عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن با ابراز تعجب از اخبار واردات سنگ آهن از هند گفت: این موضوع به قدری غیر واقعی است که انگار بگوییم ما نفت خام وارد می کنیم.

مریم یعقوبی

هندوستان در سال گذشته میلادی حدود  ٨٤ ميليون تن فولاد توليد كرده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قصد دارد تا افق ٢٠٢٥ ميلادي (١٤٠٤ شمسي)، تولید خود را به ٣٠٠ ميليون تن فولاد افزایش دهد. ظرفيت توليد گندله هندوستان كه در سال ٢٠١٠ فقط ٢٠ ميليون تن بود ظرف تنها يك سال يعني در سال ٢٠١١ به ٣٠ ميليون تن افزايش و در سال جاري، مرز ٩٠ ميليون تن را پشت سر خواهد گذاشت. مقايسه اين اعداد با ظرفيت توليد گندله ايران كه در سال گذشته ١٣٩٣ (٢٠١٤) فقط ٢١ ميليون تن بوده است، گوياي كمبود فاحش توليد گندله در ايران است.

هندوستان با ١٧٠ ميليون تن سنگ آهن توليدي و وارداتي برنامه توليد ٦٥ ميليون تن سنگ آهن سينتر و ٣٦ ميليون تن سنگ آهن لامپ و ٩٠ ميليون تن گندله و ٤٥ ميليون تن آهن اسفنجي (DRI) در حال حاضر یکی از مشتریان اصلی در بازار جاهنی است. نکته مهم این است که با وجود ظرفيت بالاي توليد گندله در هندوستان به علت كمبود مواد اوليه، اكثر كارخانجات گندله سازي هندوستان با ٥٠ درصد ظرفيت كار مي كنند يعني فقط ٤٥ ميليون تن در سال.

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان سنگ آهن در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره مراودات ایران و هند گفت: «سال گذشته طبق هدفگذاری چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، ایجاد ظرفیت تولید 20 میلیون تن فولاد در برنامه بود اما با توجه به تولید 16 میلیون تن فولاد به واردات 6 میلیون تن گندله  نیازداشتیم. به این ترتیب اگر می خواستیم طبق افق 1404 تولید فولاد داشته باشیم باید واردات گندله بیشتری انجام می دادیم که این مقدار گندله از هندوستان وارد شد».

جعفری با اشاره به کاهش تولید گندله در کشور افزود: « به علت کسری تولید گندله در داخل کشور نیاز به واردات داریم و مهم ترین تولید کننده ای که در سطح دولتی و خصوصی مذاکراتی با آن انجام شده هندوستان است».

وی ادامه داد: « در واقع یکی از برنامه های دولت این است که کنسانتره تولیدی معادن سنگ آهن را به هندوستان صادر و به جای آن گندله وارد کند. هدف اصلی هم این است که کنسانتره ای که به علت کاهش تولید گندله در کشور امکان تبدیل ندارد را به هندوستان صادر کنیم و نیاز کشور به گندله را از طریق هندستان تامین کنیم».

به گفته جعفری تهرانی هندوستان مازاد ظرفیت تولید گندله دارد و کنسانتره تولیدی این کشور کمتر از نیاز آن است در نتیجه تمایل دارد از  ایران کنسانتره دریافت کند و گندله بدهد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: «ما تا کنون به هیچوجه واردات سنگ آهن نداشته ایم و متاسفانه اخباری که در مورد واردات سنگ آهن منتشر می شود، کاملا نادرست است.»

جعفری ضمن طرح این پرسش که با توجه به ذخایر خوب سنگ آهن در ایران چرا باید واردات داشته باشیم، افزود: «سال گذشته 21 میلیون تن تولید گندله در کشور داشتیم اما طبق برنامه افق 1404 قرار بود در سال 1393 ما 32 میلیون تولید گندله داشته باشیم. در نتیجه ما با کسری 11 میلیونی گندله در کشور مواجه شدیم».

طهرانی در خصوص خبر نادرستی که چندی پیش با عنوان" ایران سومین واردکننده سنگ آهن شناخته شد" منتشر شده بود،  گفت:« این موضوع به قدری غیر واقعی است که انگار بگوییم ایران نفت خام وارد می کند».

جعفری چنین اشتباهی را ناشی از خطای در ترجمه دانست و گفت:« در هندوستان به گندله platts iron ore گفته می شود که احتمالا شخصی که این آمار را استخراج کرده است به اشتباه این کلمه را سنگ آهن ترجمه کرده است. ایران سومین وارد کننده هم نیست ضمن اینکه ما هم از بحرین واردات گندله داریم و هم از هندوستان».

وی ادامه داد: « این لغت در سایت های تخصصی هندوستان همان گندله است. واقعیت این است که به علت کسری که در داخل کشور داریم از ابتدای سال گذشته نسبت به واردات گندله که مورد نیاز کارخانجات فولادسازی است اقدام کرده ایم. کارخانجاتی مانند فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان».

به گفته جعفری حدود 4 سال پیش برای صادرات گندله عوارض صادراتی 40 درصدی و برای کنسانتره عوارض صادرات 30 درصدی وضع شد. به دنبال وضع این عوارض بخش خصوصی و برخی از صادرکنندگان دولتی علاقمندی به سرمایه گذاری در این بخش را از دست دادند البته بخش دولتی به تولید گندله ادامه دادند اما یکی از مهمترین مقوله ها برای تولیدکننده، صادرات است. وقتی سود صادرات به گونه معناداری کاهش پیدا کرد، طبیعتا تولیدکنندگان ظرفیت تولید را کاهش دادند چون انگیزه ای برای تولید و صادرات نداشتند.این کمبود به طور جدی در طی 4 سال گذشته ایجاد و تشدید هم شد.

به گفته وی با توجه به این شرایط می توان گفت: «یکی از مسائلی که می تواند به افزایش علاقمندی سرمایه گذاران و تولید کنندگان در بخش تولید گندله و کنسانتره کمک کند، سیاست کاهش عوارض صادراتی است. توقع نداریم عوارض کاملا صفر شود اما می توان مانند کنسانتره عوارض صادرات گندله را هم چند درصد کاهش داد تا بخش تولید بتواند با استفاده از این کاهش عوارض به صادرات روی آورده و تولید را افزایش دهد».

جعفری تهرانی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تداوم کاهش قیمت های جهانی گفت: « تداوم افت قیمت جهانی سنگ آهن به همراه عدم ثبات در سیاست گذاری های این بخش معدنی، تداوم روند تولید را واحدهای کوچک معدنی با ابهام مواجه کرده است».

رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، در واکاوی علل افت ۴۵ درصدی صادرات سنگ آهن کشور گفت: «در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مقیاس های بازار جهانی سنگ آهن تغییرات بسیاری به خود دید و از طرف دیگر با طرح اخذ عوارض صادرات ، بسیاری از معادن کوچک تعطیل و برخی دیگر از واحدهای تولیدی به حالت نیمه تعطیل درآمدند».

وی در خصوص میزان صادرات سنگ آهن در سال گذشته میلادی نیزگفت: «طبق آمار انجمن آهن و فولاد چین، ایران ۲۰ میلیون و ۸۰ هزار تن صادرات سنگ آهن داشته که در خوشبینانه ترین حالت امسال نیز این رقم بیم ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن پیش بینی شده است. در عین حال امسال دولت در زنجیره های بالادستی سنگ آهن نیز سیاست های جدیدی را در پیش خواهد گرفت. به گونه ای که تغییرات تعرفه ای در این میان رخ خواهد داد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلگرد استیل A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ممنونم بابت مطالب عالیتون من روزی چند بار به وبسایتتون و خبر هاش سر میزنم