واحدمرکزی خبر نوشت:

منابع رسمی در عربستان اعلام کردند مراسم تشییع جنازه سعود الفیصل که به مدت 40 سال در راس وزارت امور خارجه عربستان قرار داشت شنبه در مکه مکرمه برگزار می شود.

چندین نفر از رهبران خارجی برای تجلیل از سعود الفیصل که پنجشنبه به سبب مشکلات جسمانی در آمریکا درگذشت ، پیام تسلیت ارسال کرده اند.
دربار عربستان در بیانیه ای اعلام کرد مراسم تشییع جنازه او شنبه پس از ساعت 17 به وقت گرینویچ در شهر مقدس مکه که برادرش خالد امیر آن است برگزار خواهد شد.
در این بیانیه آمده است :« این شاهزاده نماد شرافت وکار سخت » پنجشنبه در آمریکا درگذشت .
این بیانیه علت مرگ سعود الفیصل را مشخص نکرد.
به گفته شمار زیادی از منابع آگاه ،‌سعود الفیصل که سال 1940 به دنیا آمده بود و برای راه رفتن و حرف زدن با مشکل مواجه بود پس از مشکلی جسمانی درگذشت.
بنابراعلام خبرگزاری رسمی عربستان ،‌رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درگفتگوی تلفنی با ملک سلمان شاه عربستان تاثر خود را از مرگ وزیر امور خارجه ای که مسئولیت های خود را آوریل گذشته رها کرد ،‌ابراز کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض ، خبرگزاری رسمی عربستان با استناد به بیانیه های مقامات امارات عربی متحده و کویت و نیز شیخ احمد الطیب رئیس الازهر اعلام کرد ‌چندین سیاستمدار کشورهای عربی او را« مرد صلح و متفکر میانه رو و منصف » خواندند.
سعود الفیصل رکود جهانی طول دوره وزارت امور خارجه را در اختیار دارد.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد :« چندین نسل از رهبران آمریکا و دیپلمات ها از دیدگاه صلح طلب سعود الفیصل ، کاریزما ، وقار و استعدادهای دیپلماتیک او بهره بردند.»
اوباما گفت:« او اهمیت زیادی برای روابط آمریکا و عربستان و جستجوی ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن قایل بود.»
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد از « خرد ورزی شاهزاده در زمینه امور بین المللی در سال های طولانی بهره برده است .»
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز سعود الفیصل را معمار خستگی ناپذیر دوستی و همکاری فرانسه و سعودی نامید .
سعود الفیصل اکتبر 1975 یعنی هفت ماه پس از قتل پدرش ملک فیصل به دست برادرزاده اش به این مقام منصوب کرد . نقش مهمی در حل وفصل بحران های منطقه به ویژه در تلاش هایی که به جنگ لبنان پایان داد ، ایفا کرد.
او هچنین سیاست خارجی عربستان را در طول جنگ عراق و ایران ( 1980 تا 1988)‌سپس حمله عراق به کویت ( 1990) و جنگ خلیج ( فارس)‌ و سپس آزادی کویت با مداخله ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا ،‌مدیریت کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =