیر ماجرا هستند.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اینکه به چه دلیلی یک شبه چشمه های تاق بستان خشک شده اند در تخصص کاری ما نیست، اما همین قدر می دانیم که به علت خشکسالی نبوده و همچنین انتظار داریم که مسئولین آب منطقه ای استان با پیگیری مجدانه این موضوع، همگان را در جریان بگذارند و از آن مهمتر چاره ای برای احیاء مجدد آن بیاندیشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =